Gå til innhold

Kan somadril, tramadol (nobligan) og paracet blandes?

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Kan alle desse tre blandes om enannen ? Er det paracetamol i somadril eller tramadol? Er snakk om smerter etter en operasjon utvendig på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

somadril finnes ikke i felleskatalogen.

Nei Somadril finnes ikke mer i felleskatalogen da de ikke lengre selges i Norge. Somadril er sterkt vanedannende. Det er også mange andre lande som er stoppet med å selge Somadril.

Legen kan i teorien søke om tillatelse til å utskrive Somadril for enkelte pasienter. Men det er ingen leger som gjør det.

Så hvor har du fått Somadril fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle desse tre blandes om enannen ? Er det paracetamol i somadril eller tramadol? Er snakk om smerter etter en operasjon utvendig på halsen.

Etter det jeg kan se fra felleskatalogen bør ikke somadril og tramadol kombineres. Somadril bør helle ikke kombineres med andre smertestillende uten avklaring med lege (pakningsvedlegg til Somadril). Tror det samme kan gjelde tramadol, da den har litt av samme orlyden i den delen som omtaler andre legemiddler. Men ingen av dem inneholder paracdetamol, og det er det som i en del andre tilfeller styrer om det kan kombineres.

Somadril er trekt fra det norske markedet, så det er derfor du ikke finner det i Felleskatalogen. Det brukes kun i særtilfeller, og legen må søke for hvert tilfelle.

http://www.legemiddelverket.no/templates/I...e____61019.aspx

Hvor har du det fra at man kan få somadril i særtilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.. Hvor jeg har fått somadril fra kan være det samme, men for ordens skyld kan jeg si at jeg har fått det fra lege, ferdig med det. Jeg vet at somadril er vanedannende, men det er i mitt tilfelle are snakk om bruk i et par dager etter operasjon.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Skeptisk_*

Dersom det er snakk om at du vil kombinere preparat etter operasjon, så foreslår jeg at du tar det opp med lege/kirurg i førsamtalen. Normalt så er de veldig flinke å informere om hva slags smertestillende du skal ta og få etter enhver operasjon. Er ingen grunn til å eksperimentere på egen hånd, dersom du kan smertestilles på anbefalte preparat alene eller i kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jojo_*
HERREGUD!!!! De MÅ SLETTES!

Hvorfor mener du de må slettes? Og hvilke innlegg er det snakk om?

Kan ikke si jeg finner noen innlegg som bør slettes her...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på somadril for mange år siden, ville aldri funnet på å blandet dette med andre medisiner, dette er svært sterke saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Ole_*
Nei Somadril finnes ikke mer i felleskatalogen da de ikke lengre selges i Norge. Somadril er sterkt vanedannende. Det er også mange andre lande som er stoppet med å selge Somadril.

Legen kan i teorien søke om tillatelse til å utskrive Somadril for enkelte pasienter. Men det er ingen leger som gjør det.

Så hvor har du fått Somadril fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg gikk på somadril for mange år siden, ville aldri funnet på å blandet dette med andre medisiner, dette er svært sterke saker.

Jeg brukte også somadril for noen år siden og føler ikke at det var så sterke saker.

Kunne fint ta 2-3 piller uten å merke en dritt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sykepleier

Nei, det er ikke paracetamol i somadril eller tramadol.

Her har legen har satt sammen tre virkesoffer som påvirker hverandres effekt, og som samlet sett skal gi mindre smerter etter operasjonen.

Hvorfor spør du ikke om disse tingene på sykehuset som opererte deg? Legen som skrev ut medisinet og sykepleieren som fulgte deg opp ved utskrivelsen er den rette til å svare på dette. Så ta en telefon dit.

Hvis ikke kan du spørre på apoteket der du hentet medisinet.Der jobber det farmakologer som er utdannet og ansatt til å savre på nettopp det du spør om. Spør i kassen på apoteket.

Da har du to alternativer som gjør at du kan finne ut det du lurer på i løpet av dagen.

På nett får du bare upresise svar, som er alt for generelle til at de er til hjelp for akkurat deg individuellt. Du kan også få direkte feil informasjon.

Jeg går ut fra at de fleste på KG ikke er utddannet i farmakologi og de kan ikke svare på noe annet enn det som gjaldt for deres kropp da de fikk tabletter. Det som gjaldt for dem gjelder ikke automatisk for din situasjon og dine smerter.

Du bør ikke trikse med, eller øke doseringen på egen hånd. Det kan gi deg pusteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier

Det er ingen grunn til å skremme personen fra å ta tabletter hun har fått resept på etter operasjon, selv om du syntes det var sterke tabletter.

Personer som er operert kan ha behov for denne kombinasjonen, som legen har satt sammen ut fra en helhetsvurdering av hennes situasjon.

Personen har blitt vurdert til å trenge det av kirurgen om opererte. Hvis hun føler noe annet på kroppen selv, er det mest riktige å ta kontakt med legen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.interaksjoner.no gir deg muligheten til å sjekke om ulike legemidler reagerer med hverandre på noe vis. Man skriver inn preparatnavn, substansnavn eller ATCkode på de legemidlene man ønsker å sjekke mot hverandre, og får da beskjed om hvorvidt de reagerer med hverandre eller ikke. Nobligan, Paracet og Somadril sammen vil gi en økt sedasjon, som i verste fall vil føre til at du slutter å puste.

Sånn forøvrig, dersom legen din har skrevet ut disse tre legemidlene til bruk samtidig, så mener han/hun at du kan bruke dem sammen, forutsatt at du overholder den angitte doseringen.

Jeg kan gjerne se for meg at Paracet og Nobligan blir skrevet ut samtidig, da de ofte brukes sammen, men jeg har for lite kjennskap til Somadril til at jeg kan si noe om den. Det å bruke andre medisiner som ikke er skrevet ut til den aktuelle bruken, i tillegg til de andre, er generelt sett en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt legen som gav deg medisinen

Veldig rart at legen gav den en type medisin som ble trukket fra markedet i 2008!

Ref: Foreningen Somadril

Kun kronikere kan få denne medisinen etter spesielle kriterier er oppfylt.

Så at du har fått somadril hørers veldig mystisk ut.

Om somadrilen er ulovlig,svartebørs osv- Vær forsiktig og ikke bruk medisiner som ikke er foreskrevet for nettopp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...