Gå til innhold

Trening etter fødsel - som normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I noen av mamma-bøkene mine har jeg lest masse forskjellig om alt man skal holde seg unna når det gjelder trening etter fødselen, jogging, aerobic, sit ups...

Spurte legen om dette på 6 ukers kontrollen, men han sa at det ikke var noe spesielt jeg måtte unngå.

Spurte på sats senteret mitt, og de sa: hør på legen.

Jeg var ganske veltrent før jeg ble gravid, og trente til og med 8. måned, ca. Hadde heller ingen plager i svangerskapet (bekkenløsning osv) Føler at jeg kjenner kroppen min ganske godt, og kan prøve forsiktig med vanlig trening og kjenne etter hva som går greit. Tenker på jogging, aerobic, spinning, forsiktige styrkeøvelser osv.

MEN så er det ikke så lett å glemme alle disse advarslene, da. Lurer derfor på om det er noen her som har erfaring med å trene som normalt etter fødsel? Hvordan gikk det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort som du beskriver. Prøv deg fram litt forsiktig, du merker fort hva kroppen tåler.

Etter første svangerskap begynte jeg å trene på SATS etter ca. 6 uker. Gikk på ulike aerobic-timer og spinning. Fant fort ut at jeg måtte holde meg unna timer med mye hopp, selv ganske mange måneder etter fødselen. Ellers gikk det greit, tok også mageøvelser når jeg var på timer, men presset ikke maks. Jeg var godt trent før jeg ble gravid, men trente ingenting under graviditeten.

Etter andre svangerskap ventet jeg ca. 3 mnd. før jeg begynte å trene på treningssenter, trente da styrkeprogram med vekter og jogging. Ville vente til magemusklene gikk sammen igjen, men etter 10 mnd. ble jeg lei av å vente! T.o.m. i dag nesten 2 år etter fødselen har jeg et skikkelig "hakk" midt i magen.

Skrevet

Har ikke helt skjønt dette med magemusklene, jeg har ikke noe hakk...?

Skrevet

Hvis du legger deg ned på ryggen og strammer magemusklene forsiktig, kjenner du da en vertikal kløft midt på magen? Det har jeg, og i tiden etter fødselen er denne ganske stor før magemusklene gror skikkelig sammen igjen. Nå tror jeg at alle har en slik kløft i større eller mindre grad, det er vel derfor jeg har blitt litt "lurt" av den i ettertid.

Kul avatar du har fått, forresten! :wink:

Skrevet

Hmm, ja det er vel en slags kløft der. Hadde jeg ikke det før altså? Hva man lærer...

:D

Skal på langkjøring i dag.

Gleder meg!

Skrevet

Det kan veldig godt hende at den var der før også, gubben har en også og han har såvidt jeg vet ikke født. :ler:

Det er derfor jeg tror jeg "bommet" litt selv da jeg skulle vente til denne var helt borte før jeg begynte med trening av magemusklene - det skjer jo aldri! Tror det skal være en ganske stor "glippe" der før det er farlig å trene magen.

Hvis din kløft er liten hadde jeg ikke vært redd for å begynne å trene magen forsiktig. Jeg gjorde det ganske raskt etter første svangerskap, og fikk aldri problemer (det sies at man kan få brokk hvis musklene ikke er skikkelig vokst sammen).

Lykke til! :wink:

Skrevet

Du må kjenne etter selv hva du tror... Begynn å gå turer. Det gjorde jeg, og kjente at jeg ikke var klar for spinn O.L før etter minst to mnd. Jeg begynnte da det nesten var gått tre, og da var det helt ok. Men hopp skal du være litt forsiktig med, pga. bekkenet. Vent noen mnd med det. Situps kan du nok begynne med som smått etter 1 1/2 mnd vil jeg tro. Start forsiktig!

Skrevet

Jeg pleier å anbefale at man trener det man orker og synes man er i stand til.

Det eneste du kan tenke på er at bekkenet ditt har fått litt juling, og at sener og muskler kan være litt vridd, strukket og slappe. Derfor skal du ta det med ro med store utgangssteg til siden og andre generelt høye belastninger på disse nå når du begynner å trene.

Ellers - tren og kos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...