Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Jeg har arvet en del penger og for ca 4 mnd siden kjøpte jeg meg en ganske flott leilighet. Kjæresten min som jeg har vært sammen med i 1 1/2 år flyttet inn til meg også. Hun har fra starten snakket om at hun har lyst til å kjøpe seg inn i leiligheten med noen prosent, men hun har for øyeblikket ikke kapital eller inntekt til det. Jeg er også veldig skeptisk, pga det kan til tider være tøft å være samboere når vi begge er rett over 20 og ikke har hatt seriøse forhold før. Derfor har jeg helst lyst til å vente og se an hvordan det går. Men hun insisterer på det, 5 prosent i det minste sier hun. Nå har det seg slik at foreldrene hennes er ganske velstående, og når jeg snakket med samboeren min i sted sa hun at hun ville få penger av foreldrene til jul. Det jeg er redd for er at de gir hun penger til å kjøpe seg inn i leiligheten. Hva skal jeg gjøre? Jeg håper virkelig ikke at de gir hun masse penger fordi hun eier ikke kontroll over pengene sine. Hun har klart på kort tid å gå fra 50.000 i pluss, til 15.000 i kredittkort gjeld pga reising og festing. Hjelp og trøste... :S
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 Jeg glemte å spørre hva betydning økonomisk vil det ha for meg å selge deler av leiligheten? Jeg har ikke lån på leiligheten og den har sikkert gått litt ned i pris pga krisen. Må ikke jeg skatte av gevinsten hvis jeg selger deler av den?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #3 Skrevet 24. desember 2008 Jeg glemte å spørre hva betydning økonomisk vil det ha for meg å selge deler av leiligheten? Jeg har ikke lån på leiligheten og den har sikkert gått litt ned i pris pga krisen. Må ikke jeg skatte av gevinsten hvis jeg selger deler av den? Hvis dere har et seriøst forhold, synes jeg hun skal få kjøpe seg inn, kan ikke se at det er noe tap for deg. Boligprisene komer til å fortsette å falle i 2009, og det er nok lenge til de evt begynner å stige igjen, de har jo vært kunstig høye. Blir det slutt, bruker du pengene til å kjøpe henne ut igjen, til markedspris. Kankskje vil du tilogmed tjene på dette hvis det blir slutt mellom dere de nærmeste to årene.
lulle Skrevet 24. desember 2008 #4 Skrevet 24. desember 2008 Jeg skjønner deg når du sier at dere er forholdsvis unge, og at du har lyst å eie leilighetne alene til du føler det er stabilt. Kjøper hun seg inn med 5% av markesverdien i dag, skal hun ha 5% av markedsverdien på det tidspunktet du evt. skal kjøpe henne ut. Hvis du har penger til å betale henne ut, vil jeg ikke hatt så store bekymringer med at hun kjøper seg inn i en forholdsvis liten prosent. Må bare huske at hun bør betale halvparten av strøm, forsikring, lisens, og andre løpende utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #5 Skrevet 24. desember 2008 Jeg skjønner deg når du sier at dere er forholdsvis unge, og at du har lyst å eie leilighetne alene til du føler det er stabilt. Kjøper hun seg inn med 5% av markesverdien i dag, skal hun ha 5% av markedsverdien på det tidspunktet du evt. skal kjøpe henne ut. Hvis du har penger til å betale henne ut, vil jeg ikke hatt så store bekymringer med at hun kjøper seg inn i en forholdsvis liten prosent. Må bare huske at hun bør betale halvparten av strøm, forsikring, lisens, og andre løpende utgifter. Hvorfor bør hun betale halvparten av forsikring? Enig med at de andre utgifter bør betales likt, hvis dere ikke har grunner til å gjøre en annen fordeling. Så lenge dere ikke har famile/barn, er det vel greit å dele 50-50
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 Heldigvis fikk ikke hun så mye penger at hun kan kjøpe seg inn i leiligheten, men der i mot noen tusenlapper og billetter til en konsert. Så da ryker vel de pengene og litt til. :S
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #7 Skrevet 26. desember 2008 Jeg har arvet en del penger og for ca 4 mnd siden kjøpte jeg meg en ganske flott leilighet. Kjæresten min som jeg har vært sammen med i 1 1/2 år flyttet inn til meg også. Hun har fra starten snakket om at hun har lyst til å kjøpe seg inn i leiligheten med noen prosent, men hun har for øyeblikket ikke kapital eller inntekt til det. Jeg er også veldig skeptisk, pga det kan til tider være tøft å være samboere når vi begge er rett over 20 og ikke har hatt seriøse forhold før. Derfor har jeg helst lyst til å vente og se an hvordan det går. Men hun insisterer på det, 5 prosent i det minste sier hun. Nå har det seg slik at foreldrene hennes er ganske velstående, og når jeg snakket med samboeren min i sted sa hun at hun ville få penger av foreldrene til jul. Det jeg er redd for er at de gir hun penger til å kjøpe seg inn i leiligheten. Hva skal jeg gjøre? Jeg håper virkelig ikke at de gir hun masse penger fordi hun eier ikke kontroll over pengene sine. Hun har klart på kort tid å gå fra 50.000 i pluss, til 15.000 i kredittkort gjeld pga reising og festing. Hjelp og trøste... :S Det kan å sikt ha mye å si for deg. Husk at dette er penger du har arvet og investert i hus. Selv om du gifter deg med henne, så hadde du dette med deg inn i boet, og ved en evt skillsmisse, så tar du med eg alt ut av ekteskapet igjen. Dere er så unge og mye kan skje. Hva om hun kjøper seg inn nå i disse krisetider, og vi får en oppgang igjen? Ny takst, og du må betale henne ut mye mere. mere kansje enn hva hun ville fått i renter i banken. og hva betyr disse 5 prosentene for henne? Du gjør lurt i å ikke gjøre dette. og iallefall så liten kontroll hun har på penger. Oppfordre henne til å spare i bank hver mnd. Spare beløpet hun får av foreldre, pluss at hun setter inn et beløp , samme beløp som det har villet kostet henne å være deleier i din bolig. det går på skatter,avgifter,komunale utgiftr osv..så får du se hbordan det går.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Jeg ville sagt til henne at hun kan kjøpe seg inn i leiligheten den dagen hun har råd til å kjøpe 50%, alt annet blir jo bare tullete. Uavhengig om hun eier 5% av leiligheten eller ingenting bør hun i hvertfall betale husleie til deg.
Gjest Gjest_L@dy_* Skrevet 26. desember 2008 #9 Skrevet 26. desember 2008 Om dere er rett over 20 år og har vært sammen i 1 1/2 år OG ikke minst at hun ikke har helt kontroll over pengen så hadde jeg sagt nei. Dere KAN jo være samboer i ett års tid eller noe og så vurdert det på nytt.
superlady Skrevet 26. desember 2008 #10 Skrevet 26. desember 2008 det er jo din leilighet og det er ikke slik at hun har noe krav om å få eie deler av den. Det er bare å si nei dersom spørsmålet kommer opp igjen mener jeg. Når det er sagt, så ville jeg nok blitt litt såret dersom min samboer sa noe slikt til meg, heldigvis har det aldri blitt et tema. Men nå er jo jeg også 32 år og på et litt annet sted i livet.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2008 #11 Skrevet 26. desember 2008 Det er jo bare fjollete å kjøpe 5% av en leilighet Virker som eneste grunnen til at hun vil det er for å liksom kunne si at dere eier leiligheten sammen...
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 Du virker nå ganske fjollete selv, trådstarter. Jeg skjønner at du ikke vil la henne kjøpe seg inn ut ifra situasjonen du forklarer, men du virker å ha en veldig nedlatende holdning til din kjæreste. Det er vel kanskje viktigere å finne ut av enn om du skal la henne kjøpe seg inn eller ikke.
Gjest L_C Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Kjøpe seg inn med 5% i en leilighet? For en vits
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå