Gå til innhold

skjønnsligning av firma for å få bidragspliktig til å betale mer bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dette tema har vært oppe før??

Lurer på om bidragsmottaker har anledning til å be NAV skjønnsligne bidragspliktig, dersom bidragsmottaker mener at bidragspliktig holder inntekter tilbake, ved f.eks å ta ut urimelig lav lønn fra eget firma (f.eks hvis vedkommende tar ut halvparten i lønn i forhold til hva han/hun lønner sine ansatte med).

Noen som kjenner regelverket her? Mener å ha hørt at NAV ikke har anledning til å gå inn og skjønnsligne hvis det er bidragskonflikt som ligger til grunn for forespørselen....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønnsligning gjelder dem som ikke leverer selvangivelse. Nav har ingenting med ligningen å gjøre, annet enn å bruke tallene.

Skattemyndighetene kan endre ligningen for personer og selskaper, så du kan sende dem et tips om at alt ikke er på stell. Men du bør ha bedre begrunnelse enn at du ligger i bidragskonflikt med vedkommende bedriftseier.

Skrevet

Er det NAV som skjønnslikner, da? Jeg ville heller henvendt meg til skatteetaten eller det aktuelle kemnerkontoret dersom du tror/vet at den som eier firmaet med viten og vilje tar ut for lav lønn for å unngå skatt eller bidrag. Dersom firmaet blir skjønnsliknet vil vel NAV ta hensyn til dette i neste omgang.

Skrevet

Men la oss si at et firma omsetter for noen millioner, har 3 - 4 ansatte som hver har en årsinntekt på 1 mill, og eier av firmaet tar ut 600 000 i lønn, men at alt er blitt godkjent av regnskapsfører og av ligningskontoret/skatteetaten, da er det vel ikke grunnlag for å påstå at lønn holdes unna? Eller kan en ex komme og påstå at firmaeier bør ta ut mer lønn (slik at ex-en får mer bidrag)?

TS

Skrevet

Det er ikke noe påbud om at en sjef skal tjene mer enn alle andre i bedriften. Folk kan ha provisjonslønn, resultatavhengig lønn eller lignende. Det er heller ikke noe oppsiktsvekkende at folk med spesialkompetanse tjener mer enn lederen sin. Å være administrator og selger for 3-4 ansatte behøver ikke være verken krevende eller godt betalt.

I Norge er det i hovedsak revisor som godkjenner et bedrifts regnskap, ikke skatteetaten.

En annen ting er at det er noen regler for fordeling av bedriftens overskudd mellom aksjeutbytte, lønn og tilbakeholdt overskudd. Men dem kan ikke jeg i detalj, så sjekk http://skatteetaten.no

Skrevet
I Norge er det i hovedsak revisor som godkjenner et bedrifts regnskap, ikke skatteetaten.

En annen ting er at det er noen regler for fordeling av bedriftens overskudd mellom aksjeutbytte, lønn og tilbakeholdt overskudd. Men dem kan ikke jeg i detalj, så sjekk http://skatteetaten.no

Men hvis revisor har godkjent regnskapet, så stoler vel skatteetaten på at det er ok? Revisoren må jo kjenne og holde seg innenfor lovverket?

TS

Skrevet

Såvidt jeg har forstått forsvinner ved årsskiftet regelen om tilleggsbidrag ved inntekt over ca 700k kr, så TS vil nå uansett ha lite å vinne på å få skrudd eksens inntekt i været, eller er det noe jeg har oversett?

Skrevet
Såvidt jeg har forstått forsvinner ved årsskiftet regelen om tilleggsbidrag ved inntekt over ca 700k kr, så TS vil nå uansett ha lite å vinne på å få skrudd eksens inntekt i været, eller er det noe jeg har oversett?

Kjenner ikke til det, trodde bidrag ble beregnet ut fra et regnestykke basert på inntekt og samvær, men det er vel sikkert logisk at man setter et innteksttak på f.eks 700 000/året, bidragsmottaker trenger jo ikke mer enn nødvendig til underhold av barnet.

Skrevet

Inntekt og samvær ja, pluss at man frem til årsskiftet har en regel om at ved ekstra høy inntekt skal det betales tilleggsbidrag, da barn av høytlønnede visstnok har krav på mer materielle goder i oppveksten enn andre barn.

Skrevet
Men hvis revisor har godkjent regnskapet, så stoler vel skatteetaten på at det er ok? Revisoren må jo kjenne og holde seg innenfor lovverket?

TS

Selv om revisor har godkjent regnskapet og undertegnet næringsoppgaven og kontrolloppstillingen kan det jo hende likningskontoret finner at det er feil eller ikke er enig.

Selv om revisor har godkjent, betyr det IKKE at revisor mener det er 100% riktig. Revisor opererer med vesentlighetsgrenser, likningskontoret har nok enda lavere vesentligshetsgrense enn revisor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...