Gå til innhold

Ok, innrømmer at jeg er helt grønn

Anbefalte innlegg

Gjest singel voksen uten formue
Skrevet

Hvis man jobber som sykepleier og tjener 300 000, eller som lærer og tjener 350 000, eller som sivilingeniør og tjener 400 000, eller som offentlig eller privat ansatt et eller annet og tjener 500 000. Og man er enslig. Og man har ikke rike foreldre. Ikke arvet. Kanskje har man klart å fylle BSU-kontoen sin og er i gang med å nedbetale studielånet sitt.

Da lurer jeg på: hvor mye boliglån kan man få? Innser jo at dette er en totalvurdering, men det må vel gå an å si noe generelt om hva vanlige, single, i vanlige jobber, uten formue, hva disse i en alder av 30 f.eks kan forvente å få i boliglån?

Det kan da ikke være så mange 30åringer som får bolig og penger fra foreldrene sine? Eller er det helt vanlig å bli sponset hjemmefra så til de grader, at det bare er jeg som er utenfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vurdering av din totale økonomiske situasjon, f.eks, studielån, betalingsanmerkninger, kredittkortbruk, tidligere forbrukslån, jobbsituasjon, inntekt, hvor i landet du bor osv. Grovt sett kan man si tre ganger årsinntekt, men kun banken kan svare deg sikkert. Om det er for lite, må du enten spare mer, låne penger privat (foreldre), eller be noen kausjonere for den delen av lånet du ikke har inntekt til å dekke. Altså dersom du får 1 mill i lån, men trenger 1,3 mill for å kjøpe leilighet, må du finne kausjonist for de 300000 du mangler.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Det kan da ikke være så mange 30åringer som får bolig og penger fra foreldrene sine? Eller er det helt vanlig å bli sponset hjemmefra så til de grader, at det bare er jeg som er utenfor?

Du er ikke alene om det. Jeg har mange ganger forbannet mine foreldre for at de ikke kunne lagt av penger til oss på en jevn basis. Men det gjorde de altså ikke. Jeg har spurt om hjelp i voksen alder (kausjonist for topplån 20%) og fått blankt nei.