Gå til innhold

Komme ut av skapet i juleferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lesbisk. Jeg er 19 år, og flyttet hjemmefra i høst. Nå er det juleferie og jeg er hjemme. For 4 år siden ant jeg ut at jeg er lesbisk, og siden da har jeg lurt på når jeg skulle fortelle mine foreldre og søsken om dette. Kan juleferien være et godt tidspunkt?

Mine venner sier at uansett når jeg sier det, så vil det gå bra. Jeg er ikke like sikker. Jeg ble skremt da jeg kom over en blogg for en stund siden, jeg leste den på VG, linken til bloggen er her: http://www.vgb.no/24044/perma/373043

Hun mistet kontakten med foreldrene etter at hun fortale dem at hu er lesbisk. Hva om det samme skjer med meg!!!

Hva gjør jeg? Venter enda noen år med å fortelle det, hinte litt om det, eller rett og slett skrike det ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro de fleste foreldre i dag vil takle en sånn beskjed veldig greit. Det kommer selvsagt an på hvilke holdninger de har, er de ekstremt religiøse e.l vet du jo at reaksjonen kan bli annerledes. Jeg har en (kristen) kamerat som sto fram for noen år siden, og det gikk fullstendig fint, ikke noe problem. Og jeg ha en slektning som sto fram da han var godt over 40 og foreldrene deretter; det gikk også helt fint :) De aller fleste jeg kjenner setter pris på den tilliten det er å være åpen, uansett om det er "lett" eller "vanskelig". Men du må jo kjenne på hva som føles rett for deg selv. Lykke til :)

Skrevet
Jeg er lesbisk. Jeg er 19 år, og flyttet hjemmefra i høst. Nå er det juleferie og jeg er hjemme. For 4 år siden ant jeg ut at jeg er lesbisk, og siden da har jeg lurt på når jeg skulle fortelle mine foreldre og søsken om dette. Kan juleferien være et godt tidspunkt?

Mine venner sier at uansett når jeg sier det, så vil det gå bra. Jeg er ikke like sikker. Jeg ble skremt da jeg kom over en blogg for en stund siden, jeg leste den på VG, linken til bloggen er her: http://www.vgb.no/24044/perma/373043

Hun mistet kontakten med foreldrene etter at hun fortale dem at hu er lesbisk. Hva om det samme skjer med meg!!!

Hva gjør jeg? Venter enda noen år med å fortelle det, hinte litt om det, eller rett og slett skrike det ut?

Jeg har ikke selv noen erfaring med å komme ut av skapet, men jeg tar sjansen på å svare allikevel. Hvis du er klar til å fortelle det syns jeg godt du kan fortelle det i jula, når alle er samlet. Syns derimot du godt kan vente noen dager, trenger ikke å fortelle det mens dere åpner pakker på juleaften, men heller ta det en dag som ikke er fullt så spesiell. Uansett er jeg sikker på at de vil sette pris på å få vite det av deg og ikke av andre, så tror det er viktig å fortelle dem det før det kommer rykter fra andre steder.

Har du noen grunn til å tro at foreldrene dine vil kaste deg ut fordi du er lesbisk? Det er et ytterst lite fåtall foreldre som gjør noe sånt, og de har holdninger til homofile som du da i så fall sannsynligvis er klar over fra før. Jeg vil tro veldig mange foreldre skjønner at deres barn er homofil lenge før barnet er klar for å fortelle det, og mange foreldre som føler den siste biten i puslespillet faller på plass når de får vite det. Andre igjen syns nok det kan være veldig vanskelig å forholde seg til i begynnelsen; de tenker på at de ikke kan få barnebarn på naturlig måte, og ikke minst tror jeg mange foreldre får vondt av barna sine som plutselig er i en vanskeligere livssituasjon enn det de hadde vært som heterofile. Dessverre er det jo fremdeles slik.

Skrevet
Jeg vil tro de fleste foreldre i dag vil takle en sånn beskjed veldig greit. Det kommer selvsagt an på hvilke holdninger de har, er de ekstremt religiøse e.l vet du jo at reaksjonen kan bli annerledes. Jeg har en (kristen) kamerat som sto fram for noen år siden, og det gikk fullstendig fint, ikke noe problem. Og jeg ha en slektning som sto fram da han var godt over 40 og foreldrene deretter; det gikk også helt fint :) De aller fleste jeg kjenner setter pris på den tilliten det er å være åpen, uansett om det er "lett" eller "vanskelig". Men du må jo kjenne på hva som føles rett for deg selv. Lykke til :)

Det er det jeg også tror, at de fleste foreldre vil ta det greit, også mine foreldre. Men jeg har noen vonde tanker om hvordan dette kan gå, dersom det går rett vest. Det er uansett på tide, føler jeg, at jeg kommer meg ut av skapet. Er vel best at de får vite det av meg, og ikke av andre som plutselig forteller dem det.

Tusen takk! :)

Skrevet

Jeg trodde ikke det kom til å gå bra da jeg kom ut som bifil, da mine foreldre er ganske konservative kristne. Men mamma hadde jo selvfølgelig skjønt det for lenge siden og var veldig forberedt (mange av mine "skeive" venner har samme erfaring). pappa sa ingenting, og fortsatte med det (var ingen overraskelse, han liker ikke å snakke så mye om sånt). Men ingen av dem kasta meg ut av huset. For de er jo glade i meg likevel.

Du kan jo kanskje fortelle det en kveld litt utti ferien, når det verste julerushet har roet seg?

Lykke til!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Veldig ofte har foreldrene allerede skjønt det for lenge siden.

Skrevet

Søsteren min kom ut sor en liten stund siden, og vi kommer fra en veldig konservativ familie og mine foreldre har alltid omtalt homofile i en litt nedlatende tone.

De ble veldig overrasket (hun var forlovet med en kar...) og mamma ble ganske lei seg, men sa samtidig at hun vet at det ikke er noe hun kunne gjøre med det, men at hun trengte litt tid. Hun ringte også sånn støtte telefon for lesbiske og homofile og fikk bekreftet at hennes reaksjon er vanlig. Så det var litt anstrengt ett par uker, men nå går det fint. Og søsters kjæreste var inivtiert i middag 1. jule dag på lik linje med våre respektive...

Men jeg hadde kanskje ikke sagt det i jula, for det kan utløse mange følelser, ville heller begynt det nye året med å si det jeg...

Skrevet

Slenger meg på det stjernedryss sier jeg. Mange foreldre har skjønt det for lenge siden.

Lykke til. Fortell oss hvordan det gikk da. :)

Skrevet

Kom deg ut av skapet. Det kommer til å være så deilig å bli ferdig med det.

Allier deg med noen du stoler 100 prosent på. Få peptalk på telefon og fortell hvor bra det gikk etterpå.

Jeg er hetero selv, men jeg har mange homofile venner. Og rent bortsett fra en som er vokst opp i Jehovas vitner kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle der det IKKE har gått kjempebra å fortelle foreldrene det. De er foreldrene dine, de elsker deg, og de ønsker deg alt godt. Jeg er villig til å vedde en tusenlapp på at de ikke slår hånda av deg og kutter all kontakt. Det er mulig de trenger å tenke seg litt om, la det synke inn. Det må du være forberedt på. Men bare fortsett å være deg selv så normaliserer verden seg rakt.

Lykke til!!

Få vite hvordan det gikk da!!

Skrevet

Mamma forstod det lenge før jeg selv gjorde det, tror jeg. Hun mottok likevel ikke nyheten så bra, pappa sa ingenting. Men idag takler de det kjempefint og hjelper meg gjennom nok en hjertesorg.

Jeg grudde meg for å fortelle dem det, men de forstod det på et eller annet vis da noe oppstod, så jeg slapp pinlige samtaler. Husker dog første gangen da jeg fortalte mamma jeg trodde jeg var bifil. Hun så på meg som om jeg var en helt annen...

Et par år senere bekreftet jeg at jeg er lesbisk, da var hun fortsatt sjokkert... Men hun sier den dag idag at hun ønsker seg barnebarn og at det ikke gjør noe om jeg adopterer, hun vil elske barnet like mye.

Poenget mitt er: ikke bedøm dine foreldres reaksjoner utifra oppførslen og holdningene deres. Bare kjør på og fortell det - men ikke i jula, er enig med mange her.

Men fortell det varsomt. Utelat den seksuelle delen, ikke finn deg i det om de skulle spørre om noe svært personlig. De er dine foreldre, de har ikke rett på å vite hvordan du utarter deg seksuellt! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...