Gå til innhold

Hvorfor skjer dette nå, i jula?

roadkiller

Anbefalte innlegg

Nå har det skjedd igjen, nå før jul velger enten noen du kjenner eller vet om å avslutte livet sitt.

Mens de fleste ser fram til julen, er det noen som bare føler seg verre og verre for hver desemberdag som går..

Igår valgte søsteren til en av mine venner å avslutte livet sitt, ved å begå selvmord.

Da kan man spørre seg selv.. Hvorfor skjer dette? Og nå før jul.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvorfor. Jeg antar at jeg er for ung til å forstå det.

Hvorfor er det så mange som velger en slik slutt på livet sitt, og hvorfor nå i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest missLady

Jeg skal ikke late som jeg vet noe om dette, men har hørt at julen er den verste tiden på året for enkelte som allerede sliter med ønske(vet ikke om man kan kalle det det) om å avslutte livet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Det er ingen statistikk som viser at det er fleire sjølvmord i jula enn elles i året. Tvert imot, i USA t.d, er det mindre sjølvmord om vinteren.

Link

(Eg legger inn eit avsnitt til.)

Det er nok vanskeleg å forstå kvifor folk tar livet av seg, dersom man ikkje har kjent ein alvorleg depresjon på kroppen sjølv.

Og når du nemner alderen; eg syns ikkje den har så mykje å sei for kva man skjønar og ikkje. Det har ikkje med alderen å gjere, det er nok meir med erfaringa. Ikkje at eg kallar deg uerfaren, roadkiller. Men der er nok ein del unge personar som har vore så deprimert at dei skjønar at nokre velger sjølvmord. Samstundes som der er 30- åringar som ikkje kan fatte det i det heile tatt. Hmm, det vart kanskje litt keitete skrive.

Endret av Infralove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er dessverre en tung tid for mange. Det forventes at man skal tilbringe tid sammen med familie, og det er ikke alltid man ønsker det. Det er ikke alltid familien er det beste for enhver, eller kanskje en ikke har familie. Det finnes mange grunner, uansett synes jeg ikke noen grunner er alvorlig nok til et slikt valg. Men man kommer aldri til å forstå hvorfor noen velger en slik utvei. Det er uansett bare trist.

Jeg har selv mistet noen veldig nære i selvmord (for lenge siden nå), men ikke i juletiden. Jeg kommer aldri til å forstå, men det lærte meg å sette pris på de vennene jeg har. Og jeg forteller vennene mine at jeg er glade i dem, sånn rett ut enten det er jenter eller gutter. Jeg prøver å gi ros ofte, gi komplimenter, og være bevisst på om de trenger ekstra oppmuntring innimellom. Det kan være en telefonsamtale eller en liten blomst. Kanskje det bare er noen positive ord som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene jeg har sett og møtt som har hatt et ønske om å dø, er så langt nede at det får dem ikke spiller noen rolle om det er jul, nyttår, påske eller sommer. De er rett å slett så langt nede at det er ingenting som spiller noen rolle lenger og ingenting kan hjelpe.

Men det er jo også et faktum at julen er en tøff tid for mange som allerede sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig har det også noe med å gjøre at ukene før jul er den tiden på året hvor vi har minst dagslys. Om ting ser håpløst ut fra før, ser det ikke akkurat lysere ut i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...