Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Hvorfor er det sånn at mange begynner å le eller smile når de ser andre naken (uten om da man skal være det som fellesdusjen), spesielt det motsatte kjønn? Husker da jeg gikk i barnehagen på 90-tallet så var det en del jenter som trengte hjelp til å kle av seg når de skulle på do. Da de kom ut så kom de med buksa på knerne og tissen bar og guttene de lo. Ikke noen vanlig haha-latter, men hylende latter. De pekte også. Jentene smilte bare "dumt" og så litt flau ut. Guttene (spesielt de verste) var ca 4-6 år. Jentene var det samme tror jeg. Men hvorfor gjorde de det? Hadde de aldri sett ei naken jente før? Ingen ler jo når man tar av seg sokkene og føttene er jo heller ikke noe vi normalt ser. Da jeg gikk i 7. klasse så var jeg med klassen å badet. Da var det en gutt som mistet hånklet og jentene lo, noen pekte på tissen hans også. Og jeg har sett flere ganger opp gjennom livet at folk ler når de ser andre mennesker nakne, spesielt det motsatte kjønn. Både voksne og barn ler. Men hvorfor? Blir de oppdratt til at nakenhet er synd, er det? Er det bare flaut, å se noen nakne, eller vet de ikke hvordan de skal reagere og latter er bare noe som skjer? Kanskje en begynner også de andre tar etter? Leste i en annen tråd her at på 50-60-tallet så var det vanlig at gutter og jenter på barneskolen badet nakne sammen. Var det ingen som lo da, eller stirret? Var det helt naturlig da? Eller var det bare fordi at alle var nakne? For jeg husker en gang jeg gikk i barnehagen så badet vi i vannsprederen en varm sommer dag og da badet alle (som badet), både gutter og jenter, nakne sammen. Husker ikke hvor gamle de som badet var, men var selv 6 år da og det var flere andre mellom 4 og sex. Gutter og jenter, helt nakne. Men da lo ingen. Var det fordi vi alle var naken?
DingDong Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 (endret) Jeg lo bare av å lese innlegget ditt faktisk Det har nok ikke med at det er dumt, men vi har blitt oppdratt til at man skal ha på klær, vet du. Dessuten så ser man en side av personen som man aldri har sett før, og det er jo nytt. Men mest av alt, så tror jeg det er fordi vi vet hvor flau situasjonen ville ha vært for oss selv, og vi mennesker ler av andre som dummer seg ut. Det ligger faktisk noe mer alvorlig bak akkurat dette, for gjennom barnetv og (feks Tom & Jerry & Donald Duck), så blir vi lært til å le av at andre dummer seg ut. Det fører til at vi blir en saueflokk med dårlig selvtillit, fordi alle er redd for å være seg selv, i fare for å drite seg ut og bli ledd av. Ganske alvorlig i grunnen. Se bare her hvor det faller seg naturlig for barn å le: http://www.youtube.com/watch?v=yR9BsLERi4c (Tom and Jerry) Endret 23. desember 2008 av DingDong
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå