Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig!

Hva syns du om å få et kort i julegave der det står at det har blitt gitt xxx-kr i ditt navn til den ene eller andre organisasjonen?

Gir dere dette til andre? Om de har ønsket seg noe annet også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vært en diskusjon om dette tidligere, og der var det i mine øyne overraskende mange som var i mot slike gaver, med mindre mottaker hadde ønsket seg dette spesielt. Jeg ville blitt glad for en slik gave, spesielt fra de man bytter "pliktgaver" med, onkler og tanter og sånn som uansett kjøper vinglass/vase/lysestake som man har ett utall av fra før. Men ville ikke gitt sånne gaver selv, etter at jeg så hvor mange som var "i mot" det.

Skrevet

Det har vært en diskusjon om det ja... Tenkte meg det, men søkte ikke.

Jeg tenker først og fremst på nær familie som en ikke bytter pliktgaver med, men som en gjerne utveksler ønskelister med og bruker både tid og energi på å kjøpe til.

Skrevet

Jeg ville nok syntes at det var "greit" å få en slik gave. Jeg har også lest her hvor mange som er i mot det, så jeg ville også tenkt meg om litt før jeg ga bort noe slikt. Dvs, ville sett an hvem jeg ga det til. Noen VET jeg at ville satt pris på det. Ellers hadde jeg nok latt være.

Skrevet

For min del hadde det vært helt ok. Jeg har selv gitt slike gaver, dog som ektragave. Regner med at det hadde blitt noen skuffede fjes hvis ikke.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad for å få en sånn gave, men hadde aldri gitt en sånn selv..redd for å feile i forhold til hva vedkommende hadde tenkt om å få noe sånt..

Skrevet

Synes det er bedre å gi slike nøkkelringer og armbånd som er laget av flyktinger. Da gir du både veldedighet og en liten ting. Samt at jeg liker tanken bak, de jobber og tjener penger til mat, selv som flyktninger. Det viser at alle er verdifulle, uansett situasjon.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
For min del hadde det vært helt ok. Jeg har selv gitt slike gaver, dog som ektragave. Regner med at det hadde blitt noen skuffede fjes hvis ikke.

Har aldri fått en slik gave. Men tror jeg ville satt pris på det. Ville tenkt "så bra at giveren tenker på de som lider (jeg lider jo ikke), så bra for miljøet, jeg får jo nok gaver likevel, og har alt jeg trenger for et snilt menneske "

Skrevet

Jeg ga i fjor en geit i stedet for juleblomst til de på jobben jeg pleier å kjøpe blomster til. I år ble det juleblomst igjen! Ikke at noen "klaget", men det var heller ingen som kommenterte noe, så jeg tolket vel det som et tegn på at det ikke var supervellyket.

Jeg har derfor en oppfatning av at denne typen gaver kommer i tillegg til noe annet med mindre man er veldig sikker på at mottakeren er "gavemotstander", så kan vi heller gi til veldedige formål ved andre anledninger.

Skrevet

Jeg synes det er en god idé. Kanskje som ekstragave til noen i den nærmeste familien, eller som gave til dem man ikke kjenner så godt og ellers ville kjøpt et eller annet tull til. Eventuelt også til dem som har alt!

Er forøvrig overrasket over at så mange var negative til slike gaver, men jeg kommer til å fortsette å gi det når jeg føler at det passer sånn. Det hindrer meg jo ikke fra å gi til veldedige formål i eget navn ved siden av.

Skrevet

Har et fadderbarn gjennom en mindre organisasjon som har julelodd hvert år. Jeg har gitt et lodd som en tilleggsgave til hver av mine nærmeste familiemedlemmer.

Selv hadde jeg synes det var fint med veldedig gave enten istedenfor eller i tillegg til "vanlig" gave, det viktigste for meg ved julen er familien og all den gode maten :).

Skrevet
Jeg ga i fjor en geit i stedet for juleblomst til de på jobben jeg pleier å kjøpe blomster til. I år ble det juleblomst igjen! Ikke at noen "klaget", men det var heller ingen som kommenterte noe, så jeg tolket vel det som et tegn på at det ikke var supervellyket.

Jeg har derfor en oppfatning av at denne typen gaver kommer i tillegg til noe annet med mindre man er veldig sikker på at mottakeren er "gavemotstander", så kan vi heller gi til veldedige formål ved andre anledninger.

Jeg hadde - helt ærlig - syntes det hadde vært fantastisk om jeg hadde fått en fiktiv geit fremfor blomster av en arbeidskollega!!

For øvrig synes jeg det er vanskelig å vite hva man skal gjøre/ikke gjøre mtp veldedige gaver. Jeg trenger egentlig ingenting, så jeg har ønsket meg geiter og møkkaovner av de som spør om "ønskeliste". Men det er det ingen som vil gi... Tror jeg? Julaften har jo ikke vært enda, så jeg vet ikke.

Skrevet

Prøvde å gi bort et par Kiva lån i fjor, men det falt ikke i veldig god jord. Av prinsipp så liker jeg ikke den type gaver med mindre det er avtalt på forhånd. En venninne og jeg bytter veldedige gaver og det er helt greit når begge er enige om det, for da blir det litt morsomt å se hva den andre har funnet på, men i det store og hele så synes jeg gaven skal speile omtanke for den som får den og ikke for en 3. part.

Men kunne gjerne gitt en "møkkaovn" som humoristisk tilskudd til en vanlig gave.

Skrevet

Vi gir bort noen veldedige gaver i år, men det er ekstragaver og til mennesker vi vet setter stor pris på det. Ellers er jeg enig med mange andre, man bør være sikker på at mottakeren liker det, og ikke bruke julegaver til å lette sin egen samvittighet på bekostning av mottakeren.

Skrevet
Vi gir bort noen veldedige gaver i år, men det er ekstragaver og til mennesker vi vet setter stor pris på det. Ellers er jeg enig med mange andre, man bør være sikker på at mottakeren liker det, og ikke bruke julegaver til å lette sin egen samvittighet på bekostning av mottakeren.

Som jeg skulle sagt det selv, spesielt den siste delen.

Det kan være morsomt og fint å gi til dem som ønsker seg det, eller til de en ikke har så god kontakt med og bare kjøper noe vissvass til ellers. Eller som et tillegg til andre.

Skrevet

Jeg har kjøpt veldedige gaver til bestemødrene mine i år, rett og slett fordi de har absolutt alt de trenger, og uansett hva jeg kjøper kommer det aldri til å bli brukt. Gir dem et "bestemorsfang", altså støtte til besteforeldre som må ta vare på barnebarna sine når foreldregenerasjonen blir borte på grunn av aids. Dermed blir det litt mer relevant i forhold til vårt forhold enn det en geit eller en møkkaovn hadde vært. I pakka legger jeg også en pose mokkabønner fra apoteket, som nok havner i skuffen sammen med alt annet de får til jul...

Hadde aldri gitt det til noen jeg klarte å finne på skikkelige julegaver til, de 500 kronene til veldedighet klarer jeg uansett å skrape sammen uavhengig av om jeg gir dem i julegave.

Skrevet
Ellers er jeg enig med mange andre, man bør være sikker på at mottakeren liker det, og ikke bruke julegaver til å lette sin egen samvittighet på bekostning av mottakeren.

Helt enig med deg der. Dessverre virker det som om mange tror at man gir veldedige gaver for å lette samvittigheten sin, og det synes jeg er synd. Tanken hadde aldri falt meg inn før jeg tittet på de første par sidene i den andre tråden og så hvor mange som trodde det.

Og uansett motiv for gaven, altså at det viser seg at giver kun er uten etter å føle seg bedre selv og ikke har giddet å anstrenge seg for å finne en annen gave, er ikke det viktigste at pengene uansett går til en god sak og kan hjelpe noen å få det bedre i verden? :) Skal ikke si med sikkerhet at jeg ikke hadde blitt litt snurt selv om det var tilfelle altså.

Skrevet

Jeg har fått veldedige gaver to juler allerede, og synes det er fint. I ett tilfelle fra noen som bor på andre siden av kloden, og da synes jeg det er mye bedre at penga går til noen som trenger penger heller enn at jeg får en liten dings og at postvesenet drar masse kroner på forsendelsen. I år gir jeg selv noen slike gaver, sammen med håndstrikkede plagg. Jeg føler meg ganske sikker på at de som får dette deler mitt syn på slike gaver, da. I motsatt fall ville jeg kanskje ikke tatt sjansen - mye på grunn av den litt usjarmerende tråden som var på dette temaet her på KG tidligere i førjulstiden. Det var helt overraskende for meg at noen kunne bli snurte for en slik gave fordi "de selv vil velge om de ønsker å gi veldedige bidrag" og for at de ser på det som å kjøpe seg god samvittighet på andres bekostning.

Skrevet

Jeg gir ikke "pliktgaver" uansett, kjøper til de jeg har råd og lyst til fordi jeg vil vise omtanke for dem og glede dem. Hvis jeg visste at mottakeren virkelig ønsker seg en veledig gave så kunne jeg vurdert å gi det som en tilleggsgave, men jeg liker å bruke litt tid og energi på å handle julegaver siden jeg kun gir til noen få- og føler at å kjøpe en geit blir litt for lettvint.. og hadde vel kanskje følt det samme hvis jeg hadde fått en selv også (og antakelig også fått dårlig samvittighet for at jeg følte det sånn). Men, jeg gir til veledige formål på eget initiativ resten av året jeg, så jeg trenger ikke å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøper denne typen gaver til jul.

Skrevet

Jeg tar gjerne imot en slik gave, men jeg synes det nærmest krever at giveren i god tid annonserer at han/hun ønsker seg en slik gave selv. Jeg syns det blir litt mer enn pussig om jeg får beskjed om at jeg i år får ei geit, mens giverene i samme åndedrag kommer med tre-fire stive ønsker på gaver til seg selv. Og JA, det har jeg opplevd. Da skjønner jeg egentlig ikke så mye av det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...