Gå til innhold

Jaha, det var DEN julen! Laptop ødelagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag satt jeg med min Dell Inspiron 6000 laptop som jeg har hatt siden høsten 2005. Jeg satt og surfet her da skjermen bare ble svart og det sa "krrrsj".

Jeg prøvde å starte opp igjen, powerknappen lyste i ca. 2-3 sekunder, det kom en slik susing, men så døde det bare ut. Jeg prøvde med ekstern strømkobling, men det lyste ikke på pc'n da, slik det vanligvis gjør. Skjermen var og forble svart. Jeg har prøvd med jevne mellomrom, men det er ingenting som skjer.

Jeg skrev inn til Dell kundeservice på nett og de sa at garantien for laptopen min gikk ut høsten 2006, ett år etter.

Jeg trodde at man hadde garanti på 5 år i Norge (Forbrukerkjøpsloven)...

Jeg må visst vente til imorgen med å få svar, da det ikke er oppe med kundetelefon.

Hva tror KG's medlemmer og andre at problemet kan være? Må jeg regne med at harddisken er ødelagt? Må jeg kjøpe ny laptop? (Hvilken er i såfall å anbefale?)

Jeg tenkte kanskje at det kunne være noe slikt som hovedkort, men er litt redd for at alt på laptopen er ødelagt og at jeg må starte alt på nytt. Jeg har lagret det viktigste på minnepinner, men det er jo alltids noe nytt man legger inn på pc'n som man ikke lagrer- fordi man regner med at pc'n varer litt lenger... :tristbla:

Det som vil være kjipt er å finne igjen alle bookmarkene samt masse av det jeg har lastet ned senere...

Hjelp vær så snill? (Jeg er så utrolig fortvilet nå). :'-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skrev inn til Dell kundeservice på nett og de sa at garantien for laptopen min gikk ut høsten 2006, ett år etter.

Jeg trodde at man hadde garanti på 5 år i Norge (Forbrukerkjøpsloven)...

Litt begrepsforvirring. Reklamasjonsretten er lovbestemt til å være 5 år, garantien er gitt frivillig av Dell og er 1 år.

Jeg regner med at harddisken ikke er det som har utløst problemet. En harddiskfeil skal ikke påvirke pcens oppførsel når den er avslått, som f.eks. at et lys går på når man kobler til laderen.

Feil på hovedkort virker som en rimelig antakelse, men jeg er ikke vant til at disse lager noe særlig lyd når de dør.

Skrevet

gjør noe så enkelt som å sjekke vifta... For mange sitter med laptoppen på fanget, og da liger støvet igjen inni der. Det kan gjøre at den stopper. Noe som gjør at prosessoren ikke starter.

Skrevet
gjør noe så enkelt som å sjekke vifta... For mange sitter med laptoppen på fanget, og da liger støvet igjen inni der. Det kan gjøre at den stopper. Noe som gjør at prosessoren ikke starter.

Hvordan sjekker man viften da? Kan man støvsuge viften, eller vil dette ødelegge noe?

Skrevet
Hvordan sjekker man viften da? Kan man støvsuge viften, eller vil dette ødelegge noe?

Du skrur opp dekselet under laptopen, inni der er det enda et deksel over vifta som du også skrur opp, også plukker du ut alt støvet du finner inni :) Du bør nok ikke støvsuge det, og du kommer fint fram med fingrene, så det er ikke vits heller.

Skrevet

Jaha. Etter å ha sittet pal i 20 minutter i går i telefonen til Dell, uten å få noe svar, ringte jeg idag kl 0800. Masse om og menn, men kom frem til en svensk tekniker som mente det var hovedkortet. Han skulle sende meg et tilbud via email. Vente. Email!

Sukk.

Tilbud:

1. Kjøpe del og putte den inn selv- 2500 kr.

2. Bestille noen til å komme å hente laptop og få tilbake etter 10 dager- 4500 kr.

3. Bestille noen til komme å hente laptop og få tilbake etter 2 dager- 5500 kr.

Sjekket Dell sin side. Billigste laptop- 5400 kr!

Så nå lurer jeg sterkt på hva jeg skal gjøre. En av de tre over? Kjøpe ny laptop?

Overta en "gammel" laptop som er 1.5 år, overføre fra hardisk på min til en ekstern laptop med hjelp fra noen andre pcnerder?

Noen forslag?

Skrevet

Her har du reklamasjonsrett. Sett deg inn i det, og bruk den. De prøver å forveksle garanti med reklamasjonsrett i håp om at du gir opp.

Skrevet (endret)

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

Et utdrag:

Reklamasjonsrett

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

Endret av DingDong
Skrevet

Og i og med at forbruker egentlig ikke har lov til å skru på tekniske produkter selv for å "fikse" ting, så skal de dekke dette.. Hvis du skrur av en skrue i mobiltelefonen, så skal du i utgangspunktet miste garantirettigheter hvis verksted kan bevise at du har gjort det.. En dataprodusent kan ikke forvente at du regelmessig skal skru opp diverse lokk og deksler for å fjerne støv og slikt, det er ikke alle som vet at man kan gjøre det engang.. Så du må ikke gi deg på dette.. Dell er ganske kjent for slett kundeservice, og de har flere ganger prøvd å lure meg med at garantien min har gått ut.. Tror det er standard policy hos dem..

Skrevet
Jaha. Etter å ha sittet pal i 20 minutter i går i telefonen til Dell, uten å få noe svar, ringte jeg idag kl 0800. Masse om og menn, men kom frem til en svensk tekniker som mente det var hovedkortet. Han skulle sende meg et tilbud via email. Vente. Email!

Sukk.

Tilbud:

1. Kjøpe del og putte den inn selv- 2500 kr.

2. Bestille noen til å komme å hente laptop og få tilbake etter 10 dager- 4500 kr.

3. Bestille noen til komme å hente laptop og få tilbake etter 2 dager- 5500 kr.

Sjekket Dell sin side. Billigste laptop- 5400 kr!

Så nå lurer jeg sterkt på hva jeg skal gjøre. En av de tre over? Kjøpe ny laptop?

Overta en "gammel" laptop som er 1.5 år, overføre fra hardisk på min til en ekstern laptop med hjelp fra noen andre pcnerder?

Noen forslag?

Høres ut som om de prøver å lure seg fra ansvaret sitt. Ville tatt kontakt med forbrukerrådet.

Skrevet

Har nå sendt email til Forbrukerrådet og så får jeg se om det kommer noe svar. Får ringe hvis ikke.

Forbasket at noen skal gjøre ting så vanskelig...

Skrevet

Støvsug luftinntaket.

Pass på at den står på et kalt underlag.

Sett den på fryseelementer som er pakket inn i plast.Stakkars deg som kanskje blir uten PC i jula :troest:

Om du har gjort noe feil, prøv å tilbakestill/restarte pc til et tidspunkt da den virket.

Dette gjør du via kontrollpanelet.

Skrevet (endret)

TS: Kjøp en av disse, ta ut harddisken av pcen, og monter den i en slik boks. Uansett om du velger å reparere pcen eller ikke, må du ta vare på det som ligger på harddisken din. :kaklehone::fryser::nissevink::nissekonekyss::nissegutt::gave::kaffekopp::skravle:

Edit: Glemte link.

Endret av Nedfall
Skrevet (endret)

NB! Det var dama mi som lagde alle de smileyene i forrige innlegg! Jeg var sterkt imot dette da jeg er meget negativ til nisseinnlegg i dataseksjonen. Jeg håper dette gir lærdom til dere alle og nå skal kjæresten tuktes...

:sjarmor:

:popcorn: :gjeiper: :goodbye::klemmer::skratte::kjefte::nei::yvonne:

Endret av Nedfall
Skrevet
Stakkars deg som kanskje blir uten PC i jula :troest:

Vel, heelt uten pc er jeg dog ikke. Fikk låne min fars "gamle" Dell (4 år) som fungerer bedre enn min gjorde. Nesten rart. :-/

Jeg har forøvrig kommet frem til at min gamle har hatt forholdsvis MANGE problemer i forhold til andre bærbare maskiner, dvs frysing litt for mange ganger til at det er noe vits å få nytt hovedkort, andre rare ting som oppstår og så faller den ut av nettet 3 ganger daglig. Den jeg låner av faren er en Dell 500m, og den har kun falt ut av nettet én gang på 5 dager- noe som er bra i forhold.

Jeg har, etter snakk med min far, kommet til at jeg vurderer å kjøpe en Lenovo laptop. Dell vil jeg ikke ha noe mer med. Slett kundeservice og alt det der.

Hvilken type Lenovo er det da bra å skaffe seg?

Jeg vil helst ha en med samme skjermstørrelse som jeg hadde på min Dell: 15,4 tommer. Kan ha 17 også. 1650x1050 helst eller mer hvis mulig. 2-4 gb minne.

Skrevet

Reklamer - og få igjen pengene (ikke hele kjøpesummen, den er ikke ny) - og kjøp en lenovo da vel.

PS: laptoper bør ikke ramle av nett i det hele tatt sånn til vanlig.

Skrevet
Hvilken type Lenovo er det da bra å skaffe seg?

Jeg vil helst ha en med samme skjermstørrelse som jeg hadde på min Dell: 15,4 tommer. Kan ha 17 også. 1650x1050 helst eller mer hvis mulig. 2-4 gb minne.

Godt å se noen andre som har sett lyset :) Har vært borti en del merker gjennom årene, men bare Thinkpad har vært tilfredsstillende.

Lenovo har en veldig grei måte å navngi de nyere modellene sine, med en eller to bokstaver som angir serie etterfulgt av tre sifre hvor det første angir skjermstørrelse.

Billigst er N-serie, men disse er billigmodeller som deler lite med ekte Thinkpad. SL-serie kalles for Thinkpad, men er bare en forbedret N-serie.

R-serie er billigste ekte Thinkpad. Ikke veldig lett med sin vekt på rundt 3 kg, men solid og med godt tastatur. R500 finnes både med 1280x800 og 1680x1050, så pass på når du kjøper at du får riktig.

T-serie er den klassiske Thinkpaden. Svært robust, lavere vekt enn R-serie og god batterilevetid. Ser ut til å dele skjermpanel med R-serie, altså to oppløsninger tilgjengelig. Ser mpx har T500 til rett over 10k for de billigste og opp til 16k for de dyrere med LED-skjerm.

W-serie er en heftigere variant av T-serie. Samme konstruksjon, men råere innmat. Jeg tror W700 er eneste Thinkpad tilgjengelig med 17". W500 koster 18k og oppover.

Skrevet
Her har du reklamasjonsrett.

Fikk svar fra Forbrukerrådet:

Hei

Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer

på hvilke rettigheter du har.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:

a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen

b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde,

kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil

være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om

varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med

sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din

side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som

skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså

ditt eget ansvar.

b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage- til

selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager

innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og

selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister

for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt.

Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen.

Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn

to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler,

radio/tv-apparat, mobiltelefon og byggevarer.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:

1. Reparasjon, eller

2. Ny vare, eller

3. Prisavslag, eller

4. Heving av kjøpet, og/eller

5. Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren

selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er

begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er

umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører

selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at

dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene, må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. I øvrige tilfeller vil det

bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for

selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig

dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og

det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra

at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er

rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med

lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med

vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som

hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller

samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag

tilsvarende reduksjonen i varens verdi.

Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å

heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale

tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte

på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve

erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du

plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Hvordan går jeg frem når jeg skal klage reklamere?

Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke

kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til

selgeren.

Dersom du ønsker hjelp til å fremsette et krav og skrive en klage

(reklamasjon), kan du gå inn på forbrukerportalen.no, KLIKK & KLAG, som er

Forbrukerrådets klageveileder. Se

http://forbrukerportalen.no/klageveileders...l/391/klageview

Her finner du oversikt over rettighetene dine, og gode råd for hvordan du går

frem når du skal skrive en klage. Du finner også standard klagebrev som du kan

fylle ut med dine egne opplysninger, skrive ut, undertegne og sende til

selgeren. Ta vare på en kopi av brevet.

Dersom du ikke når frem med kravet ditt til selgeren, kan du klage saken inn

for Forbrukerrådet. Mer informasjon om vår klagesaksbehandling finner du her:

http://forbrukerportalen.no/Emner/klage

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

Synes det hele virker som en eneste laang kjip vei... :tristbla:

Så da blir det nok en Lenovo ja.

Skrevet
Det som vil være kjipt er å finne igjen alle bookmarkene samt masse av det jeg har lastet ned senere...

Hjelp vær så snill? (Jeg er så utrolig fortvilet nå). :'-(

Ikke meningen å være etterpåklok, men anbefaler del.icio.us eller diigo til bookmarks. :)

• 2 måneder senere...
Gjest vicci
Skrevet
Støvsug luftinntaket.

Pass på at den står på et kalt underlag.

Sett den på fryseelementer som er pakket inn i plast.Stakkars deg som kanskje blir uten PC i jula :troest:

Om du har gjort noe feil, prøv å tilbakestill/restarte pc til et tidspunkt da den virket.

Dette gjør du via kontrollpanelet.

hjelp!! trenger svar! sjermen min klikka i går når jeg hørte på msikk med laptopen og surfa på nett samtidi, (vifta har "bråka" i mange mnd men har aldri hatt andre problemr før.) det starta med at alt på sjermen blei større plutselig og så forsvarnt musepila så begynte skjermen å ta andre farger enn det var. så blei skjermen 50/50 hvit og lys grå. skrudde den av og lot den hvile til i dag og skrudde på jenn og måtte gjennom "system recovery options" og pcn funka ijenn i ca ti minutter da den helt uten forvarsel skrudde seg av. når jeg nå prøver å skru den på igjen så blir skjermen hvit og grå med en gang og kommer ingen vei.

hva skal jeg gjøre??

det viktigste på pcn min er alle bildene mine!!!!! :O:O

kan jeg redde de???

tusen takk for alle svar!!! trenger råd :(

vicci! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...