Gå til innhold

erfaringer med Lamictal mot bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal begynne på Lamictal mot bipolar lidelse, hittil har jeg fått antidepressiva som bare har gjort vondt verre-Efexor, som dessuten ga en enorm sultfølelse og gjorde at jeg la på meg 10 kg på kort tid. Så nå håper jeg Lamictal kan være bedre for meg-noen erfaringer?

Skrevet

Heisann!

Jeg har også brukt efexor, helt forferdelig medisin etter min erfaring.

Jeg har også brukt lamictal, men mot depresjon. Depresjon er jo litt aent enn bi-polar, men jeg fikk iallefall en god del bivirkninger, ingen skikkelig ubehagelige eller vonde. Men de hjalp ikke meg noe særlig, men håper de virker for deg :)

• 3 uker senere...
Skrevet

tenkte jeg skulle si at for meg var det en lettelse å slutte på Efexor..etter en veldig vanskelig nedtrappingstid nå i julen, merker jeg at Lamictal nok er en mye bedre medisin for meg:)

Skrevet
tenkte jeg skulle si at for meg var det en lettelse å slutte på Efexor..etter en veldig vanskelig nedtrappingstid nå i julen, merker jeg at Lamictal nok er en mye bedre medisin for meg:)

Det var bra og høre! Håper de fortsetter med en god effekt!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_frk_ø_*
Skrevet

oi oi. da har jeg gått på Lamictal siden en stund og for en berg-og-dalbane. Skal til legen denne uken og måle serumkonsentrasjonen, for tror jeg trenger høyere dose gitt. Jeg har også blitt kjempesulten! lagt på meg 4,5 kilo disse to månedene. Det skal jo ikke være en bivirkning av Lamictal, men andre som har erfaringer med dette? Eller andre medisiner mot bipolar ?

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg hadde ingen bivirkninger av lamictal. Var veldig fornøyd med hvordan de virket da jeg gikk på de.

Gjest Gjest_frk_ø_*
Skrevet

det var bra å høre Måneskygge;) det gir håp om at det nok stabiliserer seg. Hvor lenge må man gå på de før de virker da?

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Det er jo ganske lang opptrapping på de så jg tror det tok bortimot 3mnd før jeg var oppe i riktig dose og merket at de hjalp meg.

Håper de hjelper til deg også :)

Skrevet

Jeg har brukt Lamictal, og bel vanvittig deprimert og dessuten søvnløs...

Finnes ingen fasit på hvordan medisiner fungerer, det er utrolig individuelt. Det som funker bra på noen, går ikke i det hele tatt hos andre.

Skrevet
jeg skal begynne på Lamictal mot bipolar lidelse, hittil har jeg fått antidepressiva som bare har gjort vondt verre-Efexor, som dessuten ga en enorm sultfølelse og gjorde at jeg la på meg 10 kg på kort tid. Så nå håper jeg Lamictal kan være bedre for meg-noen erfaringer?

Bruker lamictal og efexor og er i praksis "frisk" nå :) Slutter du helt med efexor? Jeg klarte meg ikke uten AD, men lamictalen gjør at jeg ikke svinger så mye - efexoren virker mot depresjon!

Dumt at du har fått vektøkning som bivirkning. Selv har jeg gått ned i vekt...

Har ellers ingen bivirkninger!!!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_frk_ø_*
Skrevet

trådstarter frk_ø her, gikk bare plutselig ikke å logge inn...

Da har jeg gått på Lamictal siden jul og hjelp hjelp hjelp!!Føltes som om det hjalp i starten, for jeg ble merkbart mindre trøtt, men nå er følelseslivet i fullt opprør-helt kaos, jeg skulle nok aldri kuttet helt ut antidepressiva, men kanskje kombinert?? Hvorfor foreslo ikke legen dette, siden det tydeligvis er ganske vanlig?Er dette noe man kan si fra til legen om? Kan vel ikke bare "bestille" den medisinkombinasjonen man ønsker?? Håper på erfaringer her

Gjest Gjest_frk_ø_*
Skrevet

dytter denne opp jeg, i håp om flere erfaringer

Skrevet

Jeg har gått på lamictal (300 mg) snart 5 år sammen med Cipralex (40 mg). Og hadde i veldig lang tid god virkning med få/ingen bivirkninger. Jeg har blitt diagnosert som bipolar.

Eneste tips jeg har er ta den om morgenen, ikke om kvelden!

• 1 måned senere...
Skrevet

Går på 300mg lamictal, sammen med 300mg efexor daglig. syntes de har hjulpet meg veldig. men viktig å ta pillene til rrett tid, og trappe opp forsiktig. glemmer man noen dager blir ihvertfall jeg dårlig. svimmel, kvalm, og ør :P

god luck:)

Gjest Gjest
Skrevet

Min erfaring er at så og si alle medisiner mot psykiske lidelser, er livsfarlige. Ingen blir egentlig frisk av dem, bare avhengig.

Jeg har venner og bekjente som har gått på slike tabletter i årevis, og jeg ser jo hvordan de blir: Et humør som svinger voldsomt. De blir mer ustabile, men ser set ikke selv.

Har selv forsøkt medisiner tidligere, med samme virkning.

Jeg har funnet ut at depresjoner går vekk av seg selv etter en tid, uten medisiner.

Nei, forsøk heller å leve et liv uten disse medisinene, og finn andre måter å bli frisk på.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Min erfaring er at så og si alle medisiner mot psykiske lidelser, er livsfarlige. Ingen blir egentlig frisk av dem, bare avhengig.

Jeg har venner og bekjente som har gått på slike tabletter i årevis, og jeg ser jo hvordan de blir: Et humør som svinger voldsomt. De blir mer ustabile, men ser set ikke selv.

Jeg har funnet ut at depresjoner går vekk av seg selv etter en tid, uten medisiner.

Nei, forsøk heller å leve et liv uten disse medisinene, og finn andre måter å bli frisk på.

Det er stor forskjell på antidepresiva og lamictal. det er også stor forskjell på bipolar lidelse og depresjon.

• Liker 1
Skrevet
Min erfaring er at så og si alle medisiner mot psykiske lidelser, er livsfarlige.

Det stemmer. De fleste medisiner, ikke bare mot psykiske lidelser, kan være livsfarlige. Noen også uten å være overdosert.

Ingen blir egentlig frisk av dem, bare avhengig.

Noen ganger, så går faktisk tungsinnet over, og en kan slutte.

Vet du at det var pillene som gjorde det? Kan du utelukke at de ikke har blitt feildiagnostisert med depresjon, og så var de manisk depressive (=bipolare)? For antidepressiva kan demaskere mani.

Leit. Kanskje du ikke var depressiv? Kanskje du har et annet avvik fra normalen i hodet?

Hvordan kan du finne ut av sånt, og trekke allmenngyldige konklusjoner, uten å ha undersøkt det ved hjelp av allmenngyldige metoder? Høres suspekt ut.

• Liker 1
Gjest Bipolar-girl
Skrevet

Det er stor forskjell på å være deprimert og det å ha en bipolar lidelse. Depresjon kan oppstå i en fase i livet, men er man bipolar så er man bipolar og depresjon er nødvendigvis ikke en del av lidelsen ;) Jeg sluttet på medisiner nettopp fordi folk sa så mye dritt om medisinbruk ved psykiske lidelser, og det skulle jeg aldri ha gjort. Har fått et nytt liv etter jeg startet med lamictal og cipralex.. og det skal jeg fortsette med. Anitidepressiva vil jeg nok slutte med etterhvert, men ikke lamictal. Tar 200 mg lamictal hver dag, og 10 mg cipralex.

Lykke til kjære trådstarter. Det er som noen andre har sagt individuelt, men svært mange med bipolar lidelse har positive erfaringer med lamictal. Jeg må også legge til at jeg ikke har fått noen bivirkninger av lamictal. Cipralex gjør meg derimot svært urolig i bena, til underholdning for mine nærmeste :P Jeg vil også anbefale og ha samtale eller i det minste kontakt med en psykolog.. godt å ha noen å prate med :)

Klem fra ei jente som har slitt med lidelsen hele livet...!

Gjest Bipolar-girl
Skrevet

Må også legge til at cipralex er å anbefale fordi den ikke gjør at du legge på deg...tvert imot. Snakk med legen din :)

Gjest Gjest
Skrevet
Bipolar lidelse kan jeg ikke så mye om, men depresjon har jeg erfaring med. Hos enkelte så går nok depresjonen bort (de med lett depresjon), men slettes ikke hos alle og de med tyngre depresjoner. Den kan variere i grader ja, men helt bort blir den ikke. Det kan faktisk bli så ille at man ikke klarer å leve et verdig liv og konsekvensene kan bli store.. Da er man nødt til å gå på medisin.

Jeg har selv hatt flere tunge depresjoner, som har gått tilbake etter en tid uten medisiner. Så det er ikke kun de lette som nødvendigvis går over av seg selv. Mine depresjoner har vært svært tunge, men min erfaring er altså at de går tilbake de også. Så at tunge depresjoner ikke kan bli helt borte, er feil, for både jeg selv, og andre jeg kjenner har også erfart dette. Det høres jo også veldig dystert ut å si at man ikke kan bli frisk av tunge depresjoner. Lite håp i det, liksom.

At noen kanskje vil kunne ha nytte av medisiner i en periode, er så sin sak, men jeg mener det fokuseres altfor mye på medisiner i psykriatrien. Svært mange kunne godt ha klart seg uten, det er jeg ikke i tvil om etter å ha sett hvordan folk blir av de. Jeg har hatt mye kontakt med psykriatriske pasienter opp gjennom årene, så jeg har i grunnen hatt orkesterplass, for å si det slik.

Lamictal er ikke antidepressiva direkte, men det er uansett en medisin som blir brukt i psykriatrien, en medisin som påvirker hjernen omtrent på samme nivå med antidepressiva. Det blir samme greia, når alt kommer til alt.

Men det verste er denne mixen av tabletter som mange går på hver dag. De fleste jeg kjenner tar ikke bare en type medisin, men flere.

Det er klart at mange vil få problemer når de prøver å slutte. Det er jo fordi kroppen har gjort seg avhengig av dem. Da er det ikke det minste rart at verden raser sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...