Gå til innhold

Er kvinner mer tilgjengelige å tro en menn ?

fea  

7 stemmer

1. 1. fea

• Ja
      2
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vet jo det da, at kvinner er mer religiøse enn menn, og har større hang til overtro.

Skrevet
Vi vet jo det da, at kvinner er mer religiøse enn menn, og har større hang til overtro.

Gjør vi det? Kan ikke si jeg har sett den store forskjellen.

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg føler meg noe mer overtroisk eller kristelig enn min kjære da...men jeg husker fra skolen at de som var ''åpne'' kristelige, var kun jenter. Det var sjelden vi så gutter i disse gjengene. Kanskje det er noe i dette allikevel? :klø:

Skrevet
Jeg kan ikke si at jeg føler meg noe mer overtroisk eller kristelig enn min kjære da...men jeg husker fra skolen at de som var ''åpne'' kristelige, var kun jenter. Det var sjelden vi så gutter i disse gjengene. Kanskje det er noe i dette allikevel? :klø:

Dette stemmer bra for min skole også. Men vi gutta skulle liksom være "tøffe", og det gikk ikke sammen med å være åpen kristen. Selv om ingen nektet for å være kristen.

På videregående var det mest gutter som var åpent kristen. Men ikke nok til at det er statistisk signifikant.

Blant voksne mennesker ser jeg egentlig ingen merkbar forskjell.

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å tro det finnes flere kvinner med påståtte evner, bl.a. synskhet, medium, healere /whatever enn det finnes menn. Jepp, jeg tror kvinner i større grad lar følelsene herje virkelighetsforståelsen sin.

Skrevet

Men det er flere mannlige prester, TV-evangelister o.l. enn kvinnelige.

Skrevet

Det har mer med hierarki og dogmer enn ren og skjær tro da.

Skrevet
Det har mer med hierarki og dogmer enn ren og skjær tro da.

Dette stemmer slett ikke her til lands. Og TV-evangelister har aldri vært preget av kjønnshierarki eller dogmer relatert til kjønn.

Skrevet

Er det flest kvinner eller menn som bekjenner seg til tro? Hvem er det flest av i kirken?

Skrevet

Er det flest kvinner som tror på alternativt tullball?

Ja.

Skrevet

Hvorfor skulle egentlig kvinner være mer tilbøyelig til å tro?

Skrevet
Fordi de er styrt av følelser i større grad?

Det er en myte at kvinner er mer emosjonelle enn menn, kvinner er ofte flinkere til å vise følelsene sine, dessuten kan vi vel si at mennesket blant mye annet styres av emosjoner. Har ikke så veldig mye med tro/ikke-tro å gjøre det.

Skrevet

Fortell meg hvorfor tilnærmet alle synske, alle spådamer, alle medium, alle healere er kvinner, da? Og hvorfor det er så uhorvelig mange på forumet som tror på slikt bull?

Skrevet

Uten tvil vil jeg påstå at den norske kirke har flest kvinnelige medlemmer.

Hvorfor er det slik?

- Kanskje flere årsaker. En av dem er at det er flere eldre enn yngre som tror på gud, kanskje fordi at man blir lettere åpen for alternativer etter døden dersom man er næme den, og det andre at det mange ganger flere eldre kvinner enn menn her i landet.

Skrevet
Fortell meg hvorfor tilnærmet alle synske, alle spådamer, alle medium, alle healere er kvinner, da? Og hvorfor det er så uhorvelig mange på forumet som tror på slikt bull?

Dette er da vitterlig Kvinneguiden, hvilket betyr at det er en enorm overvekt av kvinner i populasjonen i utgangspunktet. Det skulle da bare mangle at kvinner utgjorde et tilsvarende flertall blant de overtroiske her.

Og slett ikke alle medium, healere osv. er kvinner. Det er godt mulig at det er flere spådamer enn spåmenn, men medium av alle slag er nok faktisk stort sett menn. Da tenker jeg f.eks. på personer som Uri Geller, Peter Popoff, Kerney Thomas osv. Faktisk svært få kvinner i disse nisjene.

Ikke at det betyr noe, for de fleste her er lurendreiere uansett.

Skrevet
Uten tvil vil jeg påstå at den norske kirke har flest kvinnelige medlemmer.

Hvor har du det ifra? De fleste som er født her til lands er medlemmer av den norske kirke. Jeg er også medlem, selv om jeg er ateist. Årsaken til at jeg ikke har meldt meg ut er at det ville ikke endret noe som helst for meg, men det ville såret de kristne i min familie -- da særskilt min far. Derfor er jeg fortsatt medlem, og slik er det nok for veldig mange andre også.

Skrevet

Kvinner er mer tilbøyelige til å tro enn menn, ja, det tror jeg. Kvinner er det svake kjønnet i menneskearten, og de formerer seg ved å underkaste seg makt. Menn derimot tiltrekker partnere ved å hevde seg, og bøyer seg ikke like lett for sterkere makter, det være naturlige eller overnaturlige utfordrere. For menn er gud en trussel, men for kvinner er gud en frier. Og det gjelder ikke bare gud, men alle mystiske, uutforskede krefter.

Derimot tror jeg menn i mye større grad bruker sin tro for å oppnå makt og innflytelse over andre til egen vinning, hvor kvinnen heller bruker den som omsorgskilde og trygghet for seg selv og sine nærmeste. Jeg tror også at det finnes flust av unntak, bare så det er sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...