Teriyaki Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Hei og hå! Tror egentlig ikke det er så mye dere kan hjelpe til med her, men skriver likevell. Jeg har siden april trent regelmessig på treningssenter, og treningen har gitt resultater både fysisk (utseende, allmentilstand) og psykisk. Jeg startet med en vekt på 72,5 kg, og veier nå ca. 67,8 kg. Dvs. jeg har gått ned noen kg. Er 173 cm høy. Er fornøyd med meg selv nå. Hensikten var i grunn aldri å gå ned i vekt, men det var nå det som skjedde. Derfor vil jeg egentlig bare opprettholde det sånn som det er. Men så til dilemmaet da. På skolen har vi nå en egentreningsperiode. Dvs. at for at jeg skal oppnå karakteren 5 evt. 6, så må jeg trene minst tre ganger i uken. Jeg VIL ha god karakter i gym. Men i tillegg til trening tre ganger i uken, må jeg øke intensiteten noe kraftig. Dette går ikke på at jeg ikke gidder, eller får til, for det gjør jeg. Men jeg vil ikke gå ned mer i vekt. Dermed rives jeg mellom å oppnå god karakter (det foretas tester på slutten av egentreningsperioden i uke 9, derfor vil det merkes om det ikke har blitt forbedringer), og å gå for mye ned i vekt. Hva skal man finne på? Jeg er så fornøyd med meg selv nå, og det er litt uvant, og jeg får komplemanger fra venner, kjæreste og familie, og vil helst fortsette å ha det så bra. Hvorfor i all verden måtte vi på død og liv trene SÅ hardt da. Dette er så irriterende for meg. Det går jo så klart an å trene hardt en periode, også øke matinntaket for å gå opp igjen, men jeg vil ikke ha noen form for jojo-opplegg. Så da sitter jeg her da. Høres kanskje teit ut, men..Begge disse tingene er viktig for meg!
Gjest Tigress Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Eg kan ikkje heilt sjå at det skal vere noko problem å halde vekta - det er jo berre å auke inntaket så skal det kompensere for det auka forbruket?
Teriyaki Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2008 (endret) Eg kan ikkje heilt sjå at det skal vere noko problem å halde vekta - det er jo berre å auke inntaket så skal det kompensere for det auka forbruket? Men det jo der problemet kommer inn da. Jeg er fattig student, så har faktisk ikke råd til å øke inntaket. I alle fall ikke i disse tider når jeg er ute etter ny jobb. Dessuten har jeg ikke lyst på mer mat. Til frokost pleier jeg å spise en eller to brødskiver, til lunsj kanskje to brødskiver, så er det middag, og hvis jeg spiser mer den dagen, så går det enten i brød, smudi, eller lignende. Pleier også av og til å spise banan rett etter trening. Har ikke det opptimale kostholdet, nei. Men jeg trives med det slik som det er. Skal jeg spise enda mer så blir jeg ruinert Endret 22. desember 2008 av Teriyaki
Gjest gkjsøth Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 først av alt: takk for at det finnes noen her inne som faktisk ikke har lyst å bli supertynn:=) blir utrolig mange innlegg med tendenser til spiseproblem-tankegang her inne avogtil.... løsningen er "enkel": du må være nøye med matinntaket. du merker fort om du går litt for mye ned eller opp i vekt, og det er fullt mulig å trene mye uten å gå ned i vekt. bare tenk: joggere er ofte tynne, mens aeroicinstruktører ofte er normalvektige/atletiske i bygningen, så treningsform har også noe å si. det viktige her er å legge inn endel styrketrening, og ikke lange løpe/spinningøkter. generelt ville jeg fulgt matopplegget til norges idretts(hva heter det nå igjen....)eeh ja. de som legger opp kosthold og slikt for idrettstopper. du trenger heller ikke være kjempestreng med lørdagsgodteriet, og pass på å spise mellommåltider. generelt er vel rådene: - ikke skummet eller lettprodukter - makrell i tomat/avocado/nøtter/andre sunne men fettholdige produkter er veldig fine å bruke i et sunt og sammensatt kosthold. du kan gå litt opp i vekt av ekstra styrketrening, så jeg ville heller brukt målebånd for å sjekke at midjemålet forblir ca slik du har det nå. blir det mindre spiser du litt ekstra. orker du ikke spise mye mat, kan du heller tilsette ekstra fett til maten du bruker, som eksempelvis majones på brødskiven i tillegg til pålegget, litt sojaolje i youghurten, litt ekstra olje i saus osv.
Teriyaki Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2008 Tusen takk for svar! Nei jeg kommer aldri til å ha ønske om å bli en fyrstikk. Synes det er kjempefint å ha en slank og sunn kropp, men når ble egentlig slank og sunn = ybertynn?? hehe
Gjest Tigress Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Men det jo der problemet kommer inn da. Jeg er fattig student, så har faktisk ikke råd til å øke inntaket. I alle fall ikke i disse tider når jeg er ute etter ny jobb. Dessuten har jeg ikke lyst på mer mat. Du kjem til å få lyst på meir mat om du trener meir eller hardare, så det problemet løyser seg av seg sjølv. Men har du ikkje råd så har du ikkje råd, då får du rett og slett slå fast kva som er viktigast, toppkarakterane eller å halde på vekta. Men det er jo ikkje all verda som skal til av auka inntak heller, då, det er ikkje snakk om å doble mengda. Du kan vel kan hende kutte i noko anna og heller lage litt meir middag? Mykje skulle vere gjort om du kuttar lettprodukt, tek litt margarin på skivene, et salami i staden for skinke etc. Kva med O'boy i mjølk rett etter trening i staden for smoothie? Som sagt, matlysta vil visst nok regulere seg sjølv. Viss du ikkje blir meir svolten trener du truleg ikkje hardt nok til at du treng å auke inntaket heller.
Chanel.No5 Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Du kjem til å få lyst på meir mat om du trener meir eller hardare, så det problemet løyser seg av seg sjølv. Men har du ikkje råd så har du ikkje råd, då får du rett og slett slå fast kva som er viktigast, toppkarakterane eller å halde på vekta. Men det er jo ikkje all verda som skal til av auka inntak heller, då, det er ikkje snakk om å doble mengda. Du kan vel kan hende kutte i noko anna og heller lage litt meir middag? Mykje skulle vere gjort om du kuttar lettprodukt, tek litt margarin på skivene, et salami i staden for skinke etc. Kva med O'boy i mjølk rett etter trening i staden for smoothie? Som sagt, matlysta vil visst nok regulere seg sjølv. Viss du ikkje blir meir svolten trener du truleg ikkje hardt nok til at du treng å auke inntaket heller. Anbefaler deg på søke litt rundt på nettet, finnes mange gode sider om hvordan legge på seg, hvilke matvarer som skal spises, matvarer som inneholder endel kalorier, men som samtidig er sunn for kroppen din. Det eneset jeg kan si er at nøtter, advokado og andre matvarer med sunt fett hjelper. De metter ikke for mye, men er energitette og gir deg også mye godt kroppen trenger, men søk rundt, står mye bra info..
Teriyaki Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2008 (endret) Tusen takk for tips! Skal se hva jeg finner ut av. Går som regel sulten til sengs, fordi sulten kommer rundt klokken ni, men vil ikke spise på den tiden av døgnet for det skal vist ikke være så bra å spise så kort tid før man går til sengs. Endret 22. desember 2008 av Teriyaki
hjema Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Det er ikke usundt å spise rett før du legger deg. Magen bør ha litt å jobbe med i løpet av natten. Du bør derimot ikke spise så mye rett før sengetid. Men et lite lett måltid er bare bra. Med tanke på økonomi så tror jeg ikke du vil merke noe vesentlig forskjell av at du spiser litt mere. Og det er jo bare å kjøpe inn noen poser med nøtter elns så har du jo mange kalorier på lav pris :gjeiper:
Teriyaki Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. desember 2008 Det er ikke usundt å spise rett før du legger deg. Magen bør ha litt å jobbe med i løpet av natten. Du bør derimot ikke spise så mye rett før sengetid. Men et lite lett måltid er bare bra. Med tanke på økonomi så tror jeg ikke du vil merke noe vesentlig forskjell av at du spiser litt mere. Og det er jo bare å kjøpe inn noen poser med nøtter elns så har du jo mange kalorier på lav pris :gjeiper: Hehe, joda...bare at jeg ikke liker nøtter så godt :gjeiper: Er litt vanskelig i matveien. Liker forresten Tom Yam suppe med kyllngfilet-biter, ris og grønnsaker kjempegodt! Mager, sterk og goood thailandsk suppe. Burdte prøves for de som ikke har gjort det.
Chanel.No5 Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 (endret) Hehe, joda...bare at jeg ikke liker nøtter så godt :gjeiper: Er litt vanskelig i matveien. Liker forresten Tom Yam suppe med kyllngfilet-biter, ris og grønnsaker kjempegodt! Mager, sterk og goood thailandsk suppe. Burdte prøves for de som ikke har gjort det. Ikke for å virke frekk, men får litt følelsen av at du ikke vil spise mer.. Hadde du ikke vært redd for å spise mer og ikke vært redd for å legge på deg evt. så hadde du aldri lagt deg sulten. Da du trener så masse bør du jo vite at kroppen gir beskjed når den trenger påfyll.... Endret 23. desember 2008 av Lotte27
Teriyaki Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2008 Ikke for å virke frekk, men får litt følelsen av at du ikke vil spise mer.. Hadde du ikke vært redd for å spise mer og ikke vært redd for å legge på deg evt. så hadde du aldri lagt deg sulten. Da du trener så masse bør du jo vite at kroppen gir beskjed når den trenger påfyll.... Har ikke noe i mot å spise mer. Men nå har jeg i mange år hørt hele tiden at du ikke bør spise etter klokken åtte fordi det er ikke sunt. Dessuten er det sjeldent jeg gidder å ordne meg mat når klokken er ti på kvelden, og det er en halv time til jeg legger meg. Har ikke noe i mot å ta en frukt eller noe smått, men å ordne meg brødmat og juice for eksempel, det gidder jeg ikke. Når jeg ikke ønsker å bli tynnere, hvorfor skulle jeg da være redd for å spise mat?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 24. desember 2008 #13 Skrevet 24. desember 2008 Hva sammenligner de testen i uke 9 med? Hvis du ikke har tatt starttesten eller hva det er, hva med å holde tilbake litt på den?
Gjest Løve66 Skrevet 24. desember 2008 #14 Skrevet 24. desember 2008 Her er det absolutt ikke noe problem å få i både pose og sekk - null problem å trene mer og spise mer uten at det svir i lommeboka. Lag deg f.eks. havregrøt til frokost hver dag så holder du deg også mett lenge - lag den på h-melk, bland gjerne i cottage cheese, og ta på smør, sukker og kanel. Kjempegodt! Ellers hadde jeg overhodet ikke vært redd for å bli for tynn av å trene for mye - som flere her har sagt; dette regulerer seg selv hvis man ikke da går inn for å bli tynnere. Det trenger ikke bli dyrere å spise mer - det er bare å justere litt i f.t. hva man kjøper inn. Selv har jeg alltid vært ganske tynn, først da jeg begynte å trene daglig la jeg på meg!
Gjest Ylva Virvla Skrevet 24. desember 2008 #15 Skrevet 24. desember 2008 Jeg ville gått for god karakter. Det kan ha veldig mye å si for deg i framtiden hvilke karakterer du får på vgs (tenker på utdanning og framtidig yrke) Og som nevnt tidligere: Økt trening er ikke nødvendigvis lik vektnedgang. Hvis du kjøper billig mat, kan du også få råd til å spise mer, og få i deg mer kalorier. Jeg tenkte på havregrøt i likhet med Løve66. Det er sunt og billig. Kaloririk mat er f eks. avocado, laks og nøtter.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #16 Skrevet 24. desember 2008 Det er vel ikke akkurat sånn at du raser ned i vekt av å trene tre ganger i uken i to måneder? Synes du skal begynne med det opplegget du tenker deg for å oppnå 5/6, og så se etterhvert hvordan det går. Synes du gjør et stort problem av noe ganske lite, egentlig? Du har jo bare gått ned et par kilo siden april, og det er bare snakk om to måneder med trening. Jeg er tynn og har perioder i året hvor jeg trener ekstremt mye og perioder hvor jeg bare holder meg i form med gåturer (sesongaktiviteter), det er ikke akkurat sånn at jeg går rundt som en bolle halve året og en fyrstikk resten av året. Kroppen din vet å tilpasse seg. Tren tre intense økter i uken, men spis kalori- og næringsrik mat. Det trenger ikke å være dyrt,
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #17 Skrevet 25. desember 2008 Dette er egentlig ikke et dilemma...hva så om du går ned noen kilo, du har ikke akkurat lav vekt. Ingen krise om du veier 60, for å si det sånn.
Teriyaki Skrevet 25. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. desember 2008 Dette er egentlig ikke et dilemma...hva så om du går ned noen kilo, du har ikke akkurat lav vekt. Ingen krise om du veier 60, for å si det sånn. Hva vet vel du om det? Vekten min har ingenting å si for deg i forhold til hvordan jeg ser ut. Noen er lubben med en vekt tilsvarende min, mens andre er ikke det. Du må gjerne prøve å få meg til å føle at jeg er tjukk, til tross for at jeg vet at jeg ikke er det. For det er faktisk det er det jeg får følelsen av at du mener med dette innlegget, når du i tillegg slenger på "for å si det sånn". BMI er en veldig missvisende regningsmetode, så ikke kom her og tro at du vet noe som helst om hvor bedre/dårligere jeg vil se ut ved å gå ned 7 kg! Blir provosert av slike innlegg som dette, fordi selv om kanskje ikke jeg tar det såpass til meg at jeg begynner å tenke nedsettende om meg selv, så vet jeg at det finnes da en haug med jenter på min alder med en helt forferdelig dårlig selvtillitt som ville blitt skikkelig lei seg av å få en kommentar som det der. Ellers takk for fine svar. Jeg kjenner forresten min egen kropp ang. trening. Jeg vet at jeg kommer til å gå en del ned om jeg trener intenst i to måneder. Treningen siden april har gått ut på trening minst to ganger i uken, toppen fire, men så har også intensiteten i disse periodene variert veldig mye. Hvor mye jeg går ned er en annen sak. Det er ikke magen jeg er bekymret over, men bakdelen, puppene osv. Har uansett bestemt meg for å trene to-til tre ganger i uken, så får vi se om jeg kommer til å ha så høy intensitet eller ikke, skal i alle fall være intens nok til å gå god karakter i gym. Til slutt, som en ekstra kommentar til innlegget jeg siterte, så foreslår jeg at folk ikke kommer her, eller til noen andre og sier at vedkommende godt kan gå ned noen kg til uten at det gjør noe, fordi at vekt og høyde gir et langt i fra riktig bilde av en person. Vekten avhenger også av beingygning, muskler, former osv. En person på samme høyde som meg, og med samme vekten, trenger overhode ikke å være "lik" meg. Hun kan like gjerne være tykkere eller tynnere, for det er som sagt avhengig av veldig mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå