Gå til innhold

Blindtarmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blindtarmen på høyre side og litt nedenfor magen (hvor mye)? Er den over eller under trusekanten og er den veldig nerme underlivet?

Og hvordan vet man at man har betennelse i den og hvordan finner man det ut på legevakta/sykehuset/legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ja, blindtarmen er på høyre side av magen. Mitt blindtarm-arr er noen cm over trusekanten, men kan ikke si at det er veldig nærme underlivet.

Legene er nok mestere i å kjenne igjen blindtarmbetennelse, og de finner det nok kjapt ut ved å trykke på området evt ved hjelp av andre type undersøkelser..

Skrevet

Om du lurer på om du har det kan du ta et par tester selv..

Du kan f.eks stå på tå og slippe deg (liksom falle) ned på hælen. Gjør det ekstra vondt da, kan det være et symptom.

Du kan også ligge på ryggen, trykke ned (litt over trusekanten, på høyre side) og slippe fort.

Disse testene gjorde hvertfall legen på meg.

Men har du plager som gjør at du er redd for at det kan være blindtarmbetennelse råder jeg deg å dra til legen så fort som mulig.

Jeg hadde det selv for 8-9 år siden og ble sendt på sykehuset. Der gikk det faktisk over av seg selv og etter jeg hadde klart å spise en yoghurt ble jeg sendt hjem igjen. Noen måneder senere kom det tilbake og da ble jeg operert.

Blindtarmen hadde sprukket, heldigvis kapslet seg inn.

Var ikke langt unna før jeg kunne ha takket for meg.. :-s

Skrevet

En test som legen gjorde på datteren vår, var å trekke knærne så langt inn mot brystet som mulig. Hvis det var mulig, skulle det være greit.

Gjest sykepleier
Skrevet

Symptomer på blindtarmsbet:

- Smerte i høyre, nedre del av magen. Kan også ha vondt i hele magen

- Feber

- kvalme og oppkast

- Liten matlyst

- Forhøyede infeksjonsprøver (blodprøver)

Kan være vanskelig å stille diagnosen, uten å faktisk åpne opp og se! Blir vanligvis gjort med kikkhullskirurgi.-.

Skrevet

Har du blindtarmsbetennelse vil jeg tro du merker det! ^^

Jeg fikk magesmerter rundt middagstider som økte etterhvert som timene gikk. Klokka 22.00 samme dag lå jeg som en ball på sofaen og bare gråt av smerter mens jeg venta på at mamma skulle komme å hente meg å kjøre meg til legevakta. Ble lagt inn på sykehuset etter et par tester og prøver uten at legene visste hva det var. Fikk ikke smertestillende før legene hadde tatt en ordentlig titt og ble liggende til 05.00 uten smertestillende pga en bilulykke som naturligvis hastet mere enn meg. På den tiden besvimte jeg ca. 15 ganger av ren smerte. Fikk endelig smertestillende og noe å sove på og våknet 14.00 av at jeg skulle inn til en kikkehullsoperasjon. Et par timer etterpå våknet jeg uten blindtarm - den hadde sprukket og jeg fikk hasteoperasjon. Makan til smertehelvete skal man lete lenge etter!

Skrevet
Har du blindtarmsbetennelse vil jeg tro du merker det! ^^

Jeg fikk magesmerter rundt middagstider som økte etterhvert som timene gikk. Klokka 22.00 samme dag lå jeg som en ball på sofaen og bare gråt av smerter mens jeg venta på at mamma skulle komme å hente meg å kjøre meg til legevakta. Ble lagt inn på sykehuset etter et par tester og prøver uten at legene visste hva det var. Fikk ikke smertestillende før legene hadde tatt en ordentlig titt og ble liggende til 05.00 uten smertestillende pga en bilulykke som naturligvis hastet mere enn meg. På den tiden besvimte jeg ca. 15 ganger av ren smerte. Fikk endelig smertestillende og noe å sove på og våknet 14.00 av at jeg skulle inn til en kikkehullsoperasjon. Et par timer etterpå våknet jeg uten blindtarm - den hadde sprukket og jeg fikk hasteoperasjon. Makan til smertehelvete skal man lete lenge etter!

Det er nok litt individuelt hvor vondt man har. Husker jeg hadde veldig vondt, men et smertehelvete vil jeg ikke kalle det..

Min hadde også sprukket..

Tenkte bare å si det, så ikke folk venter på at man besvimer før man tenker at det kan være blindtarmebetennelse.

Har man sterke smerter nede på høyre side og kanskje også er kvalm og/eller har feber bør man ta en tur på legevakta.

• Liker 2
Skrevet

Legen dro en nål langs huden på magen min, rett over der blindtarmen var. Det føltes iskaldt "inni" magen, og nettopp dèt gjorde at legen var skråsikker på at jeg hadde blindtarmsbetennelse! (ikke sånn at det rispet huden altså!)

Så bar det rett på sykehuset, for å opereres.

Skrevet
Legen dro en nål langs huden på magen min, rett over der blindtarmen var. Det føltes iskaldt "inni" magen, og nettopp dèt gjorde at legen var skråsikker på at jeg hadde blindtarmsbetennelse! (ikke sånn at det rispet huden altså!)

Så bar det rett på sykehuset, for å opereres.

Tøft :jepp:

Skrevet
Om du lurer på om du har det kan du ta et par tester selv..

Du kan f.eks stå på tå og slippe deg (liksom falle) ned på hælen. Gjør det ekstra vondt da, kan det være et symptom.

Du kan også ligge på ryggen, trykke ned (litt over trusekanten, på høyre side) og slippe fort.

Disse testene gjorde hvertfall legen på meg.

Men har du plager som gjør at du er redd for at det kan være blindtarmbetennelse råder jeg deg å dra til legen så fort som mulig.

Jeg hadde det selv for 8-9 år siden og ble sendt på sykehuset. Der gikk det faktisk over av seg selv og etter jeg hadde klart å spise en yoghurt ble jeg sendt hjem igjen. Noen måneder senere kom det tilbake og da ble jeg operert.

Blindtarmen hadde sprukket, heldigvis kapslet seg inn.

Var ikke langt unna før jeg kunne ha takket for meg.. :-s

Sprøtt. Det kunne ha vert meg som skrev dette. Hadde det på akkurat samme måten når jeg hadde blindtarmbetendelse.

Ts, arret mitt er rett under trusekanten på høyre side. Husker at legen presset rett over trusekanten og slapp. Det var helt for jævelig vont! Tror de også kan se med ul og røntgen. Husker at jeg tok det da smertene var på det verste.

Leste ikke hele tråden, men så at noen skrev at legene mest sansynelig er eksperter å å finne blintarmbetendelse. Det er jeg ikke enig i. Jeg var mye frem og til bake med lege de mnd jeg hadde betendelsen uten at de fant ut hva det var. Ikke sente de meg til noen spesialist heller. Om du har misstanker om betendelse så vær bestemt på at du skal ha oppfølging på smertene. Ikke la legen bagatellisere det hvis det blir verre.

Skrevet
Sprøtt. Det kunne ha vert meg som skrev dette. Hadde det på akkurat samme måten når jeg hadde blindtarmbetendelse.

Ts, arret mitt er rett under trusekanten på høyre side. Husker at legen presset rett over trusekanten og slapp. Det var helt for jævelig vont! Tror de også kan se med ul og røntgen. Husker at jeg tok det da smertene var på det verste.

Leste ikke hele tråden, men så at noen skrev at legene mest sansynelig er eksperter å å finne blintarmbetendelse. Det er jeg ikke enig i. Jeg var mye frem og til bake med lege de mnd jeg hadde betendelsen uten at de fant ut hva det var. Ikke sente de meg til noen spesialist heller. Om du har misstanker om betendelse så vær bestemt på at du skal ha oppfølging på smertene. Ikke la legen bagatellisere det hvis det blir verre.

Kjenner meg også igjen i dette. Jeg tok blindtarmen for snart 20 år siden. Jeg gikk og hanglet i mange uker uten at legene fant ut hva som var feil med meg. De trodde det var nyrebekkenbetennelse, samt div annet. Men så fant de omsider ut at jeg skulle ta røngten og da bar det i full hast til ett annet sykehus, for der jeg var til røngten turte de ikke operere meg siden det hadde gått så lang tid. Kan tro det var mange smertefulle uker før jeg ble operert.

Skrevet
Du henviser ALLTID til helsedoktoren i innleggene dine, hvis du ikke vet, kan du ikke bare la være å svare?

Folk klarer da å slå opp på helsesider selv.

Etter å ha lest mange ulike innlegg i helseforumet, må jeg si at jeg tviler på at folk klarer å slå opp på helsesider selv... eller kanskje de er i stand til det, men gidder ikke ;)

Til TS: Akkurat blindtarmbetennelse er det vanskelig å fastslå. Legen kan gjøre en del tester for å kunne fastslå at det IKKE er blindtarmbetennelse, men å fastslå at det ER blindtarmbetennelse er ikke mulig å gjøre 100% sikkert uten å operere.

Selv hadde jeg utypiske symptomer - høy feber og bare "ulmesmerte". Røntgenbilder viste ingenting sikkert, så de bestemte seg til slutt for å operere dagen etter. Heldigvis - siden det viste seg at det faktisk var blindtarmbetennelse.

Du kan ikke stille diagnosen selv, og vi kan selvfølgelig heller ikke stille diagnosen for deg, så det er bare å komme seg til legen om du er usikker ;)

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg fikk blindtarmbetennelse for 3 år siden og blindtarmen ble operert bort. Men det jeg lurer på er, hvorfor laget kirurgen et langt snitt på ca 12 cm istedenfor å bruke kikkhull? Trodde ikke det ble brukt lengre, må si jeg ble litt skuffet da kirurgen kom på visitt og fortalte at arret også ble større enn normalt siden han hadde vanskligheter med å finne blindtarmen min. Det har irritert meg i ettertid, da arret muligens hadde blitt mindre sjenerende?!

Sitat fjernet

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Tråden ryddet, spørsmål ang rydding taes på Ris og Ros.

Sophie-Ann, mod

• 3 måneder senere...
Gjest heidi kroh
Skrevet

Jeg har hatt små smerter på høyre side av måten og neders. I går ble de plutselig veldig store, å jeg vridde meg rett og slett av smerte. Uansett hvordan jeg lå eller satt. Gjorde det like vondt. Jeg ble veldig svimmel og kvalm, og senere på natten spydde jeg. Har fortsatt en stor smerte på det samme stedet. Skulle egentlig hjem fra ferie idag, men måtte droppe det pga smertene. Noen som vet om dette kan gå noe med blindtarmen å gjøre?

- Heidi kroh, 15.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg lurer på omhvis du har vondt i blindtarmen, hva gjør jeg ?

Jeg klarer nesten ikke puste og det gjør vondt å gå.. Håper på å få svar!

-Meg:) 15.

• 4 uker senere...
Skrevet

Om du har blindtarmbetennelse skal jeg love deg du kjenner det! Var helt ekstreme smerter. Våknet kl 4 på natta, og hadde så intense magesmerter at jeg kastet opp. Klarte verken stå, ligge eller sitte. Kom på legevakta og ble satt i en rullestol, var likblek i ansiktet. Lå lenge å ventet før de sjekket meg. Først klemte de på magen min og undersøkte den, noe som var forferdelig vondt. Men var umulig å vite hva det var. De tok så ultralyd av eggstokkene for å se om det kunne være cyster. Det var det ikke. Smertene vedvarte og jeg ble dårligere. Så da bestemte de seg for å operere meg, uten at de i det hele tatt visste om noe var galt inni meg. Men det var det altså. Det var på hengende håret at blindtarmen ikke sprakk, den var veldig betent.

Hvordan smerter jeg hadde: Det var ikke bare vondt på høyre side i magen, smertene var diffuse og over hele magen. Var umulig å si nøyaktig hvor de kom fra. Smertene var intense, og de forsvant ikke. Arret mitt er vel en 7-10 cm skrått mot høyre fra navlen. Litt oppenfor trusekanten.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tråden ryddet for innlegg skrevet på dialekt.

Brukerene hevises til KGs regler mht. skriftspråk. Dette da innleggene skal være enkelt forståelige for alle brukere.

Eventuelle spørsmål til modereringen tas i egen tråd på Ris&Ros, eventuelt i PM til meg.

Lille-pus, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...