Gjest Utlogget bruker Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Jeg skal selv fjerne et sting på magen etter en liten operasjon, det har i dag gått 6 dager. Jeg tenkte jeg kanskje kunne vaske såret etterpå med Hibiscrub (desinfiserende såpe), evt. rense med pyrisept og til slutt ta på aloe vera gele. Er dette greit å gjøre? Hva er egentlig vanlig å gjøre for å forhindre infeksjon + få så pene arr som mulig?
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 Jeg kan ikke huske å ha renset såret etter å ha tatt sting. Såvidt jeg husker er hibiscrub ganske strekt, så jeg ville vært forsiktig med å få det inn i sår. Aloe vera skal vel være bra.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Jeg skal selv fjerne et sting på magen etter en liten operasjon, det har i dag gått 6 dager. Jeg tenkte jeg kanskje kunne vaske såret etterpå med Hibiscrub (desinfiserende såpe), evt. rense med pyrisept og til slutt ta på aloe vera gele. Er dette greit å gjøre? Hva er egentlig vanlig å gjøre for å forhindre infeksjon + få så pene arr som mulig? Det er ikke nødvendig å rense det noe. Ta stingene, og vaske det når du dusjer.
Gjest Løve66 Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Får man ikke også penere arr hvis man taper med strips noen uker etterpå?
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Får man ikke også penere arr hvis man taper med strips noen uker etterpå? Da må man stripse med en gang. Det nytter ikke når såret er delvis grodd.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #6 Skrevet 23. desember 2008 Da må man stripse med en gang. Det nytter ikke når såret er delvis grodd. Man kan gjerne stripse et sår etter man har tatt stingene - det bidrar bare til å fortsette å holde sårflatene samlet etter stingene ikke hjelper lenger!! det som derimot ikke hjelper er å prøve å stripse et sår som spriker etter det har begynt å gro!! Jeg bruker ofte strips 1 - 2 uker etterpå, avhengig av hvordan såret ser ut og hvor det sitter. Sitter det et sted med mye strekk så heller litt for lenge enn litt for kort!! :o))
prinsessa Skrevet 23. desember 2008 #7 Skrevet 23. desember 2008 Du kan gjerne stripse men du skal iallefall ha et slikt tynt plaster (kirurgisk teip) på iallefall 3 uker og gjerne lenger. Hvis du er flink å bruke plaster lenge får du pene arr.
Pjukset Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Hibiscrub er veldig sterkt, jeg ville gått for å bruke saltvannsoppløsning. I tillegg så er det lurt å bruke selvheftende sterilt kompress over såret.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 23. desember 2008 #9 Skrevet 23. desember 2008 Dersom såret er tørt og fint(uten infeksjonstegn) hadde jeg latt det være. Du kan godt dusje, men ikke skrubb eller gni.
Gjest sykepleier Skrevet 24. desember 2008 #10 Skrevet 24. desember 2008 Dersom såret er tørt og fint(uten infeksjonstegn) hadde jeg latt det være. Du kan godt dusje, men ikke skrubb eller gni. Enig.. det er ikke nødvendig å rense såret! Det har alledere grodd når stingene fjernes! heller ikke nødvendig å bruke plaster over etterpå...
Gjest utlogget bruker med sting Skrevet 24. desember 2008 #11 Skrevet 24. desember 2008 Takk alle sammen - endelig en tråd med bare nyttige og konstruktive tilbakemeldinger, fri for spydigheter. Sting er nå fjernet - det var faktisk ikke helt enkelt å få saksen til å klippe av den bittelille knuten som satt nesten "inni" huden (og jeg skal litt på hånden for ble litt stressa av at det ikke gikk greit med en gang......). Men når jeg først fikk kuttet tråden var det lett å dra den ut. Har ikke renset, bare lot det lufttørke etter dusj, men dro to strips over bare for å holde sårendene fortsatt inntil hverandre - muligens ikke nødvendig, men jeg tenkte at noen skade kan det vel ikke gjøre. God jul til alle!
laperla Skrevet 24. desember 2008 #12 Skrevet 24. desember 2008 Får man ikke også penere arr hvis man taper med strips noen uker etterpå? Jeg fikk beskjed om å bruke silketape fra apotek etter en del kneoperasjoner.
Gjest helsefag arb Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 hibiskrubb skl kunn brukes ved vask av pasienter som skal sette inn plantater ved oprasjoner som kne, hofter, brokk med nett og lign. For og holde såret mest mulig rent dusj med bandasje fjern bandasen etterpå å sett på ny til u hr fjernet stingene, etterpå IKKE pill og rør på det, det renser seg selv og skylle med rent vann da du dusjer..
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2012 #14 Skrevet 8. september 2012 VEt at det er en stund siden det har blitt skrevet noe her nå. men tenkte jeg skulle komme med en komentar tll det med å få finest mulig arr. Jeg ble fortalt etter en operasjon at når man har sydd hjelper tråden med å holde huden sammen... altså 100%styrke.. men når stingene tas vil denne styrken ligge på rundt 30%... så om man kjøper en hudtape... husker ikke hva den heter.. taper den over såret vil denne holde huden sammen på samme måte som trips i grunn.. sårene blir veldig fine. Har brukt det på meg selv, og på mange av mine pasienter som har operert ( er sykepleier). Bare pass på at det er en solid tape
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå