Gjest LisaW Skrevet 24. desember 2008 #1 Skrevet 24. desember 2008 God jul folkens! Jeg lurer på; jeg har sendt noen mail til eksen som jeg absolutt ikke vil ha noe med å gjøre, har sagt til han at jeg befinner meg i en annen by, for at han ikke skal plage meg, men nå igår fikk jeg en telefon om at han har sjekket ipadressen min..og at jeg sender fra samme ipadresse som tidligere(da vi bodde sammen). Har bare sendt mail fra hotmail, kan man sjekke ip der? Og hvordan bytter jeg? Kan man se hvem ipadressen er registrert på, adresse/etternavn osv? Siste bare av ren nysgjerrighet! God jul igjen:)
feuerstein Skrevet 24. desember 2008 #2 Skrevet 24. desember 2008 (endret) Har bare sendt mail fra hotmail, kan man sjekke ip der? Og hvordan bytter jeg? Kan man se hvem ipadressen er registrert på, adresse/etternavn osv? Siste bare av ren nysgjerrighet! Kanskje. Du bytter vanligvis ikke, det er det eventuelt nettleverandøren din som gjør. Nei. Nettleverandøren er i utgangspunktet den eneste som kan koble IP-registeret og kunderegisteret for å se hvilken abonnent som har hvilken IP på et gitt tidspunkt. Politi kan få dette utlevert med en rettslig kjennelse, de kan ikke bare forsyne seg fritt. En mulig lekkasje er om man har venner ansatt hos den aktuelle nettleverandøren med tilgang til begge registre. Når det gjelder å hevde at du har flyttet til en annen by kan det fort slå tilbake på deg selv, da det finnes andre metoder for å finne folk som du i liten grad kan gjøre noe for å hindre. Å lyve om slikt kan oppfattes som en provokasjon. Endret 24. desember 2008 av feuerstein
Gjest TS Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Ikke som jeg vet om, dette høres ut som han rett og slett bløffer for å teste din reaksjon. Det jeg ser i mailer jeg har mottatt fra hotmail er hvilken hotmail-server som har håndtert den. Kanskje bløffer han, kanskje tror han oppriktig at hotmails IP er din IP. Du bytter vanligvis ikke, det er det eventuelt nettleverandøren din som gjør. Nei. Nettleverandøren er i utgangspunktet den eneste som kan koble IP-registeret og kunderegisteret for å se hvilken abonnent som har hvilken IP på et gitt tidspunkt. Politi kan få dette utlevert med en rettslig kjennelse, de kan ikke bare forsyne seg fritt. En mulig lekkasje er om man har venner ansatt hos den aktuelle nettleverandøren med tilgang til begge registre. Når det gjelder å hevde at du har flyttet til en annen by kan det fort slå tilbake på deg selv, da det finnes andre metoder for å finne folk som du i liten grad kan gjøre noe for å hindre. Å lyve om slikt kan oppfattes som en provokasjon. Jeg har sendt mail fra hotmail til jobbmail, og han har detaljert sagt at han vet at jeg har sendt mail fra høyskolen feks..og det er jo sant..det kunne han ikke ha visst..så er litt merkelig.. Jeg har bare sagt at jeg ikke befinner meg på samme sted...av en enkel grunn at jeg ikke ønsker at han oppsøker meg hele tiden..noe han gjør og prøver på..dumt kanskje..men ble sånn..
feuerstein Skrevet 24. desember 2008 #4 Skrevet 24. desember 2008 Jeg så jeg gikk glipp av et felt i headeren som jeg antar viser opprinnelig IP, derav endringen i mitt innlegg. Når du har sendt fra høyskolen kan du faktisk bløffe deg ut av det, såfremt du ikke har påstått at du har sluttet på høyskolen. Velg enten begrepet "VPN-klient" eller "Proxy server", det er to teknologier som vil få det til å fremstå som du sitter på høyskolen uansett hvor du egentlig er.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #5 Skrevet 24. desember 2008 Jeg så jeg gikk glipp av et felt i headeren som jeg antar viser opprinnelig IP, derav endringen i mitt innlegg. Når du har sendt fra høyskolen kan du faktisk bløffe deg ut av det, såfremt du ikke har påstått at du har sluttet på høyskolen. Velg enten begrepet "VPN-klient" eller "Proxy server", det er to teknologier som vil få det til å fremstå som du sitter på høyskolen uansett hvor du egentlig er. hvordan mener du? Når han sier at IP adressen kommer fra høyskolen i Oslo? Bruke begrepene hvor?Beklager, men falt litt ut.. og hvordan sjekker man IP? kan jeg også sjekke ipn til folk gjennom mailadressen feks?
feuerstein Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 hvordan mener du? Når han sier at IP adressen kommer fra høyskolen i Oslo? Bruke begrepene hvor?Beklager, men falt litt ut.. og hvordan sjekker man IP? kan jeg også sjekke ipn til folk gjennom mailadressen feks? Du kan sitte hjemme og være koblet til HiOs nett slik at det for alle andre vil se ut som du er på HiO, jeg ser de tilbyr dette med VPN. Som nevnt på HiOs beskrivelse gir dette deg tilgang til filene du har lagret på HiOs pcer. I tillegg kan det være HiO har tilgang til f.eks. lovdatas abonnementstjeneste eller vitenskapelige tidsskrifter basert på at disse slipper inn alle med en IP-adresse fra HiO. Sitter du hjemme med VPN kan du gå inn på disse og du vil slippe inn, fordi serveren tror du er på HiO. Du kan sjekke ja, du må se full header, ikke bare den vanlige med til, fra, emne og eventuelle kopier. Angivelig opprinnelig IP-adresse er den som står under X-Originating-IP. Merk at den kan forfalskes. Ikke alle mailer inneholder den heller, jeg ser jobbmailen min ikke inkluderer X-Originating-IP, men jeg ser Hotmail konsekvent legger den inn. Når alt dette er sagt finnes det neppe noen god teknisk løsning på et så menneskelig problem som en eks som ikke klarer å slippe taket.
Gjest ts Skrevet 24. desember 2008 #7 Skrevet 24. desember 2008 Du kan sitte hjemme og være koblet til HiOs nett slik at det for alle andre vil se ut som du er på HiO, jeg ser de tilbyr dette med VPN. Som nevnt på HiOs beskrivelse gir dette deg tilgang til filene du har lagret på HiOs pcer. I tillegg kan det være HiO har tilgang til f.eks. lovdatas abonnementstjeneste eller vitenskapelige tidsskrifter basert på at disse slipper inn alle med en IP-adresse fra HiO. Sitter du hjemme med VPN kan du gå inn på disse og du vil slippe inn, fordi serveren tror du er på HiO. Du kan sjekke ja, du må se full header, ikke bare den vanlige med til, fra, emne og eventuelle kopier. Angivelig opprinnelig IP-adresse er den som står under X-Originating-IP. Merk at den kan forfalskes. Ikke alle mailer inneholder den heller, jeg ser jobbmailen min ikke inkluderer X-Originating-IP, men jeg ser Hotmail konsekvent legger den inn. Når alt dette er sagt finnes det neppe noen god teknisk løsning på et så menneskelig problem som en eks som ikke klarer å slippe taket.takk for god hjelp Pasta.) selv på selve julaften.. Sikkert en dumt spørsmål, men hvordan får man opp en full header? Er dette komplisert eller noe enhver og alle kan gjøre? So basically, kan ro meg unna ved å si at serveren er på HIO..
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #8 Skrevet 24. desember 2008 ser jeg har skrevet EN dumt spørsmål...et selvfølgelig:)
feuerstein Skrevet 24. desember 2008 #9 Skrevet 24. desember 2008 Hvordan du får opp full header kommer an på hvordan du leser mail. For meg som bruker Mozilla Thunderbird er det View -> Headers -> All. Hvis du bruker nettleseren for Hotmail kan du finne masse instruksjoner ved å google "view full header hotmail", så får du krysse fingrene for at noen av treffene gjelder dagens versjon og ikke er fra 1998 etc. Du kan ro deg unna, men problemet her er som sagt menneskelig, ikke teknisk. Om han får mistanke om at du lyver, f.eks. fordi du ikke aner hvordan VPN fungerer, så blir han nok bare enda mer provosert. Jeg vil tro en løsning som ikke innebærer roing er å foretrekke... men jeg driver med teknikk, ikke mennesker, så jeg er kanskje på dypt vann nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå