Gjest Vega Skrevet 22. juni 2003 #1 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg spør meg selv og dere - hvor er barnevernet og hvorfor uteblir de når barn læres opp til at den allmektige gud ser deres synder og at de med stor sannsynlighet kommer til å fortapes i den evige ild? At de blir overvåket av den allmektiges øye og er født til evig fortapelse. Hvor er barnevernet? Og hvilken holdning har BV til dette? Dette er jo makabert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2003 #2 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg spør meg selv og dere - hvor er barnevernet og hvorfor uteblir de når barn læres opp til at den allmektige gud ser deres synder og at de med stor sannsynlighet kommer til å fortapes i den evige ild? At de blir overvåket av den allmektiges øye og er født til evig fortapelse. Hvor er barnevernet? Og hvilken holdning har BV til dette? Dette er jo makabert. Jeg skjønner at du gjør ditt beste for å ligne på Nemi. Og om du er ute etter å provosere klarer du sikkert det også. Men du er så utrolig uvitende og usaklig når du legger innlegg som omhandler barnvernstjenesten og fosterhjem at det er helt utrolig. Synes du burde ta kontakt med barnevernstjenesten og få litt innsyn i hvordan de jobber, siden dette tydeligvis engasjerer deg så sterkt. For du har tydeligvis en vanvittig vrangforestilling om hva dette arbeidet går ut på. Har du i det hele tatt barn selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2003 #3 Del Skrevet 22. juni 2003 Tror du det er mange barn i Norge som vokser opp i hjem der dette læres? Har du vært på en søndagsskole eller kjenner du mange kristne? Vel, det gjør jeg! I alle tilfeller jeg har sett introduseres Gud kun som god og trygg til små barn, og barna lærer om ting som neste kjærlighet og de ti bud osv. I grunnen lærer de mye av det de fleste ikke kristne ønsker å formidle til sine barn, forskjellen er at Gud og Jesus er inne i bildet! Selvfølgelig finnes det unntak, mennesker som er fanatiske og skremmer barna sine til en guds tro. Synes du dette er verre enn det foreksempel mange muslimske barn lærer? Der er det jo også snakk om et paradis og et slags helvete. Hva med dem som er fanatiske ikke-kristne, som lærer barna sine å forakte og se ned på andres livssyn? Jeg kan egentlig ikke se at det å lære om himmel og helvete er værre enn å skremme barna sine med troll og hekser(ja,det finnes de som gjør det) Jeg synes forslaget ditt er hårreisende! Det er en fin tanke at ingen skal kunne få skremme barn, men å kneble foreldre som ønsker å videreføre sin religion til barna sine(samme hvor uenig vi måtte være i metodene og budskapet) er rett og slett et overgrep og en urettsmessig inngripen i privatlivet. Nå snakker jeg ikke om tilfeller der fysisk misshandling i guds navn foregår eller for den saks skyld psykisk terror! Det er klart at slike ting foregår, det foregår i alle samfunslag og på tvers av religiøs tilhørighet. Hvis vi skulle kriminalisere det å lære barna sine om himmel og helvete, ville vi ta bort noe av essensen i kristendommen...jeg tror det er relativt grunnleggende, og vi ville ikke hatt religionsfrihet lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. juni 2003 #4 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg spør meg selv og dere - hvor er barnevernet og hvorfor uteblir de når barn læres opp til at den allmektige gud ser deres synder og at de med stor sannsynlighet kommer til å fortapes i den evige ild? At de blir overvåket av den allmektiges øye og er født til evig fortapelse. Hvor er barnevernet? Og hvilken holdning har BV til dette? Dette er jo makabert. Vegas tanker er bare humane. Som humanist forstår jeg henne. Går man til barnekonvensjonen kan man se at dette strider med grunnleggende menneskerettigheter. Dette er ikke primært en diskusjon for barneværet men folket som helhet. Nå som enhetsskolen er en saga blott, vil vi nok finne mange trossamfunn som kommer til å indoktrinere barn med all slags fundamentalisme. Vi behøver ikke gå lenger en til Sverige for å se at det har skjedd. Heldigvis ble denne skolen stengt. Dette er en meget interessant debatt, men den må løftes på et høyere nivå, mener da jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsara Skrevet 22. juni 2003 #5 Del Skrevet 22. juni 2003 Synes jeg ser emnet tatt opp i Judging Amy eller noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fostermor (gjest i sted) Skrevet 22. juni 2003 #6 Del Skrevet 22. juni 2003 Vegas tanker er bare humane. Som humanist forstår jeg henne. ... Jeg har ingen problem med å forstå denne problemstillingen. Men å gjøre det til kritikk av barnevernstjenesten hører ikke hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. juni 2003 #7 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg har ingen problem med å forstå denne problemstillingen. Men å gjøre det til kritikk av barnevernstjenesten hører ikke hjemme. Ja, og det sier jeg også. I barnevernet driver man stort sett med saksbehandlig. Problemstillingen er aktuell, og antageligvis blir den mer aktuell når vi etter noen år ser konsekvenser av den nye skoleloven. Debatten bør løftes på nasjonalt plan.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. juni 2003 #8 Del Skrevet 22. juni 2003 Men om ikke barnevernstjenesten skal ha mulighet til å gripe inn ved psykisk mishandling( ja, jeg ser trusler om dommedag og evig helvete som psykisk mishandling) hvem skal kunne gripe inn da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 22. juni 2003 #9 Del Skrevet 22. juni 2003 Synes jeg ser emnet tatt opp i Judging Amy eller noe! Det emnet ble jo tatt opp i en av disse seriene. Det var en sak om foreldreretten til datteren. Der var det mor som var en annen religion enn far og som lærte opp datteren til at far og alle med far sin religion kom til å dø i helvete. Mens hun og datteren skulle få evig liv, dersom datteren holdt moren sin religion og ble hos henne. Datteren ville være hos begge selvfølgelig. Der ble dommen delt foreldrerett, men dersom en av de nevnte religion for datteren på denne måten ville de bli fratatt foreldrerett med øyeblikkelig virkning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 28. juni 2003 #10 Del Skrevet 28. juni 2003 Fælt hvor sinna noen blir, når det angår dem selv, kanskje er både kristne og jobber innenfor barnevernet. Man skal ikke skremme småbarn, det var saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 28. juni 2003 #11 Del Skrevet 28. juni 2003 Min mor er blitt kjent med en ung jente som sliter med store psykiske problemer. Fra hun var liten har hun blitt innprentet dette med at syndere kom til helvete. Og synder er det jo nok av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2003 #12 Del Skrevet 28. juni 2003 Huff jeg blir så sur når jeg hører om hjem hvor barn er blitt innprentet om gud og hellighet å om at de kommer til helvete....bla bla bla. De fleste kristne er jo ganske humane i dag da, og lar barn få velge selv hva de ønsker i fremtiden, heldigvis. Men det finnes jo eksempler på det motsatte!! Husker jeg fikk høre om en familie hvor kristendommen preget hele oppveksten til barna de fikk jo ikke lov til å gjøre stort. Den dagen foreldrene var døde var alt testamentert til misjonen. Da hadde barna brukt mye av livet sitt til å ta seg av sine foreldre. Faren var egentlig en drittsekk som gjorde som han ville og sa hva han mente. Mor og barn dugde ikke til noe osv. osv. Nå har jeg kanskje kristendommen litt i halsen og tenker litt urasjonellt da, men jeg blir så irritert når jeg tenker på hvor mye f....skap religion har gjort i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 28. juni 2003 #13 Del Skrevet 28. juni 2003 Husker jeg fikk høre om en familie hvor kristendommen preget hele oppveksten til barna de fikk jo ikke lov til å gjøre stort. Den dagen foreldrene var døde var alt testamentert til misjonen. Da hadde barna brukt mye av livet sitt til å ta seg av sine foreldre. Faren var egentlig en drittsekk som gjorde som han ville og sa hva han mente. Mor og barn dugde ikke til noe osv. osv. Det er ikke lov i Norge, da barn SKAL arve 2/3... Hvis det medfører at de vil arve mer enn 2 mill hver, kan foreldrene testamentere bort summen over 2 mill pr barn til andre. Du skal ikke tro alt du hører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 28. juni 2003 #14 Del Skrevet 28. juni 2003 Ja, ja, en klok mann har en gang sagt at religon er den største årsaken til krig her i verden.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #15 Del Skrevet 29. juni 2003 Det er ikke lov i Norge, da barn SKAL arve 2/3... Hvis det medfører at de vil arve mer enn 2 mill hver, kan foreldrene testamentere bort summen over 2 mill pr barn til andre. Du skal ikke tro alt du hører. Jeg vet at jeg ikke skal tro på alt jeg hører, men det er faktisk noen jeg kjenner. Jeg kjenner jo til arveloven, ettersom jeg har arvet selv. Er loven endret i senere tid ang. arv? Eller kanskje han mente at misjonen fikk alt utover 2/3. Skal spørre han jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. juni 2003 #16 Del Skrevet 29. juni 2003 Ikke endret på dette punktet, nei, (eler andre punkter jeg vet om). Loven er over 10 år gammel, og det fantes jo regler før den tid også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #17 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg spør meg selv og dere - hvor er barnevernet og hvorfor uteblir de når barn læres opp til at den allmektige gud ser deres synder og at de med stor sannsynlighet kommer til å fortapes i den evige ild? At de blir overvåket av den allmektiges øye og er født til evig fortapelse. Hvor er barnevernet? Og hvilken holdning har BV til dette? Dette er jo makabert. Så enig så enig.. jeg led under slikt selv... men det er visst foreldrenes rett å oppdra barna sine slik de vil og under den religionen de vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå