Gjest gjest_gjest Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Vurderer å begynne spare i fond, og har sett litt på nettet og vurderer Skagen fond, noen som har noen kommentarer? Er det veldig dumt gjort, eller kanskje det er smart gjort? I begynnelsen blir det ett lite beløp, så vil jeg etterhvert kunne spare noen tusen i mnd, kanskje 3000 om jeg ser det er ok. Sånne veldig store beløp vil det ikke bli da, jeg er nok en småsparer. Å spare i fond, er vel ment å være langsiktig, jeg er litt usikker på hvor lenge som er langsiktig for min del. Jeg og samboer leier nå leilighet, men jeg håper jeg vil ha klart å spart litt i løpet av 2 års periode sånn at vi kan ha noe egenkapital til hus eller leilighetskjøp. Ang, sparing til hus, så er ikke BSU noe alternativ for oss nå lener.
feuerstein Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 Jeg har spart i Skagen en del år nå og er storfornøyd, men jeg lurer på om ikke 2 år kanskje er i korteste laget som sparehorisont.
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Skagenfondene er veldig bra, de er dyktige. Men 2 år er alt for kort. Sparer du fra nå og til 2 år vil du nok tape pengene dine. Finanskrisa vil ikke merkes før til neste år og etter det vil det være nokrisen tunge økonomiske år før det blir gode tider.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Skagenfondene er veldig bra, de er dyktige. Men 2 år er alt for kort. Sparer du fra nå og til 2 år vil du nok tape pengene dine. Finanskrisa vil ikke merkes før til neste år og etter det vil det være nokrisen tunge økonomiske år før det blir gode tider. Javel? Hvor får man kjøpt slike krystallkuler som du har?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Sparing i 2 år, hva anbefales da? Høyrentekonto av noe slag?
Gjest Gjeste Blondie Skrevet 24. desember 2008 #6 Skrevet 24. desember 2008 Sparing i 2 år, hva anbefales da? Høyrentekonto av noe slag? Jeg vil anbefale deg å snakke med banken din angående dette. De kan hjelpe deg med å spare riktig i forhold til din tidshorisont. Jeg sparer forøvrig selv i diverse fond der noen av skagenfondene inngår. Et av dem gir fortsatt avkastning selv om det er finanskrise. I Skandiabanken hvor jeg er kunde har de modeller som lager spareplaner ut fra den tidshorisonten og risikoen du legger inn. Kan det være at det er tilsvarende i din nettbank?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 24. desember 2008 #7 Skrevet 24. desember 2008 Jeg vil anbefale deg å snakke med banken din angående dette. De kan hjelpe deg med å spare riktig i forhold til din tidshorisont. Jeg sparer forøvrig selv i diverse fond der noen av skagenfondene inngår. Et av dem gir fortsatt avkastning selv om det er finanskrise. I Skandiabanken hvor jeg er kunde har de modeller som lager spareplaner ut fra den tidshorisonten og risikoen du legger inn. Kan det være at det er tilsvarende i din nettbank? Ja, jeg må nok ta kontakt med banken, får ta det til neste år sånn at det blir en ordning på det. Takk for tilbakemeldinger!
Østlandet Skrevet 24. desember 2008 #8 Skrevet 24. desember 2008 Bare kort fra meg.... Skagen er bra (Historisk sett), om enn noe dyre. Jeg ville heller anbefale et billig indeksfond. Eks OBXEDNBNOR, eller Handelsbanken sitt tilsvarende. Dette er fond som følger OBX indeksen på Oslo børs. Altså de 25 mest omsatte aksjer i Oslo. Handles som vanlige aksjer. Jeg er enig i at 2 år er alt for kort tid om man er amatør og kjøper tradisjonelle fond. Og sist.... Kan ikke få sagt det ofte nok.... Stol IKKE på rådgiverne i bankene. Dette må vel være bevist en gang for alle nå. Kommer til å ta noen år før bankene i det hele tatt har mulighet til å gjenvinne tilliten.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 24. desember 2008 #9 Skrevet 24. desember 2008 Jeg ville heller anbefale et billig indeksfond. Eks OBXEDNBNOR, eller Handelsbanken sitt tilsvarende. Dette er fond som følger OBX indeksen på Oslo børs. Altså de 25 mest omsatte aksjer i Oslo. Handles som vanlige aksjer. Ok. OBXEDNBNOR...og det kjøper jeg via DNB? Mener jeg leste om indexfond og det var bedre når det gjelder kortvarig sparing, og det stemmer kanskje det da. Ok.. leser du skriver det handles som vanlige aksjer... Kan ikke få sagt det ofte nok.... Stol IKKE på rådgiverne i bankene. Dette må vel være bevist en gang for alle nå. Kommer til å ta noen år før bankene i det hele tatt har mulighet til å gjenvinne tilliten. Nei, det er det som er dumt, vanskelig å vite hvem en skal stole på, men KG er jo vertfall en god start. :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #10 Skrevet 24. desember 2008 Javel? Hvor får man kjøpt slike krystallkuler som du har? Selv et barn kan skrive samme innlegg som det svarte på. Tror du virkelig at man trenger krystallkule for å forutse en slik utvikling? Finanskrisen har på ingen måte nådd bunnen, og det vil være en betydelig treghet når det snur, før tiden går oppover, og vi får vekst i økonomien igjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #11 Skrevet 25. desember 2008 Selv et barn kan skrive samme innlegg som det svarte på. Tror du virkelig at man trenger krystallkule for å forutse en slik utvikling? Finanskrisen har på ingen måte nådd bunnen, og det vil være en betydelig treghet når det snur, før tiden går oppover, og vi får vekst i økonomien igjen. Jeg synes det er utrolig at noen klarer å lire av seg slike påstander uten å underbygge de med et eneste argument. Men siden du er så bastant er jeg spent på å høre dine.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 Jeg synes det er utrolig at noen klarer å lire av seg slike påstander uten å underbygge de med et eneste argument. Men siden du er så bastant er jeg spent på å høre dine. Tenk selv. Det ville vært sensasjonelt, historisk sett, hvis en krise/lavkonjunktur i verdensøkonomien er over på 3-4 måneder. De har ofte en varighet på 2-5 år før veksten igjen vender oppover. Under tidligere kriser så har verdensøkonomien kun hatt ca null-vekst, men nå har vi startet på resesjons-periode så og si over hele verden. (Resesjon=Nedgang i stedet for vekst). F eks vi forfall i 2009 for innfrielse av obligasjoner, gi oss ytterligere en krisepakke til bankene, for at de omsider skal få evne/lyst til å låne ut penger til næringslivet og private, slik at investeringer av andre enn det offentlige, kan komme i gang. I Norge vil vi nok klare oss rimelig greit pga oljeformuen som kan brukes som stimulans, selv om denne formuen har krympet betraktelig på noen måneder. Men vi kan ikke "stimulere" oss til oppgangstider, det er det kun en sunn og optimistisk tenkemåte som kan gi over tid. Turbulensen i verdensøkonomien er voldsom, rett og slett, og vi vil påvirkes i høyeste grad av denne turbulensen. Vi har ikke stengt alle våre fysiske og formelle grenser til omverdenen, slik f eks EU-motstanderne gjerne skulle sett. 2009 og 2010 vil vi se et skred av konkurser i næringslivet, også blant større anerkjente selskaper med en solid historie, og arbeidsløsheten vil øke formidabelt. Når det gjelder det tråden handler om, altså aksjefond, så investerer disse i selskaper på internasjonale børser i kankje enda sterke grad en norske selskaper på Oslo Børs. Gevinster på aksjeinvesteringer, i et perspektiv på 2-3 år, kan man bare glemme. Så lenge vi har risiko-aversjon, og kjøperne holder seg borte fra børsene i verden, så kan ikke utviklingen i aksjekursene fortsette noen annen vei enn ned, eller i beste fall noe nærmere sideveis bevegelse. Man vil ha svært god tid til å gå inne i billige aksjer/aksjefond. Tidligst 2 halvår 2010 ville jeg gått inn, for deretter og sitte i en(forhåpentligvis) oppgang 2011-2015. Inntil da gjelder ikke bare "cash is king", men heller "cash is God".
Østlandet Skrevet 25. desember 2008 #13 Skrevet 25. desember 2008 Ok. OBXEDNBNOR...og det kjøper jeg via DNB? Mener jeg leste om indexfond og det var bedre når det gjelder kortvarig sparing, og det stemmer kanskje det da. Ok.. leser du skriver det handles som vanlige aksjer... Nei, det er det som er dumt, vanskelig å vite hvem en skal stole på, men KG er jo vertfall en god start. :gjeiper: Skjønner ikke hvorfor indexfond skulle være noe bedre i forhold til kortvarig sparing. Må i så fall være at det er billigere å gå ut/inn? Jeg handler alt av aksjer og fond gjennom Skandiabanken. De har et stort og bra utvalg av fond. Det gjelder også indeksaksjen/fondet jeg nevnte. Ellers ser jeg det pågår en diskusjon/krangel her om krystallkuler og fremtidsyn. Min mening er at en lengre oppgangsperiode ikke kommer de nærmeste 1-2 årene. Sannsynligvis ikke før etter 2010. Men det kan komme mindre opp og nedturer, som man kan tjene penger på, om man følger med og går litt ut og inn. For den "vanlige" aksjesparer, så kan man gjerne begynne sparingen nå. Eller om et år. Men horisonten må være minst 5, eller kanskje heller 10 år. Ellers, så.... putt penga i banken.
tingeling Skrevet 28. desember 2008 #14 Skrevet 28. desember 2008 Hvis du er ung nok og ikke har eid leilighet før så kan du spare i BSU. Da sparer du en del skattekroner i tillegg til renter. Ville heller gjort det enn fond når det kun er snakk om to år.
Østlandet Skrevet 28. desember 2008 #15 Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hvis du er ung nok og ikke har eid leilighet før så kan du spare i BSU. Da sparer du en del skattekroner i tillegg til renter. Ville heller gjort det enn fond når det kun er snakk om to år. Enig. Faller man inn under kriteriene for denne spareordningen, så fyll opp denne først. Før man tenker på noe annet. BSU er en utrolig bra ordning. For ordens skyld. Du kan ha eid bolig både før og nå, for å spare i BSU. Endret 28. desember 2008 av Østlandet
Rosenrød Skrevet 28. desember 2008 #16 Skrevet 28. desember 2008 Trådstarter sa at BSU ikke var aktuelt.
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 28. desember 2008 #17 Skrevet 28. desember 2008 Jeg synes det er utrolig at noen klarer å lire av seg slike påstander uten å underbygge de med et eneste argument. Men siden du er så bastant er jeg spent på å høre dine. Det er nok ikke håp for deg når du ikke kan finanshistorien. Gidder ikke å underbygge noe til slike som ikke kan økonomi.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. desember 2008 #18 Skrevet 28. desember 2008 Trådstarter sa at BSU ikke var aktuelt. Jeg har hatt en BSU konto som jeg måtte løse ut for mange år siden. Jada, dumt, dumt og atter dumt. Men ikke noe å gjøre med det nå.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #19 Skrevet 28. desember 2008 Det er nok ikke håp for deg når du ikke kan finanshistorien. Gidder ikke å underbygge noe til slike som ikke kan økonomi. Ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå