Gå til innhold

Trenger sårt til egenkapital for boligkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

mens jeg ikke har fått noe, enda jeg er eldst...., sikkert fordi jeg er fornuftig og har en trygg og relativt godt betalt jobb (over 400 000 i inntekt)...

Men nå er situasjonen den at jeg flytter fra samboeren min ( det er hans bolig ), og ønsker å kjøpe min egen leilighet. Den må være stor nok til 2 barn, dvs jeg ønsker 2 soverom.

Er det frekt av meg å be om forskudd på arv jeg også? Foreldrene mine har vel antydet at jeg får min del når de dør, det er skrevet i testamentet deres at brødrene mine har fått 200 000 hver. Jeg tror vel egentlig ikke de har penger på sparekonto, så da må de i såfall ta opp lån, og det er vel ikke lurt, vet ikke om de får det heller, men de har jo tross alt en nedbetalt bolig å stille som sikkerhet. Synes det er litt urettferdig at brødrene mine har fått forskudd på arv til å stille som EK ved boligkjøp, mens jeg må vente til de dør før jeg får min del... Brødrene mine har ikke engang barn å forsørge...

Mener ikke å være kynisk, vil heller ha levende besteforeldre til barna mine, enn arv og egenkapital! Bare trenger den egenkapitalen så sårt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet foreldrene dine at du at du ønsker å flytte?

og vet de at du trenger hjelp?

ofte får man ikke hjelp før man ber om det.

det er ofte i hvordan man spør som er avgjørende for hvor mye andre vil hjelpe.

har lest om andre her inne som har virket frekke og oppført seg barnslige fordi de ikke får arvepengene før foreldrene dør.

du virker ydmyk og reflektert. som du sier, kanskje de ikke har mer penger på bok nå, og har kanskje tenkt at du skal få mer arv på huset enn dine søsken. siden de har fått penger til egenkapital på huset.

jeg syntes du skal ta en samtale med de. fortelle at du har lyst å flytte fra din samboer, men at du trenger hjelp. hva slags hjelp du trenger avhenger av hva de kan bidra med. kanskje de bare kan stå som kausjonister eller at de kan stå som medeiere slik at du får boliglån. det er mange muligheter :)

foreldrene dine virker i stand til å hjelpe siden de eier huset og de har hjulpet dine søsken. da vil de gjerne hhjelpe deg også. men du må fortelle de at du trenger hjelp :)

man kommer langt med et ydmykt spørsmål om hjelp :)

da vil vel alle hjelpe! :)

Skrevet

I utgangspunktet kan jo foreldre gjøre så mye forskjell mellom barna mtp gaver mens de er i live. Så du skal jo være fornøyd med at de i testamentet har tilgodesett deg med med det beløpet dine brødre allerede har fått.

Men det kan hende dine foreldre ikke har penger nå til å gi deg og at de ikke ønsker å ta opp ytterligere lån på bolig for å gi deg de 200 000 nå. Men en mulighet er jo at de stiller som kausjonist når du søker om boliglån?

Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg ville også forklart situasjonen for dem og hørt om det er muligheter for at du også kan få forskudd på arv. Synes ikke det er frekt.

Skrevet

Du kan jo spørre pent om hjelp, du trenger jo ikke nevne akkurat de 200 000, men heller se hva de har å tilby? Har de ikke penger kan det jo hende de kan være kausjonister eller har annet å bidra med?

Skrevet (endret)

Vet du hva trådstarter, jeg forstår deg veldig godt. Selv er jeg også reflektert, og derfor vil jeg si følgende;

Det er ikke bare at brødrene dine har fått 200 000 som er urettferdig her, det er at den reelle kjøpekraften pengene de har fått er større enn de 200 000 kronene "ekstra" du får når foreldrene dine dør. "En krone i dag, er bedre enn ei krone i morgen", vet du.

Videre har brødrene dine kunnet nyte godt av lav rente, fordi de har hatt EK som følge av pengene. Implikasjonene er dermed mange, og jeg synes det er rart at de ikke delte de 400 000 kr på dere alle 3, det hadde vært formålstjenelig for alle parter.

Dette er noen av tingene jeg synes du skal legge frem for foreldrene dine. Hvis de ikke kan gi deg penger, så er det mulig de kan sette sikkerheten for lånet ditt i klausulen i deres testamente/boligen sin. Da vil de ikke trenge å ta opp lån for å gi deg EK på 200 000, for den har du allerede i deres testamente. Skjønner?

Dette ordner seg helt sikkert på en eller annen måte. De er gode for de 200 000 kronene, men ikke i likvide midler. Du er jo ikke interessert i å få kontanter heller, du vil bare ha sikkerhet, og det er jeg sikker på at du, dem og banken finner en løsning på.

Med vennlig hilsen meg.

PS: Råder deg ikke til å kjøpe egen bolig før om 2 år. Les om markedet, da vil du se at det er klare signaler på at det er på vei nedover. Lei og spar opp enda mer EK inntil da. Da får du en større bolig om 2 års tid for samme prisen :)

Endret av DingDong
Skrevet
Vet du hva trådstarter, jeg forstår deg veldig godt. Selv er jeg også reflektert, og derfor vil jeg si følgende;

Det er ikke bare at brødrene dine har fått 200 000 som er urettferdig her, det er at den reelle kjøpekraften pengene de har fått er større enn de 200 000 kronene "ekstra" du får når foreldrene dine dør. "En krone i dag, er bedre enn ei krone i morgen", vet du.

Videre har brødrene dine kunnet nyte godt av lav rente, fordi de har hatt EK som følge av pengene. Implikasjonene er dermed mange, og jeg synes det er rart at de ikke delte de 400 000 kr på dere alle 3, det hadde vært formålstjenelig for alle parter.

Dette er noen av tingene jeg synes du skal legge frem for foreldrene dine. Hvis de ikke kan gi deg penger, så er det mulig de kan sette sikkerheten for lånet ditt i klausulen i deres testamente/boligen sin. Da vil de ikke trenge å ta opp lån for å gi deg EK på 200 000, for den har du allerede i deres testamente. Skjønner?

Dette ordner seg helt sikkert på en eller annen måte. De er gode for de 200 000 kronene, men ikke i likvide midler. Du er jo ikke interessert i å få kontanter heller, du vil bare ha sikkerhet, og det er jeg sikker på at du, dem og banken finner en løsning på.

Med vennlig hilsen meg.

PS: Råder deg ikke til å kjøpe egen bolig før om 2 år. Les om markedet, da vil du se at det er klare signaler på at det er på vei nedover. Lei og spar opp enda mer EK inntil da. Da får du en større bolig om 2 års tid for samme prisen :)

Gode råd, takk:)

Har bestemt meg for å drøye boligkjøp ennå en stund ut i 2009, spent på markedet:)

TS

Gjest Gjest_undreren_*
Skrevet
mens jeg ikke har fått noe, enda jeg er eldst...., sikkert fordi jeg er fornuftig og har en trygg og relativt godt betalt jobb (over 400 000 i inntekt)...

bare en liten digresjon - rart at det oftest er de barna som er fornuftig og klarer å styre pengene sine som får minst? Jeg er vant til ordne opp selv og er i grunnen glad for det men noen ganger tar jeg meg selv i å lure på om jeg egentlig er litt dum når jeg ser alle pengene som drysses over min økonomiske katastrofe av en bror - han som tjener mest av oss alle?

Skrevet
bare en liten digresjon - rart at det oftest er de barna som er fornuftig og klarer å styre pengene sine som får minst? Jeg er vant til ordne opp selv og er i grunnen glad for det men noen ganger tar jeg meg selv i å lure på om jeg egentlig er litt dum når jeg ser alle pengene som drysses over min økonomiske katastrofe av en bror - han som tjener mest av oss alle?

dette har jeg og erfart. jeg har alltid vært så fornuftig og fikk ingen hjelp hjemmefra. fant ut etterhvert at min bror fikk 3000 hver mnd til husleie! det kaller jeg urettferdig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...