Gå til innhold

Dame kjørte i bilen min!

Gjest Gjest_inger_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_inger_*

Var og handlet her en dag, og hadde parkert utenfor butikken på en stor parkeringsplass med kanskje 5 andre biler. I det jeg åpnet bildøra for å sette meg inn etterpå, var det en annen bil som kjørte rett inn i døra (Ja- den jeg var på vei inn gjennom). En gammel dame på 85 år.. Jeg hoppet til side, ble jo nesten påkjørt selv. Hun kjørte ikke fort, men merkelig nok så stoppet hun ikke etter at hun hadde truffet - hun forstatte - helt forsiktig - å kjøre helt frem på plassen, slik at døra mi knakk.

Da vi skrev skademelding, skrev jeg hvordan dette skjedde, hvorpå hun utbrøt; "men gurimalla, nå skrev du det jo slik at det så ut som om det hele var min feil!"..

Hun hadde ingen bedre måte å forklare hva som skjedde på- så det endte med at hun skrev under da.

Så snakket jeg med forsikringsselskapet tidligere i dag: og gjett hva? Skylddeling!! Lurer på hvor i all verden jeg hadde skyld her? Aner ikke hva jeg skal gjøre - forstår liksom ikke hvorfor jeg skulle få skylda.. Hvorfor skulle den dama parkere 30 cm fra min bil når det var 70 andre ledige plasser? Og hvorfor greide hun ikke se en fullt voksen dame på 1.80 som stod midt framfor henne? Synes det rette her hadde vært å tatt fra henne lappen jeg.. Bare jeg som er urimelig her?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...emmm. dersom bilen din sto i ro, og du hadde åpna døra da hu kom, så burde hu absolutt ha sett at du og døra var der. Hadde du fortsatt å stå der, så hadde hun kjørt på deg. Min mening: Hun er ikke oppmerksom! HENNES FEIL!

Endret av Lenestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at dette var urimelig. Bare av ren nysgjerrighet, hvilke forsikringsselskap har dere?

Kanskje dette kan være en sak som kan sendes som bekymringsmelding til fylkeslege på damen som kanskje ikke burde ha lappen lenger? Litt ondskapsfullt gjort, kanskje, men når hun ikke stopper etter hun har truffet døren din, så hvorfor skulle hun da stoppe om en 2-åring løp ut i veien foran henne... Det vil ikke hjelpe på skylddelingsproblemet, men kanskje kan det bidra til en litt tryggere trafikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en for snill fastlege ja. Når de er 85 skal de ha vært hos legen minst 3 ganger for å få attest, og når hun klarer å unngå å legge merke til at hun kjører på en dør synes jeg det virker rimelig at hun må miste sertifikatet.

Når det gjelder skylddelingen vil jeg oppfordre deg til å bruke klageretten. Om den gamle damen i mellomtiden skulle komme i skade for å fratas sertifikatet av helseårsaker er jeg ganske sikker på at det ikke akkurat svekker din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,detta er det sykeste jeg har hørt i mitt liv!!Du må ALDRI finne deg i skyldeling!!Alle må jo ut og inn av bilen og da må jo de som kommer følge med å vente!!Grr nå blei jeg super forbanna, er det mulig??Skulle vært meg på det forsikringskontoret!!Hadde flydd i lufta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle den dama parkere 30 cm fra min bil når det var 70 andre ledige plasser?

Dette argumentet kommer du nok ingen vei med, men ellers så er jeg enig i at det er hun som bør ta skylda. Med mindre du reiv opp døra brått da hun allerede var i farta da...

Men det blir vel ofte skylddeling når forsikringsselskapet er i tvil om eksakt hva som skjedde. Hennes forsikringsselskap vil jo gjøre alt de kan for å få delt skyld vet du. Enten må dere være helt enige i din versjon, ellers kan det jo hjelpe med vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hun fortsetter å kjøre etter at hun har truffet døra (det går ikke an å ikke merke det med mindre man er 85 år gammel og ikke burde hatt lappen lengre), slik at den faktisk knekker av, så er det ikke sjans i havet for at skylda skal deles. Ærlig talt. Det der hadde jeg kranglet på med forsikringsselskapet helt til dama lå i grava, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden/lengden fra "impact" til "dørknekk" skulle man tro er ganske minimal, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det var så rart at dama ikke fikk stoppet før døren av knekt. (Selv om farten ikke er høy, går det da fremover, og i tillegg har man reaksjonstiden).

Dette høres uansett ut som en typisk kinkig sak for forsikringsselskapene. Det blir litt høna og egget det her. (I hvilken rekkefølge inntraff hendelsene? Hva skjedde først? osv.).

I følge motparten var skademeldingen skrevet til TS' fordel. Hvis dette stemmer og det fortsatt ble skylddeling, skulle dette tilsi at TS kanskje ikke var helt skyldfri.

TS: Har du sjekket om det er noen overvåkningskameraer i nærheten? Hvis så er tapen sikkert slettet nå, men det er kanskje verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, TS her.

Først vil jeg takke for svar..

Nå har det seg slik at jeg har fått hele skylden fordi kvinnen kjørte på døra mi, fordi "trafikkreglene var sånn at når en lukket opp en dør var det ens egen feil om noen kjørte på den". Så spurte jeg om hva som hadde skjedd hvis kvinnen hadde truffet MEG da, siden hun bare var centimete i fra meg, joda, det hadde vært min skyld det også.

Så om du vil ha ny skjerm på bilen, stiller du deg opp på parkeringsplassen på ikea, venter til noen kommer ut med masse varer som de åpner døra for å sette inn i bilen, hvor du så kjører rett i døra :-) Wohoo!

*Forbannet over de stygge trafikkreglene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her.

Først vil jeg takke for svar..

Nå har det seg slik at jeg har fått hele skylden fordi kvinnen kjørte på døra mi, fordi "trafikkreglene var sånn at når en lukket opp en dør var det ens egen feil om noen kjørte på den". Så spurte jeg om hva som hadde skjedd hvis kvinnen hadde truffet MEG da, siden hun bare var centimete i fra meg, joda, det hadde vært min skyld det også.

Så om du vil ha ny skjerm på bilen, stiller du deg opp på parkeringsplassen på ikea, venter til noen kommer ut med masse varer som de åpner døra for å sette inn i bilen, hvor du så kjører rett i døra :-) Wohoo!

*Forbannet over de stygge trafikkreglene*

:hakeslepp: Er det mulig! O - M - G!

Er helt sjokkert jeg nå. Så de mener reglement for å stoppe på bilvei gjelder for det samme på en parkeringsplass?

Men du var jo på vei inn i bilen! Du slengte jo ikke døra opp ETTER at hun svingte inn på plassen? Uansett så er det jo folkevett at man passer på både mennesker og andre biler når man er på en parkeringsplass.

Igjen: Jeg er helt sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er endel eldre mennesker som skulle blitt fratatt lappen for lenge siden.

Da jeg kjørte opp, var det en dame som rygget rett inn i en annen bil da hun skulle kjøre ut fra parkeringsplassen, men hun bare kjørte avgårde uten å bry seg om noe som helst.

Det høres jo unektelig veldig merkelig ut at det skal være din skyld at en annen kjører på din bildør, mens du står parkert...Og i tillegg ikke stopper, men fortsetter å kjøre fremover så døra knekker....

Høres ut som et forsikringsselskap som prøver å vri seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står du utenfor og har åpnet døren, og situasjonen stiller seg derfor helt annerledes. Problemet er imidlertid å finne bevis for dette.

Bare en tanke som slo meg...TS hadde jo vært på butikken og handlet, og var på vei inn i bilen (med handleposer?). Kanskje hun har kvitteringer/ bankutskrift som viser at hun kom fra butikken da ulykken skjedde? Da er det jo mest sannsynlig at hun gikk inn i bilen, og ikke ut.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke som slo meg...TS hadde jo vært på butikken og handlet, og var på vei inn i bilen (med handleposer?). Kanskje hun har kvitteringer/ bankutskrift som viser at hun kom fra butikken da ulykken skjedde? Da er det jo mest sannsynlig at hun gikk inn i bilen, og ikke ut.

Det var lurt :jepp:

Iallfall dersom de har vært nøyaktige med å skrive klokkeslett på skademeldingen.

Veldig få skriver presist klokkeslett dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her :)

Vi har samme forsikringsselskap i sparebak1.

Det var ikke uenighet i hvordan det hele skjedde - så det står på skademeldingen at jeg stod utenfor bilen. Jeg tok i tillegg bilder av både min og hennes bil, og har bevis på at døra mi var innenfor den hvite streken.

Ringte et annet forsikringsselskap og spurte hvordan de hadde vurdert denne saken, og de sa at det hadde nok blitt skylddeling. Skylddeling skal jeg være fornøyd med, men å få 100% skyld selv synes jeg var litt drøyt.

Skal ikke gi meg fort på denne nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt latterlig syns jeg...

jeg hadde en liknende situasjon men jeg satt heldigvis inne i bilen med håndbrekket på da det skjedde.

jeg hadde akkurat parkert da jeg så at det var en bil som skulle parkere på plassen ved siden av meg (på førersiden) jeg valgte å vente med å gå ut av bilen sånn at bilen ikke skulle ta døren min. men idioten so, skulle parkere kjørte rett inn i bakre hjørnet på bilen min! var en utrolig stygg blk der etterpå... da han oppdaget at han hadde kjørt i meg ble han lettere forskrekket. Og konen kom ut og ba om undskyldning for han! og hun måtte fylle ut skademelding fordi han ikke hadde med seg brillene sine! han klarte så vidt å skrive under, konen spurte til og med om det var greit at hun skrev under for han fordi han ikke så så bra:S

han var 84 og skulle ha mistet lappen for lenge siden! det var 100% han sin skyld da:P

men han burde jeg nok ha sendt inn bekymringsmelding på... det bør du gjøre og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og handlet her en dag, og hadde parkert utenfor butikken på en stor parkeringsplass med kanskje 5 andre biler. I det jeg åpnet bildøra for å sette meg inn etterpå, var det en annen bil som kjørte rett inn i døra (Ja- den jeg var på vei inn gjennom). En gammel dame på 85 år.. Jeg hoppet til side, ble jo nesten påkjørt selv. Hun kjørte ikke fort, men merkelig nok så stoppet hun ikke etter at hun hadde truffet - hun forstatte - helt forsiktig - å kjøre helt frem på plassen, slik at døra mi knakk.

Da vi skrev skademelding, skrev jeg hvordan dette skjedde, hvorpå hun utbrøt; "men gurimalla, nå skrev du det jo slik at det så ut som om det hele var min feil!"..

Hun hadde ingen bedre måte å forklare hva som skjedde på- så det endte med at hun skrev under da.

Så snakket jeg med forsikringsselskapet tidligere i dag: og gjett hva? Skylddeling!! Lurer på hvor i all verden jeg hadde skyld her? Aner ikke hva jeg skal gjøre - forstår liksom ikke hvorfor jeg skulle få skylda.. Hvorfor skulle den dama parkere 30 cm fra min bil når det var 70 andre ledige plasser? Og hvorfor greide hun ikke se en fullt voksen dame på 1.80 som stod midt framfor henne? Synes det rette her hadde vært å tatt fra henne lappen jeg.. Bare jeg som er urimelig her?..

nå får en jo ikke skylddeling uten at det er grunn for det? Hva argument hadde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...