Haris Pilton Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 (endret) Jeg har nå levert TVen min inn på Siba for 3. gang... den første gangen stod den bare hos Siba i et døgn, og siden det er en periodisk feil trodde de ikke noe var galt med den og vi måtte bare ta den med oss hjem igjen... et par dager senere sluttet den å virke igjen, så vi leverte den til Siba, og da sendte de den på reparasjon. Når vi fikk den tilbake virket den i noen dager, men så ville den ikke på i det hele tatt. Nå har vi levert den igjen, og den er på reparasjon for andre gang, men er altså levert inn til de tre ganger. Dette er ganske slitsomt, og det er jo dumt å gå i 2 måneder til sammen uten en TV jeg har betalt veldig mye penger for. Jeg var innom Siba i går og spurte om det ikke gikk an å få ny TV (det kan ta 3-6 uker å få den tilbake igjen nå) men de sa at siden den ikke var på reparasjon første gangen regnes ikke det med i 3 gangersregelen som sier at man skal få ny TV etter tre ganger med samme feil. Stemmer dette, må jeg bare gå og vente tålmodig eller sier kjøpsloven noe annet? Og det er jo ikke min feil at de ikke sendte den til reparasjon første gangen... Endret 23. desember 2008 av Haris Pilton
Gjest *lucky* Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 Vi fikk lånetv fra elkjøp i dag, kanskje du også vil det så dere har noe så lenge. Ellers så tror jeg nok at det de sier er rett, jeg har hatt tvn inn til rep nå tre ganger, siste gang mistet de tvn i gulvet på verkstedet så vi skulle få ny tv, den nye tvn virket ikke så akkurat nå har vi en lånetv. Tålmodighet må du ihvertfall ha når det gjelder slike saker!!!
Haris Pilton Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2008 Vi fikk lånetv fra elkjøp i dag, kanskje du også vil det så dere har noe så lenge. Ellers så tror jeg nok at det de sier er rett, jeg har hatt tvn inn til rep nå tre ganger, siste gang mistet de tvn i gulvet på verkstedet så vi skulle få ny tv, den nye tvn virket ikke så akkurat nå har vi en lånetv. Tålmodighet må du ihvertfall ha når det gjelder slike saker!!! Jeg har en til TV hjemme heldigvis, så jeg har ikke noe behov for en lånetv, det er bare surt å drasse på den fram og tilbake hele tiden. Jeg fant forøvrig dette i forbrukerkjøpsloven nå: "Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres." "Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet." Hmm!
Gjest *lucky* Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Jamen da er det jo greit! Kanskje du burde skrive det ut og ta det med til forhandler. Elkjøp sa det samme til meg at vi kunne få ny tv ved reparasjon av samme feil tre ganger eller ulike feil fire ganger. Er egentlig glad tvn vår gikk i gulvet så vi er kvitt den og får en ny. Vi må bare vente til over jul fordi de ikke hadde noe på lager. Rart de ikke forholder seg til forbrukerloven...............
Gjest *lucky* Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Foresten så ordnet Elkjøp transport av tvn til verksted og tilbake hit, men vi måtte spørre først før de informerte om at vi kunne få det, kostnadsfritt. Kanskje dere kan få det også?
Haris Pilton Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. desember 2008 Foresten så ordnet Elkjøp transport av tvn til verksted og tilbake hit, men vi måtte spørre først før de informerte om at vi kunne få det, kostnadsfritt. Kanskje dere kan få det også? Ja, Siba kunne også gjøre transportere men de sa at da må vi regne med 1-2 ekstra uker.. Mulig de gjorde seg ekstra vanskelige for å slippe... Så vi måtte liksom velge mellom å vente lenger eller å stresse mer. Det burde bare være så unødvendig begge deler, synes jeg.
Haris Pilton Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. desember 2008 Ah, dumme meg. Det jeg siterte om to ganger stemmer jo... for etter to ganger på rep blir det jo tre... så hvis de mener at den første gangen ikke teller fordi de ikke leverte den inn til reperasjon har de jo rett. men ARGH at de ikke sendte den inn!
Gjest *lucky* Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Så tvn din er ikke til reparasjon for tredje gang egentlig. Da må du nok bare vente å se hva som skjer. Tror du bare må tenke på det ene ordet jeg skreiv, nemlig tålmodighet!! Der tar sin tid men ordner seg alltids til slutt:)
Haris Pilton Skrevet 24. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. desember 2008 Så tvn din er ikke til reparasjon for tredje gang egentlig. Da må du nok bare vente å se hva som skjer. Tror du bare må tenke på det ene ordet jeg skreiv, nemlig tålmodighet!! Der tar sin tid men ordner seg alltids til slutt:) Nei, ikke på reparasjon for tredje gang, bare levert inn for tredje gang
Gjest pasta Skrevet 25. desember 2008 #10 Skrevet 25. desember 2008 HAr meget dårlig erfaring med Siba. Opplevd akkurat det samme. De brukte evigheter på reperasjonen og da vi fikk den igjen, var den ikke ok. Inn igjen, ny evighet. Mens den var på reperasjon (3 mnd) , gikk garantien ut, så var det å krangle med dem om det. Men de gav seg da etterhvert.....Kommer aldri til å kjøpe noen ting av det firmaet mer!
superlady Skrevet 25. desember 2008 #11 Skrevet 25. desember 2008 Men du kan vel bevise at du leverte den inn til Siba første gangen selv om de ikke sendte den videre? Når man leverer inn noe til reparasjon er det viktig å få en kvittering på at den er levert inn (selv om Siba ikke sendte den videre til reparasjon). Forbrukerkjøpsloven §30 sier at: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. " Etter forbrukerkjøpsloven §32 kan du heve kjøpet: "I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig." Dersom det er snakk om samme feil, selv om den er periodisk, skal du kunne heve kjøpet dersom du har bevis på at du leverte TV-en inn til Siba første gang. At de valgte å ikke sende videre bør ikke være ditt problem. Skjønt, dette er jeg mindre sikker på. Har nylig vært i en lignende situasjon og butikken blånektet å gi meg pengene tilbake. Jeg orket bare ikke å være hyggelig lenger og laget et pent lite helvete foran daglig leder og flere andre kunder i butikken. Det hele endte med at jeg fikk hevet hele kjøpet og kjøpte meg noe skikkelig istedenfor.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 Det er da Sibas ansvar at de ikke sendte den til verksted først egangen. Den har vært inne til avhjelp 3 ganger.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #13 Skrevet 26. desember 2008 [quote name='superlady' date='25.12.2008 (17:56) Jeg orket bare ikke å være hyggelig lenger og laget et pent lite helvete foran daglig leder og flere andre kunder i butikken. Det hele endte med at jeg fikk hevet hele kjøpet og kjøpte meg noe skikkelig istedenfor.
superlady Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 [quote name='superlady' date='25.12.2008 (17:56) Jeg orket bare ikke å være hyggelig lenger og laget et pent lite helvete foran daglig leder og flere andre kunder i butikken. Det hele endte med at jeg fikk hevet hele kjøpet og kjøpte meg noe skikkelig istedenfor. Hehe..den oppskriften skulle jeg gjerne hatt å bruke hos Elnor på Majorstuen... maken til gjeng..! Har vært i tilsvarende situasjon der men venter nå på avgjørelse hos forbrukertvistutvalget:-) Elnor er jo en gjeng med nisser. Jeg fikk så dårlig service der at jeg tilslutt spurte den ansatte som skulle hjelpe meg om jeg var til bryderi for ham (jeg var den eneste kunden i butikken). Resultatet: han ba meg gå over til Expert på andre siden av gaten for å handle der istedenfor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå