Gå til innhold

Ulovlig å hete Jesus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ulovlig (etter hva jeg har forstått) å hete Jesus i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor er det ulovlig (etter hva jeg har forstått) å hete Jesus i Norge?

Er det ulovlig da? Det er ulovlig å kalle ungen sin Judas. Egentlig ganske synd, for jeg synes det er et kult navn!

Skrevet

Høres rart ut at det skal være ulovlig. Er jo et helt vanlig navn i mange kulturer - etterhvert som Norge og familier blir internasjonale, så må det jo være lov å ta navn som gjenspeiler dette.

Skrevet

Veldig rart om det skulle stemme. Jesus er et veldig vanlig navn f.eks. i spansktalende navn. Også på jenter, som mellomnavn. Kjenner to søsken som heter Jesús Maria (gutten) og Maria Jesús (jenta). Veldig vanlig.

Skrevet
Veldig rart om det skulle stemme. Jesus er et veldig vanlig navn f.eks. i spansktalende navn. Også på jenter, som mellomnavn. Kjenner to søsken som heter Jesús Maria (gutten) og Maria Jesús (jenta). Veldig vanlig.

Er det mulig å være så lite kreativ at du gir ungene dine samme navn omtrent? heh..

Skrevet
Er det mulig å være så lite kreativ at du gir ungene dine samme navn omtrent? heh..

Er det mulig å være så etnosentrisk, er det mulig å være så kort i nøtta?

Det handler ikke om kreativitet, det handler om religiøsitet.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Fra Statistikk sentralbyrå for navn i Norge :

Det er 39 menn som har Jesus som første fornavn.

Det er 12 menn som har Jesus som eneste fornavn.

Skrevet
Fra Statistikk sentralbyrå for navn i Norge :

Det er 39 menn som har Jesus som første fornavn.

Det er 12 menn som har Jesus som eneste fornavn.

Mest sannsynlig er ikke dette etnisk norske menn, men menn fra spansktalende (eller andre katolske) land. Ikke dermed sagt at det er ulovlig å kalle norske babygutter Jesus, for det vet jeg ikke noe om.

Skrevet

Jesus er ikke ulovlig i Norge. Jeg vet om en som heter Jesus Alexcandre Tobias. Det er ikke tull!

Skrevet

Jeg kjenner også en som heter Jesus...

Har også hørt om flere andre som heter det..

Skrevet

Jesus er et helt lovlig navn i Norge. Navneloven har vært endret noen ganger, så det er mange navn som tidligere ikke var lov, som nå er det. Og navn som tidligere var lov, ble forbudte en stund, men er nå lovlige igjen. Bare rot med politikere... :)

Skrevet
Er det mulig å være så etnosentrisk, er det mulig å være så kort i nøtta?

Det handler ikke om kreativitet, det handler om religiøsitet.

Hahaha, ja men det er jo enda verre! Tenk om ungene vokser opp og ikke er kristne da? Godt jobba foreldre! Herregud.

Skrevet
Hahaha, ja men det er jo enda verre! Tenk om ungene vokser opp og ikke er kristne da? Godt jobba foreldre! Herregud.

Jeg sier igjen; er det mulig å være så kort i nøtta?

Har du noen gang bodd i et katolsk land? Eller har du nok ballast og kunnskap til at du greier å tenke selv?

Skrevet
Er det mulig å være så lite kreativ at du gir ungene dine samme navn omtrent?

Omtrent som mange nordmenn i bygde-Norge som kaller sine barn opp etter moren og faren...og før var det vanlig at barna fikk samme navn: Ola1, Ola2, Knut1, Knut2, Kari1, Kari2...etter mor og far - gjennom flere generasjoner. Du mener det er mer kreativt ja?

Skrevet

Katolisme handler om kultur, like mye som tro.

Her i norge så er man så opptatt av at man skal være personlig kristen hvis man skal tilhøre et trossamfunn, og det er faktisk globalt sett ganske underlig. Vokser du opp i en katolsk familie i et katolsk land, så er du katolsk om du er personlig kristen eller ei.

Det er en litt artig irsk komiker som tuller med det.

I’m staunchly atheist, I simply don’t believe in God. But I’m still Catholic, of course. Catholicism has a much broader reach than just the religion. I’m ethnically Catholic, it’s the box you have to tick on the census form: ‘Don’t believe in God, but I do still hate Rangers

Og, de aller fleste i norge er jo kristne, vettu. Er du oppført i statskirka så er du kristen.

Skrevet
Skjønner godt at du vil hjem når det er så anstrengt der du er. Jeg hadde nok dratt hjem ved første passende anledning. :sjenert:

Ikke lett det der. Jeg skal også snart feire juleaften med søster som jeg ikke har sett på 3 måneder. Og vi bor i samme by, i nærheten...spent på hvordan det blir. Men som sagt, når forventningene er lave, så går det greit. Så lenge ungene har det fint, så. Men a mor gleder seg til å komme hjem, slenge seg på soffan og åpne ei flaske vin.

God jul til deg, håper kvelden blir bra. :klem:

Katolisme handler om kultur, like mye som tro.

Her i norge så er man så opptatt av at man skal være personlig kristen hvis man skal tilhøre et trossamfunn, og det er faktisk globalt sett ganske underlig. Vokser du opp i en katolsk familie i et katolsk land, så er du katolsk om du er personlig kristen eller ei.

Og, de aller fleste i norge er jo kristne, vettu. Er du oppført i statskirka så er du kristen.

Nettopp. Det var det jeg mente. Takk.

Ikke-religiøse katolikker er dessuten langt mer katolske enn hva ikke-religiøse kristne er.

Skrevet
Omtrent som mange nordmenn i bygde-Norge som kaller sine barn opp etter moren og faren...og før var det vanlig at barna fikk samme navn: Ola1, Ola2, Knut1, Knut2, Kari1, Kari2...etter mor og far - gjennom flere generasjoner. Du mener det er mer kreativt ja?

Kreativt? Nei, det er det ikke. Men hva så? Det vigtigste er vel at foreldrene velger navn de liker, og ikke hvor kreative de var da de valgte navn.

Skrevet
Vokser du opp i en katolsk familie i et katolsk land, så er du katolsk om du er personlig kristen eller ei.

Hva er dette for en slags smørje?

Her blandes begrepene.

Tilhører du den luthersk-reformerte kirken (som vi har i Norge) er du protestant.

både den katolske kirken og den luthersk-reformerte kirken har medlemmer som er kristne, fordi det tror på Kristus som sin frelser.

Men: I Norge understreker man om man er troende kristen eller ikke. Jeg tror at det beror på at i Norge er det så mye kristenmotstand. Du blir uglesett som troende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...