Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #1 Skrevet 24. desember 2008 Faste månedlige utgifter 11 000 (en voksen og 1/2 barn (dvs deler omsorg 50-50%). Månedlig utbetalt lønn (før skatt:) 40 000 (500 000 i årslønn). Egenkapital og studielån nuller hverandre nesten ut, har vel 100 000 til overs når studiegjelda er trukket fra. Ingen annen gjeld. Har mulighet til å få forskudd på arv 200 000. Hvordan beregner jeg hvor høye terminavdrag på et boliglån jeg kan klare? La oss si at jeg setter faste utgifter til 15000, for å ha en buffer. Skal jeg da ta utgangspunkt i lønn før eller etter skatt for å regne ut hvilke terminavdrag jeg kan klare å betale? + kalkulere inn at disse avdragene kan bli 3% høyere? Har prøvd noen kalkulatorer på nettet, men får inntrykk av at jeg kan låne mye mer enn jeg selv tenker er lurt... Har også ringt noen banker, og er overrasket over hvor mye de er villig til å gi meg i lån. De sier at fast jobb og mulighet for økt inntekt er viktig, jeg har begge deler. Men jeg vil ikke risikere å komme i en situasjon hvor jeg må låne penger hos venner for å ha råd til å gå på kino.. (forventet lønnsøkning neste år ca 40 000). Så, realistisk, hvordan regne ut størrelsen på månedlige avdrag på et boliglån som en i min økonomiske situasjon kan klare med sikkerhet? Stoler ikke helt på kunderådgiverne i bankene..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 24. desember 2008 #2 Skrevet 24. desember 2008 Jeg synes du virker veldig reflektert allerede. Når du tar opp boliglån vil du få endret skattetrekk. Dette kan du bruke som sikkerhetsmargin - dvs. at du ikke medregner dette i regnestykket ditt, men lar det være en bonus. Ellers ville jeg brukt SIFO modellen som viser hvor mye du skal sitte igjen med til dekning av husholdningsutgifter hver måned. Den finner du her: www.sifo.no Så ville jeg i alle kalkulasjoner satt renten til 3 % mer enn den nominelle renten bankene tilbyr. Dermed har du lagt til nok en sikkerhetsmargin. Når du regner hva du skal sitte igjen med hver måned til utgifter går dette selvsagt av nettolønnen. Når bankene regner 2,5 - 3 ganger din inntekt i lån så bruker de bruttolønn. Men siden du har såpass høy inntekt og enda høyere forventet inntekt fremover så blir denne modellen for flat - for dine andre utgifter vil ikke stige like mye i prosent som din lønn. Det kan du imidlertid bruke som nok en sikkerhetsmargin. Jeg ville lagt inn 3 - 3,5 ganger brutto årsinntekt inn i en lånekalkulator der jeg plusset på renten med 3%. Dermed får du et månedlig avdrag. Så ville jeg regnet ut om jeg hadde det SIFO modellen stipulerer igjen til å leve for hver måned. Hvis du har det så har du nå mulighet til å låne dette beløpet med god margin.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Jeg synes du virker veldig reflektert allerede. Når du tar opp boliglån vil du få endret skattetrekk. Dette kan du bruke som sikkerhetsmargin - dvs. at du ikke medregner dette i regnestykket ditt, men lar det være en bonus. Ellers ville jeg brukt SIFO modellen som viser hvor mye du skal sitte igjen med til dekning av husholdningsutgifter hver måned. Den finner du her: www.sifo.no Så ville jeg i alle kalkulasjoner satt renten til 3 % mer enn den nominelle renten bankene tilbyr. Dermed har du lagt til nok en sikkerhetsmargin. Når du regner hva du skal sitte igjen med hver måned til utgifter går dette selvsagt av nettolønnen. Når bankene regner 2,5 - 3 ganger din inntekt i lån så bruker de bruttolønn. Men siden du har såpass høy inntekt og enda høyere forventet inntekt fremover så blir denne modellen for flat - for dine andre utgifter vil ikke stige like mye i prosent som din lønn. Det kan du imidlertid bruke som nok en sikkerhetsmargin. Jeg ville lagt inn 3 - 3,5 ganger brutto årsinntekt inn i en lånekalkulator der jeg plusset på renten med 3%. Dermed får du et månedlig avdrag. Så ville jeg regnet ut om jeg hadde det SIFO modellen stipulerer igjen til å leve for hver måned. Hvis du har det så har du nå mulighet til å låne dette beløpet med god margin. Tusen takk:) God jul til deg, blondie! Synes du er kjempegod:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå