Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Sitter på en leilighet som jeg om 1-2 år må selge grunnet behov for større plass. Leiligheten er fullfinansiert, så etter salg er egenkapital antagelig 100.000 i minus. Er det i denne situasjonen bra at boligprisene gå ned? Det vil si, jeg selger eksisterende leilighet billigere, men samtidig blir pris på ny leilighet sannsynligvis også billigere. MEN: Er det sannsynlig at banken i det hele tatt går med på å finansiere bolig nr 2 i dette scenarioet? Vet ikke helt hvordan dette fungerer så takk for svar!
Susan Sto Helit Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Sitter på en leilighet som jeg om 1-2 år må selge grunnet behov for større plass. Leiligheten er fullfinansiert, så etter salg er egenkapital antagelig 100.000 i minus. Er det i denne situasjonen bra at boligprisene gå ned? Det vil si, jeg selger eksisterende leilighet billigere, men samtidig blir pris på ny leilighet sannsynligvis også billigere. MEN: Er det sannsynlig at banken i det hele tatt går med på å finansiere bolig nr 2 i dette scenarioet? Vet ikke helt hvordan dette fungerer så takk for svar! Jeg ville anta at banken kan være villig til å låne deg penger på tross av negativ egenkapital, dersom du allerede har et godt kundeforhold hos dem, og betaler det du skal når du skal. (Og får lønn inn på konto hver mnd.) For dette med boligpriser er ikke noe du har skyld i selv, og ikke noe du kunne forutsett. MEN, du vil nok få denne negative egenkapitalen fratrukket det du kan få i lån. Dermed vil det nok bli vanskelig å få kjøpt seg noe større enn det du har idag. Kan nok ta litt tid før bankene er villige til å fullfinansiere boliger igjen også.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Vi er i noe av samme situasjon som deg. Har fortsatt ikke negativ egenkapital, men regner med at når kostnadene for å selge boligen er trukket fra vil vi stå igjen med kr 0,- i egenkapital. Og hvis prisene fortsetter å synke, kan jo vår EK også bli negativ. Vi har snakket med banken (som vi har et svært godt forhold til) og har fått finansieringsbevis til kjøp av ny bolig. Å finansiere de siste 20 prosent av et boliglån svir litt, men vi overlever vel! Vi har tenkt å bruke dobbelt så mye på ny bolig som det vi har i lån på dagens bolig, og synes det derfor er helt greit at prisene synker.
Gjest TS Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 Takk for svar. Må tilføye at nåværende bolig eies alene men den neste (og større) kjøpes sammen med partner. Jeg trenger derfor mindre lån enn jeg har i dag. Vet ikke om det øker sjansen for å få aksept på finansiering..?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Har du betalingsevne (fast inntekt) og betalingsvilje (ingen betalingsanmerkninger), så bør det gå bra. Men det kan hende søknaden må avgjøres av utlånssjef eller noe sånt hvis du ber om et lån som overstiger det du kan stille av sikkerhet. Mulig noen må kausjonere. For øvrig bør du vurdere å flytte til en annen bolig, slik at du får skattefradrag når du selger boligen om et år. Kan være mange titusener å spare på det.
Alison Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Neste gang du skal kjøpe bolig må du stille med 20 % egenkapital siden du har eid bolig før. Du skal ha veldig god økonomi for at banken gir deg et slikt topplån (de er dyre). I disse tider hvor boligprisene går nedover, vil nok bankene være enda mer forsiktig med å gi topplån. Kausjonist eller startlån kan være en mulighet i forhold til toppfinansieringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå