Gå til innhold

Ribbe eller pinnekjøtt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det sunneste alternativet av ribbe og pinnekjøtt ? : ) Jeg vet at ingen av disse sortene er sunne, men hva er sunnest ?

Skrevet (endret)

Det er jul en gang i året og det bør i løpet av den lille uken ikke være nødvendig å ødelegge den kosen med å velge mat etter kalori-innhold. Dette er min mening da.. husk som de sier at det er ikke mellom jul og nyttår kiloene kommer, men mellom nyttår og jul.

Men uansett er svaret som dette på ditt spørsmål:

Næringsstoff Enhet Svin, familieribbe, rå i 100 g spiselig matvare

Spiselig del % 86

Vann g 54

Energi1, kilojoule kJ 1357

Energi2, kilokalorier kcal 328

Protein g 15.6

Fett g 29.5

Næringsstoff Enhet Pinnekjøtt, råvare i 100 g spiselig matvare

Spiselig del % 77

Vann g 31

Energi1, kilojoule kJ 1876

Energi2, kilokalorier kcal 452

Protein g 29.8

Fett g 37

Ta heller å spis det du har lyst på, kos deg i julen =)

Endret av Lotte27
Gjest Bolledeig
Skrevet

Uten tvil svineribbe, men hjelpe meg, feil dag å bruke tid på sånt ;)

Skrevet

Om man ikke spiser svoret på ribba så er den klart sunnest, faktisk ganske så mager.

Hva som blir sunnest totalt kommer jo litt an på sausen og det andre tilbehøret du bruker. Men hallo, det er jo snakk om jula, kanskje bare en gang i året, så spis det du synes er best!!!

Skrevet
Uten tvil svineribbe, men hjelpe meg, feil dag å bruke tid på sånt ;)

Fullstendig enig med deg der... Det er absolutt tiden der en spiser det en har lyst på, ikke nekter seg all kosen som julen har med seg! Gå heller en lang tur med familien ekstra enn å kunne god mat og stemning

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Om man ikke spiser svoret på ribba så er den klart sunnest, faktisk ganske så mager.

Svoren er ikke fet, den er veldig proteinrik. Fettet ligger under svoren.

Uansett - julaften og dagene rundt er vel ikke akkurat dagene man tenker på slikt. Det er hva du spsier mellom nyttår og jul som er viktig for kroppen din, ikke hva du inntar mellom jul og nyttår. ;)

Forøvrig vil jeg ikke betegne hverken pinnekjøtt eller ribbe som usunt, begge deler inneholder næringsstoffer som kroppen nyttiggjør seg godt av. Det er hvor mye du spiser av det sammenstilt med resten av kostholdet ditt som avgjør om du lever sunt eller usunt.

Skrevet
Det er hva du spsier mellom nyttår og jul som er viktig for kroppen din, ikke hva du inntar mellom jul og nyttår. ;)
Kan ikke gjentas for ofte!

Hvis man allikevel ønsker å være litt forsiktig er det langt mer å hente på å kutte i kake- og julegodtinntaket tror jeg.

Skrevet (endret)
Kan ikke gjentas for ofte!

Hvis man allikevel ønsker å være litt forsiktig er det langt mer å hente på å kutte i kake- og julegodtinntaket tror jeg.

http://www.kvinneguiden.no/magasin/jul/spi...ittighet-/66329

Les dette som tips.. Bruk det som står der.. Spis, med måte (kommer ikke jeg til gjøre da =)) og nyt denne herlige julen =)

Endret av Lotte27
Skrevet

Dette bryr jeg meg døyten om, kjenner jeg! Hadde valgt 100 gram pinnekjøtt fremefor 200 gram ribbe anyday. :)

Det har mye mer å si hvor mye man spiser + alt tilbehøret/snacksen.

Jeg spiser ugudelige mengder pinnekjøtt hver julaften, men tilbehøret er kun poteter og kålrabi, uten smør og slikt. Ingen julekaker/godteri på kvelden, bare appelsiner og nøtter, så tror alt i alt jeg ikke ender opp så mye dårligere enn andre. Hvis en kostholdsekspert hadde truet med å tatt pinnekjøttet fra meg hadde jeg antakeligvis blitt morderisk. :)

Gjest Bolledeig
Skrevet
Svoren er ikke fet, den er veldig proteinrik. Fettet ligger under svoren.

Det er helt riktig, men samtidig har proteinet i huden (som svoren tross alt er) så og si ingen næringsverdi for mennesker, på lik linje med gelantin.

Forøvrig enig med dere siste, pinnekjøttet mitt får du aldri ;)

Skrevet
Forøvrig enig med dere siste, pinnekjøttet mitt får du aldri ;)

Hehe, nå som maten har fått sunket seg og jeg ikke er mett lenger angrer jeg nesten på at jeg ikke spiste en ekstra porsjon! (selv om jeg da sannsynligvis hadde sprukket)

Skrevet
Hva er det sunneste alternativet av ribbe og pinnekjøtt ? : ) Jeg vet at ingen av disse sortene er sunne, men hva er sunnest ?

Forstår ikke at nordmenn orker å gafle i seg dette ekkelet...selv spiser jeg ovnsbakt laks når de andre spiser ekkelt fett kjøtt.

Skrevet
Forstår ikke at nordmenn orker å gafle i seg dette ekkelet...selv spiser jeg ovnsbakt laks når de andre spiser ekkelt fett kjøtt.

Vi nordmenne er mennesker som elsker å nyte det gode kjøttet vår med fett på julaften... Nam, om du ikke har smakt det, anbefales det før du dømmer kjøttet, det smaker nydelig..

Skrevet
Who cares? En gang i året, so what?

Jo, men hva er poenget med å gjøre det da?

Annonse
Skrevet
Jo, men hva er poenget med å gjøre det da?

Fordi det smaker himmelsk og en skal nyte livet og det den byr. Samtidig spiller hele stemningen inn, familie, venner er samlet og koser seg mens de nyter god mat. Ingenting er bedre enn det..

Skrevet

ribbe er sunnest. sauekjøtt er verste kjøttet vi kan få i oss. farlig fett.

Ribbe tåler sterk og langvarig varme. Til mer du steker den til mindre fett blir den.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Sjekket fettinnholdet i ovnsbakt laks i det siste ;)?

Skrevet

Griser svetter ikke, så pinnekjøtt er sunnest.

Skrevet
Griser svetter ikke, så pinnekjøtt er sunnest.
Sauer svetter så og si ikke de heller, ikke laksen heller for den saks skyld. Og ikke kyllinger. Hester svetter da! Uansett har ikke det noe å si for om kjøttet er sunt eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...