Gjest Gjest_ELLEMELLE_* Skrevet 24. desember 2008 #1 Skrevet 24. desember 2008 Hvilke tanker har du om at kvinnen selv velger at barnet skal få fars etternavn selv om hun aldri har vært i ett forhold med barnefar (og aldri kommer til å bli det)? Og barnet skal bo hos mor.. Praktisk med mors navn i hverdagen kanskje men.. Må barnefar evt godkjenne dette hvis navnet er sjeldent?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #2 Skrevet 24. desember 2008 Vet ikke hvilke regler som gjelder for dette, hvis navnet er sjeldent osv. Men mine tanker er at har han klart å lage et barn, uansett hvilket forhold han har eller vil få til moren, så får han vel finne seg i at barnet har hans navn også, hvis moren ønsker det. Litt ansvar må man vel kunne ta hvis man er moden nok til å utføre slike handlinger. Ifølge gamle tradisjoner så har det jo vært mest vanlig at barnet har farens navn, selv om dette er i ferd med å forandre seg nå. Så hvis moren ønsker det, så synes jeg det er greit at hun kan bestemme det.
Bing Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Reagerer VELDIG på benevnelsen "løsunge". Ingen barn fortjener å bli kalt det...et skjellsord og gufs fra fortiden.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 24. desember 2008 #4 Skrevet 24. desember 2008 Jeg synes det høres helt ok ut at barnet får farens navn. Jeg tror også at noen fedre ville blitt glade for at barnet fikk deres navn, men det kommer jo an på hvem han er som person.
aline Skrevet 24. desember 2008 #5 Skrevet 24. desember 2008 Jeg reagerer mer på bruken av ordet "løsunge", en jeg gjør på at en kvinne ønsker at sitt barn skal ha barnefarens navn. At far må godkjenne.... jeg kjenner ikke regler og slikt, men det er jo tross alt HANS barn, så navnet er vel egentlig like mye barnet sitt, som det er barnefarens? Barnet har "rett" og eie i begge foreldrenes etternavn, familiene til begge foreldrene, er familien til barnet, uansett hvor mye barnefar ikke kommer til å ta del i barnets mor og barnet selv. Derimot ville jeg nok spurt moren hvorfor, ikke for å dømme hennes valg, men fordi jeg ville vært nysgjerrig på hvorfor hun ønsket det.
Brunhilde Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 (endret) Reagerer VELDIG på benevnelsen "løsunge". Ingen barn fortjener å bli kalt det...et skjellsord og gufs fra fortiden. Helt enig - jeg blir nesten litt oppgitt over at det ordet fremdeles er i bruk. Sitat fjernet. -jolie (mod) Endret 24. desember 2008 av jolie
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 24. desember 2008 #7 Skrevet 24. desember 2008 Hvorfor skulle ikke barnet kunne få farens etternavn ? At mor og far ikke lenger har kontakt betyr jo ikke at barnet blir farens biologiske barn noe mindre. Noen slektsnavn kan være beskyttet, men kan man bekrefte tilhørlighet til navnet så får man ta det. Jeg tok min bestefars etternavn som er sjeldent ,og alt jeg trengte å fremlegge var en kopi av hans fødselsattest for å bekrefte tilhørligheten. Siden da har det vel blitt enda enklere å velge navn også.............
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #8 Skrevet 24. desember 2008 Har du vært med på å lage ungen så får du tåle at den bærer etternavnet ditt. Hvis det byr deg i mot, så får du rett og slett bare ta deg sammen, og oppføre deg. Hvis navnet er beskyttet må hun bevise tilhørlighet for å kunne bruke det, men det er jo ikke så vanskelig.
eleit Skrevet 24. desember 2008 #9 Skrevet 24. desember 2008 SÅ lenge faren har godkjent farskapet kan jeg ikke tenke meg at han må godkjenne etternavnet.. For reglene er at for å kunne brake beskyttede etternavn, må man ha familie som har navnet, og det vil jo barnet ha. MEN FOR ALL DEL: BRUK IKKE DET SKJELLSORDET!! Det er et ord jeg håper forsvinner ut av det norske språket.. Skjønner at du satte "" fordi du sikkert ikke liker ordet du heller, men finn andre måter å forklare på!
superkul Skrevet 24. desember 2008 #10 Skrevet 24. desember 2008 Løusunge er ikke pent, men hvorfor i alle dager vil ikke mora at barnet skal ha samme navn som henne som det bor sammen med. Det er jo familien!
Pjukset Skrevet 24. desember 2008 #11 Skrevet 24. desember 2008 Reagerer VELDIG på benevnelsen "løsunge". Ingen barn fortjener å bli kalt det...et skjellsord og gufs fra fortiden. Enig! Hvis jeg fikk et barn med en mann som kun var far i form av barnebidrag, så ville jeg aldri vurdert å gi barnet hans etternavn. Men det finnes ingen lov som sier at du ikke kan gjøre det, spørsmålet er vel mer hvorfor du ønsker å gjøre det? Skal du bruke ditt etternavn i tillegg, eller kun hans?
Mamma1 Skrevet 24. desember 2008 #12 Skrevet 24. desember 2008 (endret) Jeg har to såkalte "løsunger" og bryr meg ikke så mye om det ordet. Det plager meg ikke i og med at betydningen har gått ut av ordet (for det meste.) Men det jeg ikke begriper er hvorfor mor vil at barnet skal ha farens etternavn? Endret 24. desember 2008 av Mamma1
jolie Skrevet 24. desember 2008 #13 Skrevet 24. desember 2008 Tråden er ryddet. Reglene. -jolie (mod)
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #14 Skrevet 25. desember 2008 Løusunge er ikke pent, men hvorfor i alle dager vil ikke mora at barnet skal ha samme navn som henne som det bor sammen med. Det er jo familien! Enig! Men det kan jo hende at moren har et ordinært etternavn og har ambisjoner om å snobbe opp barnets navn? Jeg vet om flere andre damer som (i mine øyne) er opptatt av max "oppsnobbing". Som om det hjelper det minste på hvordan du som menneske blir oppfattet og tatt imot. Duh! Uansett synes jeg det er rart at hun ikke velger å gi barnet sitt eget etternavn når det i praksis er de to som blir en familie.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #15 Skrevet 25. desember 2008 (endret) Jeg vet om en som får barn om 4 måneder, er ikke i forhold med barnefaren og kommer ikke til å bli det (han vil ikke). Hun vil snobbe opp barnets navn ved å la det få den ufrivillige farens etternavn XXX, mens hun selv heter XXX. Mange som tenker at barnet da vil bli behandlet bedre i det norske samfunnet. Endret 25. desember 2008 av Alice Ayres
Gjest imli Skrevet 25. desember 2008 #16 Skrevet 25. desember 2008 Barnet har rett til å få fars navn uansett om han er i forhold med mor eller ikke.
Pjukset Skrevet 25. desember 2008 #17 Skrevet 25. desember 2008 Etternavnet representerer hvor man kommer fra, opphavet. Hvis min biologiske far ikke representerte noe annet enn barnebidrag uten noe som helst tilstedeværelse, så hadde jeg ikke ønsket å ære han ved å bære navnet hans. Men TS, hvis du ønsker at barnet ditt skal bære hans etternavn, så er det ingen lov som sier at du ikke har lov til å gjøre det. Hvorfor du ønsker det, er en helt annen sak.
Alice Ayres Skrevet 25. desember 2008 #18 Skrevet 25. desember 2008 Tråden er endret iht Kvinneguidens regler. - Alice Ayres, mod.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #19 Skrevet 25. desember 2008 Hvilke tanker har du om at kvinnen selv velger at barnet skal få fars etternavn selv om hun aldri har vært i ett forhold med barnefar (og aldri kommer til å bli det)? Og barnet skal bo hos mor.. Praktisk med mors navn i hverdagen kanskje men.. Må barnefar evt godkjenne dette hvis navnet er sjeldent? hva er en løsunge? jeg fryser på ryggen, dette var noe folk kalte barn av ugifte mødre før i tiden. utrolig at det finnes fol som bruker dette enda. Hvorfor legge et nedsettende ord på barnet? Hva med å si en løsaktig mor? hvordan klinger det? Aldeles grusomt. Ang navn. Om det er et sjeldent navn, å kan ikke bare far gi barnet rett til å få det navnet. Om det er et vanlig navn,så kan du gi barnet det navnet uten å spørre noen. du kan kalle det for Olsen, hanen eller hva du måtte ønske
Far til 2 Skrevet 26. desember 2008 #20 Skrevet 26. desember 2008 Reagerer VELDIG på benevnelsen "løsunge". Ingen barn fortjener å bli kalt det...et skjellsord og gufs fra fortiden. Enig. Det er lite som får meg til å regaere kraftigere enn dette negativt ladede uttrykket. Jeg lurer på om barnet føler seg elsket om hun/han får høre en slik beskrivelse. Navnet blir mer eller mindre uinteresant når en får høre slike beskrivelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå