Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nylig begynt i en jobb der jeg står veldig mye, på ekstremt hardt gulv.

Jeg har fått ganske vondt i knærne - det verker, også når jeg sitter stille.

Ikke så vondt at det ikke er mulig å leve med, men ganske så ubehagelig.

Noen som har ideer om hva det kan være?

Kan vel ikke være betennelse - har ikke hatt jobben særlig lenge.

De andre på jobben hadde det også i begynnelsen, og det gikk over, så det er sikkert ikke farlig - men kanskje mulig å gjøre noe med likevel?

Til slutt;

er avhengig av å løpe, ofte.

Tror dere dette kan gjøre det hele verre, eller har det ikke noe å si?

(Jeg er klar over at ingen av dere er leger, eller kan vite hva som feiler meg - jeg er ute etter forslag/tips/innspill)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så kjedelig da :-?

Har slitt en del med vondt i knærne selv, men jeg hadde slatters (aner ikke hvordan det skrives..)

I hvert fall: Ikke løp på asvalt!

Det er noe av det dummeste man kan gjøre..

Håper det går over snart da :wink:

Skrevet

Det er mulig at det bare er det at bein nå får en belastning de ikke er vant til. Du sier at de andre som jobber der også finn det i starten, så det er tydelig ikke bare du som har det sånn. Når vi begynner og bruke ting på en annen måte enn vi pleier, svarer ofte kroppen ved å gi oss smerte. Det som er viktig her er at du prøver og forandre stilling mest mulig, ikke stå på samme måte hele tiden. Dessuten er det viktig at du bruker gode sko som gir masse demping og støtte til foten.

Det er ikke sikkert at løpingen gjør det værre, men det er ikke sikkert at det gjør det bedre heller. Prøv å minske løpingen litt i en periode så ser du om det hjelper eller ikke. Og som Fisk sa, ikke løp på asfalt. Det ødelegger beina i det lange løp.

Får håpe det går over snart, vet av erfaring at leddsmerter er kjedelig å ha. :)

Skrevet

Skaff deg skikkelige gode sko som du bruker på jobben! Det eneste som funker er skikkelig demping, særlig i hælen. Roede tror jeg de heter, helseskoene, og de finnes i mange varianter (Sandaler, "tresko" etc). Clarks har også gode sko, det samme har jo Ecco.

Skrevet

Mine knær fikk seg en skikkelig smell etter en løpetur for fire år siden, og de har aldri blitt det samme etterpå! Jeg var utrent i forhold til løping, men hadde trent aerobic en tid og fant ut at jeg skulle være med mannen min på hans faste joggetur. Vi løp i 40 minutter uten en eneste pause, på asfalt og grusvei, noe som resulterte i at jeg knapt var i stand til å gå de neste ukene. Skikkelig lurt!

Jeg har en nabo som er lege / gynekolog, og som bl.a. jobber med benskjørhet hos kvinner. Han hevder at løping ikke er særlig gunstig for oss kvinner.

Etter jul begynte jeg på aerobic, men sluttet for et par måneder siden pga. vondt i knærne. Nå er jeg mye bedre. Jeg tror ikke for mye hopping/løping er bra for mine knær, i alle fall!

Hvis dine problemer i hovedsak har oppstått etter at du begynte i den nye jobben, kan det også tyde på at det er uvant for deg å stå på så hardt gulv. Du bør i alle fall investere i skikkelige sko!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...