Gå til innhold

Bok for dem som ikke er så gode på data?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min vil gjerne ha en bok om pc og bruk av pc, så han kan lese litt før han kjøper maskin. Jeg har ikke funnet noen i butikkene. Vet dere om noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal han egentlig vite? Skal han bruke spesielle programmer? Lære om komponeneter som prosessor, minne?

Lære om "data" blir veldig vagt.

Skrevet
Hva skal han egentlig vite? Skal han bruke spesielle programmer? Lære om komponeneter som prosessor, minne?

Lære om "data" blir veldig vagt.

Pc generelt. Hvordan komme i gang. De vanligste programmer osv. Har bare funnet masse småhefter. De syns jeg blir for spesifikke.

Skrevet

Det her blir også veldig vagt, da "vanligste programmer" vil variere vilt fra person til person.

Det finnes vel Microsoft Office for dummies er jeg ganske sikker på, og sikkert en Internet explorer for dummies også, men de vil jo omtrent være utdatert før de havner i trykken (og ingen burde bruke IE).

Med mindre Office følger med når han kjøper pcen så vil det kanskje være like greit med OpenOffice og.

Ganske sikker på at du ganske lett kan finne guider for både programmer og veldig generell pc-kunnskap med et lite søk på google, så kan kanskje være like greit å bare printe ut det.

Skrevet

Kan bøkene i serien ... for dummies vere noko?

Til dømes denne boka her?

Skrevet
Dette er vel mer hefter enn bøker, men tror kanskje det kan være noe. Selv kjøpte jeg noe liknende til min far i fjor og han leste faktisk i heftene han fikk og hadde utbytte av dem. (Fersk 70-årig databruker.)
  • 6 måneder senere...
Gjest Relativt Uinteressant
Skrevet

Mulig jeg er i seneste laget, men jeg snublet tilfeldig over dette forumet. Mulig det kan være litt hjelp å få her...

www.55pluss.no

Sidene oppgis å være under redigering, men noen linker fungerer iallfall.....

Gjest SmallTalk
Skrevet

En annen ting som kanskje kan være en ide et er "Livredd for data"-kurs i regi av Folkeuniversitetet. Der blir det tatt opp alt grunnleggende om PC-bruk i et rolig tempo, og man møter likesinnede som heller ikke kan noe særlig om data.

I tillegg så får man visst forklart en del grunnleggende ting som mange aktive pc-brukere ikke ville tenkt på. Som f.eks at man finner igjen alle vinduene man har oppe nederst på skjerme, og at man lukker et vindu ved å trykke i krysset.

Skrevet (endret)
Faren min vil gjerne ha en bok om pc og bruk av pc, så han kan lese litt før han kjøper maskin. Jeg har ikke funnet noen i butikkene. Vet dere om noen?

Bokhandlere (muligens fremdeles også narvesen og posten) har hefter med pensum til datakortet. Her er et: http://www.edbkunnskap.no/grunnit.html eller skriv inn "grunnleggende it-forståelse" i en søkemotor.

Fordelen med datakortpensum, er at han lærer hva som er hva, fra første stund. Da vet han forskjellen på et kabinett og en harddisk, når han skal kjøpe maskin, eller viktigere, når han skal forklare kundeservice hva som skjer og ikke skjer. Den demystifiserer mye omkring sikkerhet, bruk og oppbevaring.

Når det gjelder spesifikke programmer, og bruken av dem, som windows og openoffice, er de enklere å lære med maskinen i hus. De fleste programmer har en opplæringsdel, enten integrert (slik som windows) eller som lærebok eller opplæringsprogram på nettet. Har han spesielle behov for programmer, er dette noe han finner ut ved anskaffelsen.

Som nybegynner vil han ha mest glede av modulene

Grunnleggende IT-forståelse og den om internet og e-post.

Edit: :frustrert: gjennopplivet desembertråd...

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...