Malteaser Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Hei Jeg har ei venninne som akkurat har forlova seg til en som er 19 og hun selv er 17. De har jo vært sammen ei stund, men jeg er redd at hun gjør dette fordi hun er redd for å være alene eller for å trosse foreldrene sine. Jeg er så glad i henne og vil ikke at hun skal bli såret eller skal såre noen andre. Men burde jeg si hva jeg mener eller bare være glad på hennes vegne?? Syns dere det er tidlig å forlove seg i en alder av 17?? Takk for all respons
nanya Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Hva slags type forlovelse er det snakk om egentlig? En skikkelig forlovelse der de har bestemt seg for å gifte seg i løpet av et par år, eller en sånn tenårings-"forlovelse" der man egentlig bare er enige om å være enda mer kjærester enn naboen? Hvis det er det første det er snakk om syns jeg det er for tidlig ja, jeg syns man bør ha opplevd litt av voksenlivet før man gifter seg. Dessuten er det ikke til å komme fra at de aller, aller fleste som er kjærester på vgs vokser fra hverandre i prosessen der de blir voksne. Hvis det er det andre det er snakk om betyr det jo i praksis ingen ting, så det må da være greit.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Jeg synes det er tidlig da, men samtidig bryr jeg meg fint lite hva andre gjør. Selv ble jeg forlovet da jeg var 19, og hadde lagt ifra råd og tid til å gifte meg med det første, men nå har det blitt et slags sterkt bånd mellom oss. Spesielt for samboeren min, det var så utrolig viktig for ham å kunne uttrykke seg på en sterkere måte for hvor mye han elsker meg og bryr seg om meg, da han fridde. Nå sa jeg nei først da, siden jeg følte det var for tidlig, men vi ble enige et par måneder senere. Tror absolutt det kan holde selv om det blir gjort i tidlig alder. Foreldrene mine forlovet seg da de var 18 og er det fremdeles^^ Jeg synes det er utrolig søtt og derfor betyr heller ikke ekteskap så mye. Dersom dem skal GIFTE seg i en alder av 17/19(når hun blir atten da), så ville jeg rynket på pannen litt mer. Men men, så lenge det er noe "så uskyldig" som et giftemål og ikke å starte krig mot samene, gir jeg faen:) Tror nok de fleste gjør det!
Gjest78 Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 99% av alle jeg kjenner som var forlovet da de var 17 hadde slått opp før de var 20. Det betyr vel stort sett ingenting, tror ikke hun blir noe mer såret når det tar slutt om hun er forlovet eller om de bare er kjærester.
Malteaser Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2008 De virker seriøse. De slo opp noen månder i sommer. Der hun ble sammen med han som var grunnen til at de slo opp, for han hun nå er forlova til var veldig kontrollerende og sjalu. Han skulle hele tiden passe på hvor hun var, men etter at fyr nr. 2 dumpa henne så ble hun sammen med han første igjen. Nå er de forlova og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne. Jeg vil ikke si noe som kan øddelege vennskapet vårt, så jeg bør vel bare holde det inne og være glad på hennes vegne? For hun ser så glad ut
Gjest78 Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Prøv å være glad på hennes vegne du, så lenge det varer.
Malteaser Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2008 Prøv å være glad på hennes vegne du, så lenge det varer. Ja, jeg får gjøre det! Også heller trøste henner, hvis det går galt. Det er jo det venner er til for
{Wilma} Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Sannsynligheten for at forholdet varer livet ut er ikke så stor, men gjort er gjort og da er det bare å prøve å glede deg på hennes vegne.
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Ren gjetting så er det kun en forlovelse hvor de neppe har planer om å gifte seg innen et par år. Er det hun eller han som ville forlove seg? Er det han kan det være for rett og slett kunne ha mer kontroll over henne.
Malteaser Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. desember 2008 Ren gjetting så er det kun en forlovelse hvor de neppe har planer om å gifte seg innen et par år. Er det hun eller han som ville forlove seg? Er det han kan det være for rett og slett kunne ha mer kontroll over henne. Det var han som spurte henne.
Jade Skrevet 22. desember 2008 #11 Skrevet 22. desember 2008 La henne "forlove" seg så mye hun vil. Innen de har råd til å gifte seg, så er de både eldre og mer sikre på hva de vil.
FrizzleSizzle Skrevet 22. desember 2008 #12 Skrevet 22. desember 2008 Å bli såret er en del av livet, hvis hun nå skulle bli det. Det er ikke din oppgave som venninne å beskytte henne mot alle livets farer, men, som du påpeker; å trøste henne hvis det skulle gå galt.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 22. desember 2008 #13 Skrevet 22. desember 2008 Om det er en forlovesle der de faktisk har planer om å gifte seg snart ser jeg ikke noe galt i det. men disse "liksom"-forlovelsene syns jeg bare er tåpelige..
Gjest postsekk Skrevet 22. desember 2008 #14 Skrevet 22. desember 2008 (endret) De slo opp noen månder i sommer. Der hun ble sammen med han som var grunnen til at de slo opp, for han hun nå er forlova til var veldig kontrollerende og sjalu etc. etc. Basert på dette så vil jeg si at det er for tidlig ja, ikke engang basert på alderen deres. Men det er min oppfatning, og de finner vel fort ut at en forlovelse og et eventuelt bryllup ikke vil fikse noen problemer i forholdet hvis det skulle være det de håper på. Endret 22. desember 2008 av postsekk
Pjukset Skrevet 22. desember 2008 #15 Skrevet 22. desember 2008 Nå vet jeg ikke hva som er deres situasjon, men stort sett bor man hjemme hos foreldrene når man er 17 år. Man lever i en veldig beskyttet boble, man tror man er voksen og "vet alt". Har de bodd sammen enda? Det er da de virkelig blir kjent. Jeg holdt nesten på å forlove meg selv da jeg var 18. Vi hadde nok neppe endt opp i kirka for å si det sånn Det å forlove seg betyr jo faktisk å gi hverandre evig troskap, hvis man skal se tradisjonellt på det. Som 17 åring har man ikke forutsetninger nok til å kunne vite hva evig troskap faktisk er. Men så er man overromantisk, modig og har dette rosenrøde bildet i hodet sitt om hvordan det skal bli, mens sannheten er at virkeligheten vil slå til når man forlater redet, skal klare seg selv osv. Men for all del, vær glad på hennes vegne, støtt henne på alle måter du kan. Og jeg skal ikke dømme forlovelsen nedenom og hjem, jeg syns bare det er fryktelig tidlig å forlove seg når man er 17
Pjukset Skrevet 22. desember 2008 #16 Skrevet 22. desember 2008 Hei Jeg har ei venninne som akkurat har forlova seg til en som er 19 og hun selv er 17. De har jo vært sammen ei stund. Kan jeg spørre hvor lenge "en stund" er?
martine=) Skrevet 22. desember 2008 #17 Skrevet 22. desember 2008 Jeg er 17 år, ahr vært sammen med kjæresten min 2 år i februar. Jeg hadde ikek hatt noe imot å bli forlvet, men vilel ikek giftet meg. Forlovelsen hadde el blitt som ett bånd mellom oss elere en bekrereftelse på kjærligheten vår. Også er det veldig søtt å ha en ring, vise at ,man virkelig er stolt over å være den andres partner
Store My Skrevet 22. desember 2008 #18 Skrevet 22. desember 2008 Jeg er 17 år, ahr vært sammen med kjæresten min 2 år i februar. Jeg hadde ikek hatt noe imot å bli forlvet, men vilel ikek giftet meg. Forlovelsen hadde el blitt som ett bånd mellom oss elere en bekrereftelse på kjærligheten vår. Også er det veldig søtt å ha en ring, vise at ,man virkelig er stolt over å være den andres partner Da kan man heller skaffe seg en såkalt trosskapsring, et symbol på at dere har tenkt å holde sammen. For forlovelse betyr at man har tenkt å gifte seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #19 Skrevet 22. desember 2008 Noen av venninnene mine som giftet seg eller fikk barn som 17 åringer er sammen enda - over 20 år senere. Mens noen som "bandt" seg med barn og/el ring opp i 20 årene er ikke sammen i dag. Tror ikke alder har så mye å si her mtp hvor lenge forholdet varer. Gled deg på venninnas vegne og kryss fingrene for henne.
martine=) Skrevet 22. desember 2008 #20 Skrevet 22. desember 2008 Da kan man heller skaffe seg en såkalt trosskapsring, et symbol på at dere har tenkt å holde sammen. For forlovelse betyr at man har tenkt å gifte seg. Tss, det er ikke lle det bedtyr det for.. den er litt mer "gammeldags" Mange som velger å frorbli forlovet;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå