mee mee Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 jeg og samboer skal skaffe oss valp. Problemet vårt er at vi har ikke jobber der du kan ta med valpen når den er liten. Så den må være alene hjemme mens vi er på jobb. Hvor lenge må man være hjemme med valpen i den første tiden, når kan man begynne å vende den av slik at den kan være alene noen timer?
Gjest valpen Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 En bør være hjemme med valpen så lenge som mulig! Den jobben dere legger ned nå er noe dere får igjen får hele livet til hunden. En bør kombinere feriene slik at dere kan være hjemme lenge. En måned er det aller minste mener jeg.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Det kommer jo helt an på hvordan det går med treningen på å være alene. Jeg mener at man bør vente en uke ca, før man begynner å øve helt forsiktig på å være alene, bare et par minutter i begynnelsen, så valpen venner seg til at du går og den er alene. Min erfaring er at når valpen først venner seg til å legge seg til å sove når dere går, så kan den greie noen timen, men man bør være forsiktig så man ikke drar det for langt. Først må man øve med helt kort tid, så kan man dra det litt lenger. Etterhvert kan den jo kanskje være alene 3-4 timen også tar dere en tur hjem i lunsjen hvis dere har mulighet slik at den kan komme ut litt og gjøre fra seg. Min valp på 6 måneder kan nok være alene en hel arbeidsdag, men siden jeg er student har jeg stort sett aldri så lange dager, så han har fått en veldig forsiktig overgang. De valpene vi har hatt hjemme har nok måttet være alene en 5-6 timer etter en-to måneder, og de har ikke hatt noe problem med det. Bare man er litt forsiktig i begynnelsen og ikke drar det så langt at valpen blir redd, så går det nok ganske fort til den KAN være alene, men så må man vurdere om man syns at det er greit at den er alene en hel dag. Som nevnt tidligere er det veldig lurt å skaffe seg valp for eksempel i sommerferien, så har man den tiden man trenger til å venne valpen til å være alene. For en sjokk-start på alenetilværelsen er ikke noe lurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå