Gjest FRØKENgjest Skrevet 22. desember 2008 #1 Del Skrevet 22. desember 2008 vi har delt foreldre ansvar på papiret. jeg har vert alene med gutten fra han var 1mnd. nå er han 2.5 år. jeg har funnet meg en ny mann og skal gifte oss om 2 mnd. den biologiske har sett han 3 ganger, pga liten interesse. ikke gitt bursdagspresang eller til jul. noen som nevnte noe om at den delte foreldre ansvaret ble opphørt, eller hadde ingen betydning så lenge det var null kontakt med den andre part. kreves det den biologiske fars undeskrift ved barnets pass? noen som har erfaring, info.. ha ei go jul håper på mange svar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullet76 Skrevet 23. desember 2008 #2 Del Skrevet 23. desember 2008 Hvis dere krysset av for delt foreldreansvar på skjema så har dere delt foreldreansvar, til dere fyller ut skjema på nytt for å endre det. Hvis du ringer folkeregisteret får du svar på om du har delt eller fullt foreldreansvar. Har dere delt foreldreansvar må faren gi fullmakt for at barnet skal få pass bl.a. men har også bestemmelsesrett i tro, valg av skole etc. Vi valgte å føre over foreldreansvar på meg når vi gikk fra hverandre, selv om han har ungene annenhver helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #3 Del Skrevet 25. desember 2008 kreves det den biologiske fars undeskrift ved barnets pass? noen som har erfaring, info.. ha ei go jul håper på mange svar... Det kreves begges underskrift på offentlige papirer, som pass (ved delt ansvar). Nå vet jeg ikke hvor mye kontakt du har med faren, eller hvor lett det er å få hans underskrift. Er det problemer, så vær ute i god tid når du skal ha pass til barnet. Politiet er behjelpelig med å skaffe fars samtykke. Enten via at de kontakter far (tlf ol), eller via brev der han får frist (2-3 uker) til å motsi samtykke til pass (han må da rettens vei for å nekte). Hører de ikke fra far, så sendes passet til produksjon. Passet må betales for og registreres den dagen du møter på politistasjonen. Politiet har hjemmel til å gjøre dette ut fra barneloven. Vil du vite mer om det, så spør, jeg har jobbet med en del slike saker. For å få aleneansvar må du enten få hans samtykke, eller gå rettens vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pasta Skrevet 27. desember 2008 #4 Del Skrevet 27. desember 2008 Du får heller ikke ordnet bankkonto til barnet uten begges underskrift. Jeg kunne heller ikke avslutte en konto og overføre pengene til en annen konto uten fars underskrift. Dette var en konto jeg selv hadde opprettet alene den gangen det var lov. Jeg hadde spart der. Selv ikke den kontoen som min mor hadde opprettet på sønnen min og som hun kun alene disponerte, kunne jeg gjøre noe med. Selv ikke da hun døde og jeg overtok ansvaret for dødsboet og skifte. Da sønnen skulle ha bankkort så måtte jeg få tak i faren og håpe at han gadd og stikke innom banken og undertegne at det var ok. Skal barnet ha en medisinsk behandling så kan den ene av foreldrene nekte. Vet om et tilfelle hvor barnet hadde fått diagnosen adhd og alt tydet på at barnet ville ha nytte av medisin. Barnet fungerte dårlig hjemme og på skolen. Far nektet og dermed ble det ikke prøvd ut medisin. Delt foreldreansvar forsvinner ikke av seg selv. Null kontakt betyr ingenting. Du kan jo prøve å argumentere overfor far at det blir lettere for deg og ham dersom han frivillig frasier seg foreldreansvaret. Dersom han ikke vil så tror jeg at rettsak er den eneste måten å få foreldreansvaret alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå