Gå til innhold

Saus til kalkunmiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags saus lager dere til kalkunen? helst tips uten innmatsjy da jeg ikke bruker innmat ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifjor brukte jeg vann og litt kraft fra kalkunen +denne sausen. Ble nyyydelig (man skal vel ikke servere halvfabrikata i jul og nyttår men pytt ;) )

Skrevet

Rosèpeppersaus skal vi ha.

den er glutenfri og god.

Er ikke flink til å lage saus sjøl, så hurra for Toro!

Skrevet

Jeg kjøper en god kyllingfond og lager fløtesaus på den.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Når det står innmatsky kan du feks bruke kyllingkraft. Vi laget en kjempegod en med fløte og hvitvin blant annet. Har ikke oppskrift for vi brukte ikke oppskrift..

:)

Skrevet (endret)

Vi kjøper kalkun fra prior. Inni der er det med ett hefte med oppskrifter på saus.

Vi lager fløtesausen der. Den er kjempegod.

Det går fint an å bruke hønsebuljong som kraft, så da trenger du ikke tenke på innmaten som er med.

(Selv om det er fort gjort å hive oppi halsen på kalkunen i en kasserolle med smør, brun halsen litt i smøret. Fyll i vann i kasserollen til det dekker halsen sammen med en løk oppskjært i båter og en gulrot eller to, og la dette trekke i ca to timer. ;) )

Fløtesaus

Kok ut langpannen og sil sjyen. Mål opp 1 liter sjy og kraft. Kok opp kraften og tilsett ca 3 ss hvetemel ristet ut i litt vann. La sausen småkoke ca. 5 minutter. Ha i fløte og smak til med salt, pepper og litt sukker.

Lykke til.

Endret av Maye
Gjest nalle-maja
Skrevet

Har litt problemer med å forstå "kok ut langpannen". Skal sjyen fra kalkunen og kraften fra innmaten blandes og kokes? :gjeiper:

Skrevet
Har litt problemer med å forstå "kok ut langpannen". Skal sjyen fra kalkunen og kraften fra innmaten blandes og kokes? :gjeiper:

Det stemmer på et vis. Kok ut langpannen når kalkunen er ferdig, med litt vann. Sil og bland dette sammen. Dette danner kraften for sausen.

Skrevet

min hjemmelagde cognac og sennepssaus er en slager.

Skrevet

Jeg trodde at å koke ut langpannen var å helle vann i den varme langpannen... La det boble og syde litt. Rote litt. Så siler man det over i egnet beholder, og voila man har kraften klar. Dette vel og merke hvis man har kjøttet direkte i langpanne, og ikke på rist over langpanna som man ofte gjør med kalkun. Til eksempelvis lammelår har jeg noen løkbiter og gulrot i langpanna sammen med låret, og etter at låret er tatt av panna heller jeg i vann og "koker ut langpanna" med grønnsaker i. Siler kraften og nammenam :)

Skrevet

Anbefaler deg toro sin bali saus som er til kylling. den setter en nydelig smak på kalkunen.

kan bruke kraft, mel vann, fløte salt pepper så får du kalkun fløtesaus.

men det blir for mange veldig mye kalkun smak.

bali sausen er en saus med litt skarp smak så om kalkunen er litt lite kryddrer så merker du ikke det.

god middag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...