Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #1 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes at jeg leser ordet "dems" overalt for tiden, for eksempel "Jeg liker hunden dems." Det er da ikke et ord? Det riktige er vel å bruke "deres" eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 21. desember 2008 #2 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes at jeg leser ordet "dems" overalt for tiden, for eksempel "Jeg liker hunden dems." Det er da ikke et ord? Det riktige er vel å bruke "deres" eller tar jeg helt feil? Det riktige ordet vil være deres I f.eks Sandefjord ville det kanskje blitt sagt "jeg liker hunden dem siss (forkortet som dems). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #3 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg har sett folk som skriver "hunden demmes". Synes det er rart da, men det er en dialekt og variant av språket, og å ta seriøst hvordan noen skriver på et _forum_ blir for dumt. En ting er når en skriver et formelt brev, men ikke når en skriver tråder på kvinneguiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #4 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg har sett folk som skriver "hunden demmes". Synes det er rart da, men det er en dialekt og variant av språket, og å ta seriøst hvordan noen skriver på et _forum_ blir for dumt. En ting er når en skriver et formelt brev, men ikke når en skriver tråder på kvinneguiden. Jeg lurte bare på om det gikk an å si "dems." Det var ikke en reaksjon på at noen skriver det i et forum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 21. desember 2008 #5 Del Skrevet 21. desember 2008 Det riktige ordet vil være deres I f.eks Sandefjord ville det kanskje blitt sagt "jeg liker hunden dem siss (forkortet som dems). Jeg ville nok sagt dems eller dem siss pga min dialekt, men skriver deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #6 Del Skrevet 27. desember 2008 Og i deler av trøndelag ville man sagt "dæmmers". Men man skriver jo ikke dialekt, med mindre det er litt av poenget... Så ja, det går an å si "dems", men ikke skrive. Dessverre er det mange som ikke greier å skille mellom hva som er skriftspråk og hva som er muntlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 27. desember 2008 #7 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg synes at jeg leser ordet "dems" overalt for tiden, for eksempel "Jeg liker hunden dems." Det er da ikke et ord? Det riktige er vel å bruke "deres" eller tar jeg helt feil? Jeg henger meg ikke så mye oppi om en 7-åring har skrevet "dems", det ville vel plaget meg mer hvis en 40-åring hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #8 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg henger meg ikke så mye oppi om en 7-åring har skrevet "dems", det ville vel plaget meg mer hvis en 40-åring hadde gjort det. Tja. Om en 7-åring skrev det, ville jeg engasjert meg mer. Oppklart feilen for ungen. Den oppvoksende slekt osv. Om en 40-åring skrev det, ville jeg tenkt: Jaja. Du lærte deg aldri rettskriving du. Dust. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #9 Del Skrevet 28. desember 2008 At en tulling fra Telemark valgte "deira" i stedet for "dems", har ingenting å si for hva som er riktig å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. desember 2008 #10 Del Skrevet 28. desember 2008 "Døms" brukes i mitt talespråk, men det ville aldri ha falt meg inn å skrive det. I skriftspråk er "deres" det korrekte og i mine øyne er litt av poenget med skriftspråk at flest mulig skal forstå det... "Jæ likerekke bikkja døms" eller "likerekke maten døms" er for så vidt greit i dagligtale, men jeg synes dialekt i skriftspråk er en uting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. desember 2008 #11 Del Skrevet 28. desember 2008 "Jæ likerekke bikkja døms" eller "likerekke maten døms" er for så vidt greit i dagligtale, men jeg synes dialekt i skriftspråk er en uting! Enig. Hvorfor tilbringe 9 år på skolebenken med å lære norsk hvis man ikke skal bruke det man har lært? Snakk om bortkastet tid. Men selvsagt er det greit å si "dems" eller "demmers" i dagligtale hvis det er en naturlig del av dialekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. januar 2009 #12 Del Skrevet 2. januar 2009 Tja. Om en 7-åring skrev det, ville jeg engasjert meg mer. Oppklart feilen for ungen. Den oppvoksende slekt osv. Om en 40-åring skrev det, ville jeg tenkt: Jaja. Du lærte deg aldri rettskriving du. Dust. Sier kanskje mest om deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #13 Del Skrevet 2. januar 2009 Nå er jeg ikke på skolen, og jeg vurderer å gå over til å skrive dems. Så kan språksnobbene sitte der med skjegget i postkassa, for hva faen skal dere gjøre med at språket forandrer seg? Det kommer til å bli mer av ord deling også. Hvorfor norsk får så sinnsykt høy prioritet i skolen, ja det kan en faen meg lure på. Det fins vel ikke noe grunnlag for å si at en lærer mer å lese og skrive ved å lære litteraturhistorie enn å lære geografi. Når jeg tenker etter hvor sinnsykt lite folk i sin alminnelighet kan om økonomi, da er det helt tragisk at norskfaget tar mest plass i undervisningen på alle klassetrinn, også i vgs. Norsk er ikke verdt en dritt, språk har ingen verdi i seg selv, og hvis det har det, er den entydig negativ, da språkforskjeller er delansvarlig for konflikter mellom folkegrupper. Det beste hadde vært om forengelskingen hade pågått i høyere tempo. Faen som jeg hater idioter som dere. Det beste hadde vært om dere hadde dødd ut, alle som en, så kunne resten av oss implementert lydspråk som skriftspråk, når en skjønner det muntlig, kan en også skjønne det skriftlig. Faens dinosaurer. Måtte alle norsklære på planenten få HIV (fra nålestikk, jeg tviler på at dere har sex, jævla nisser) og bli overkjørt av en dampveivals. Sånn. Da kan dere begynne å rette på punktum osv. i innlegget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. januar 2009 #14 Del Skrevet 2. januar 2009 Det beste hadde vært om forengelskingen hade pågått i høyere tempo. Ville det ikke vært bedre med mandarin? Tatt i betraktning folketallet i Kina så er det vel vel så mange som snakker det sammenliknet med engelsktalende? Man bør i allfall velge det språket som snakkes av flest mulige hvis man skal bytte til et ensartet språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #15 Del Skrevet 2. januar 2009 Ville det ikke vært bedre med mandarin? Tatt i betraktning folketallet i Kina så er det vel vel så mange som snakker det sammenliknet med engelsktalende? Man bør i allfall velge det språket som snakkes av flest mulige hvis man skal bytte til et ensartet språk. Jo, absolutt. Og det er også et mer enkelt språk. Men vi kunne beholdt det latinske alfabetet, så får de heller lære seg det, slik som de allerede må, for å kommunisere med den vestlige verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 5. januar 2009 #16 Del Skrevet 5. januar 2009 Norsk er ikke verdt en dritt, språk har ingen verdi i seg selv, og hvis det har det, er den entydig negativ, da språkforskjeller er delansvarlig for konflikter mellom folkegrupper. Det beste hadde vært om forengelskingen hade pågått i høyere tempo. Uten et fungerende og velutviklet språk ville vi ikke kunne formidle kunnskapen fra generasjon til generasjon. Uten språket hadde det verken vært økonomi eller geografi, så å si at språket ikke har noen verdi i seg selv er både kunnskapsløst og historieløst. lizm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå