Gå til innhold

Bruke stuegulvet som "turnarena"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen naboer over som høres veldig godt innimellom. Virker som de løper og hopper rundt. Dette er jo på dagtid - men høres ganske godt og er forstyrrende.

Hva er det egentlig man kan klage på ??

Det er en mann i 40-åra som bor der og har 2 døtre i 12-13 års alderen som er der innimellom og det er de som bråker (tror jeg da). Jeg synes jo det er litt rart at han som forelder lar ungene hoppe rundt som de vil også. Han tramper forsåvidt ganske godt selv også når han går rundt. De som bodde der før de hørte jeg ikke at pip til så det er disse om er spesielt "tungtrådde". Det er lydisolert i taket så det skal ikke være spesielt lytt.

Jeg har vel ikke tenkt å gjøre annet foreløpig enn å nevne det for han hvis jeg skulle treffe på han at hoppelyder o.l. høres ganske godt nede hos meg "sånn i tilfelle du ikke er klar over det........ "

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var rundt den alderen hendte det ofte at jeg brukte stuen til å slå hjul og stå på hendene til mammas store frustrasjon :fnise: Nå bodde jeg ikke i blokk da så forstyrret ingen i alle fall.

Jeg ville nok gjort som du tenker her; Si ifra neste gang du møter ham at det høres godt nede hos deg når man tramper i gulvet. Hvis gulvet er lydisolert er det jo ikke sikkert at han tenker på at det høres så godt nede hos deg. Mulig det blir bedre hvis du gjør ham oppmerksom på det.

Skrevet

Jeg synes det får være genser for hva man skal klage på, jeg altså. Løpe, leke, hoppe og trampe på dagtid må da være lov?

Hvis du har spesielle "handicap" (f.eks. får lett migrene av bråket, eller er sykmeldt og lenket til hjemmet) stiller saken seg litt annerledes.

Skrevet
Jeg synes det får være genser for hva man skal klage på, jeg altså. Løpe, leke, hoppe og trampe på dagtid må da være lov?

Hvis du har spesielle "handicap" (f.eks. får lett migrene av bråket, eller er sykmeldt og lenket til hjemmet) stiller saken seg litt annerledes.

Jeg synes jo man bør ta litt hensyn til naboer jeg da. Dette er jo tross alt forh. gamle jenter også. Men jeg tar til meg hva du sier - er jo enig i at man skal tåle litt lyd. Dette er tross alt ikke på nattestider heller.

Jeg har ikke andre plager enn at jeg blir forh. raskt irritert :fnise:

Jeg avventer vel kanskje litt til - så gjør jeg som jeg nevnte over at jeg kanskje nevner det for naboen hvis jeg treffer på han. Jeg skal prøve å fremlegge saken slik at det høres ut som en hyggelig anmodning - ikke klage.

Skrevet

Har også tungtgående naboer i etasjen over. Og selv om det er dagtid, er det av og til umulig å høre sine egne tanker pga de så du har all min fulle sympati.

Skrevet

Tåler du ikke at barna leker inne på dagtid, da bør du flytte på landet i hus. Hopper de og spretter etter kl. 22 på kvelden, så kan du klage men ikke på dagtid.

Skrevet
Tåler du ikke at barna leker inne på dagtid, da bør du flytte på landet i hus. Hopper de og spretter etter kl. 22 på kvelden, så kan du klage men ikke på dagtid.

Har man lov til å bråke alt man vil fordi man er barn ?

Det er forresten snakk om barn på 12-13 år her .

Jeg synes vel uansett hva slags lyder det gjelder så skal man prøve å ta litt hensyn. Vil man være en god nabo så vil man vel prøve å ikke forstyrre naboen unødvendig. Nå mener jeg ikke at man skal være lydløs så det er sagt.

Jeg tror vel gjerne at de over ikke tenker over at lydene høres forh. godt under. Man MÅ ikke dra kasser/stoler o.l. over gulvet feks - men slike lyder tror jeg høres nesten bedre under enn i selve etasjen de gjør dette. Hører også musikken - spesielt bass veldig godt.

Men jeg kunne jo ha fått en klarinettspiller eller noe som nabo :gjeiper:

Skrevet
Har også tungtgående naboer i etasjen over. Og selv om det er dagtid, er det av og til umulig å høre sine egne tanker pga de så du har all min fulle sympati.

Du kunne jo prøve å nevne det for de ved anledning at det høres godt når de går ? Kan jo være de kan bruke andre sko - tråkke litt mindre hardt - at de gjør dette uten å tenke over at det høres godt under.

Noen steder er det jo veldig lytt - her er det lydisolert nylig, det er jo noe du evnt. kan vurdere hvis det ikke er gjort og er mulig å gjøre.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har ikke peiling på om naboen under syntes at vi bråker. Men hadde de kommet å sagt ifra, hadde vi jo passet bedre på. Nesten så jeg fikk lyst til å ringe på en dag, og spørre, de hadde sikkert satt pris på det :) Så lenge vi ikke hører noe klager, så tror vi jo det er greit :sjenert:

De over oss hører vi lite til. Men jeg gikk opp og ringte på forrige søndag kl 11, fordi det var forferdelige borrelyder i betongen som hørtes ut som de kom ovenfra. Jeg var ganske sinna, og kom med husordensreglene i hånden (det er ikke lov å borre på søndag) og så var det ikke dem :flau: :flau: :flau: (men det var en veldig søt og hyggelig jente på min alder som bor over oss :) )

Skrevet
Jeg har ikke peiling på om naboen under syntes at vi bråker. Men hadde de kommet å sagt ifra, hadde vi jo passet bedre på. Nesten så jeg fikk lyst til å ringe på en dag, og spørre, de hadde sikkert satt pris på det :) Så lenge vi ikke hører noe klager, så tror vi jo det er greit :sjenert:

De over oss hører vi lite til. Men jeg gikk opp og ringte på forrige søndag kl 11, fordi det var forferdelige borrelyder i betongen som hørtes ut som de kom ovenfra. Jeg var ganske sinna, og kom med husordensreglene i hånden (det er ikke lov å borre på søndag) og så var det ikke dem :flau: :flau: :flau: (men det var en veldig søt og hyggelig jente på min alder som bor over oss :) )

Jeg tror vel mange kvier seg for å si fra - så sikkert ikke dumt å spørre. Du utviser en flott holdning hverfall uansett ! :)

Jeg er jo enig i de andre som svarer her at litt lyder må man jo regne med OG finne seg i.

Borring er jo noe av det verste som finnes. Det er jo en jobb som må gjøres - men man må jo selvfølgelig holde seg innenfor det som husordensreglene sier. Jeg synes vel også man bør varsle fra om slike ting på forhånd.

Lyden bærer jo godt også dessverre - du merket jo det siden du trodde det var naboen over .

Skrevet
Du kunne jo prøve å nevne det for de ved anledning at det høres godt når de går ? Kan jo være de kan bruke andre sko - tråkke litt mindre hardt - at de gjør dette uten å tenke over at det høres godt under.

Noen steder er det jo veldig lytt - her er det lydisolert nylig, det er jo noe du evnt. kan vurdere hvis det ikke er gjort og er mulig å gjøre.

Ja, jeg leier her og har varslet fra til huseier tre ganger uten at han direkte trodde påmeg noe særlig. De er f eks veldig glade i å sentrifugere klær midt på natta. Og siden det er murbygning og soverommet mitt like under, så kan jeg bare gi opp å sove om natta her. Har gitt dem en note en gang. Hjalp kanskje en ukes tid så kanskje skal jeg kopiere opp 52 slike lapper og gi dem en gang i uka så jeg får et år der jeg kan klare å høre mine egne tanker...

Skrevet
Ja, jeg leier her og har varslet fra til huseier tre ganger uten at han direkte trodde påmeg noe særlig. De er f eks veldig glade i å sentrifugere klær midt på natta. Og siden det er murbygning og soverommet mitt like under, så kan jeg bare gi opp å sove om natta her. Har gitt dem en note en gang. Hjalp kanskje en ukes tid så kanskje skal jeg kopiere opp 52 slike lapper og gi dem en gang i uka så jeg får et år der jeg kan klare å høre mine egne tanker...

Det er huseieren som bor over?

Det at de bruker sentrifuge midt på natta er jo å ta veldig lite hensyn. Siden dette er privat slik jeg oppfatter det så har man jo ikke husordensregler å slå i bordet med - det har vi der jeg bor.

Nå har du jo prøvd å ta dette opp uten at det hjelper noe. Da er det jo ikke så mye man får gjort dessverre.

Skrevet

Jeg brukte visst feil ord, han utleieren har jeg sagt fra til men han bor ikke i blokka. Derimot er blokka full av studenter som kanskje har flytta ut for første gang. Virker iallefall sånn...

Jeg bare håper de idiotene over meg flytter slik at ting kan bli normalt her igjen.

Skrevet

Barn må også lære seg å ta hensyn. Man kan ikke bråke så mye man vil bare fordi man er barn. 12-13 åringer er for lengst gamle nok til at de bør kunne ta hensyn til naboer.

Selv om det er på dagtid, så skal man faktisk ta hensyn. Klart at man skal tåle mer på dagtid enn på nattestid, men det er likevel grenser.

Jeg er så utrolig lei disse barnslige "da bør du flytte på landet" argumentene som kommer hver gang noen klager over hensynsløse naboer. Da kan du heller snu på flisa; om du ikke klarer å leke uten å bråke noe helt forjævlig, så kan du la være å bo i blokk, og flytte på landet.

Bor man i blokk, tar man hensyn. Enkelt og greit. Man kan ikke bråke så mye man vil, så enkelt er det. Man kan heller ikke forlange at alle andre skal være musestille på dagtid. Hensynet går begge veier. De som vil bråke må tåle at de må begrense seg, og de som vil ha det musestille må tåle at det er litt lyder likevel.

Skrevet

jeg er i omvendt situsjon av deg.. vi bor over en gammel mann på 80 år, som er hjemme absolutt hele tida. han har klagd på oss to ganger.

problemet er bare at det er dattera vår på 16 mnd som løper rundt, kaster ting i gulvet osv.. og vi kan jo ikke forby henne å leke heller.. vi prøver å forhindre henne fra å kaste ting. men når man skal passe på hele tiden, så får man jo ikke laget middag, vasket opp, osv.. kaster hun lego i gulvet i barnehagen er det jo ingen som reagerer, men gjør hun det hjemme så må vi ta fra henne legoen eller hun må leke i senga.. litt blandede signaler.. ikke lett for ei på 16 mnd å skjønne.

har også veldig lyst å flytte, men har ikke råd desverre..

jeg mener at man burde vise forståelse for barn, iallfall de små. men synes egentlig at folk burde kunne tåle litt. kan jo ikke gå på tå over gulvet bare fordi man bor i blokk. ikke alle som har råd til å flytte heller.

Skrevet (endret)
jeg er i omvendt situsjon av deg.. vi bor over en gammel mann på 80 år, som er hjemme absolutt hele tida. han har klagd på oss to ganger.

problemet er bare at det er dattera vår på 16 mnd som løper rundt, kaster ting i gulvet osv.. og vi kan jo ikke forby henne å leke heller.. vi prøver å forhindre henne fra å kaste ting. men når man skal passe på hele tiden, så får man jo ikke laget middag, vasket opp, osv.. kaster hun lego i gulvet i barnehagen er det jo ingen som reagerer, men gjør hun det hjemme så må vi ta fra henne legoen eller hun må leke i senga.. litt blandede signaler.. ikke lett for ei på 16 mnd å skjønne.

har også veldig lyst å flytte, men har ikke råd desverre..

jeg mener at man burde vise forståelse for barn, iallfall de små. men synes egentlig at folk burde kunne tåle litt. kan jo ikke gå på tå over gulvet bare fordi man bor i blokk. ikke alle som har råd til å flytte heller.

Det er en kjedelig situasjon dere er i. Men det må da være voldsomt lytt også hvis han hører lego/leker som blir kastet i gulvet.

Jeg mener absolutt man skal tåle litt. Jeg kan høre faren over gå over gulvet - tror nok gulvet er litt slik at det knirker litt. Det er jo lyder man må regne med. De jeg hører godt er når døtrene løper og hopper på gulvet- drar ut kasser/stoler e.l. langs gulvet osv. - dette er noe man fremdeles kan gjøre men ikke like voldsomt - mener jeg.

Endret av punkyB
Skrevet
Har man lov til å bråke alt man vil fordi man er barn ?

Det er forresten snakk om barn på 12-13 år her .

Jeg synes vel uansett hva slags lyder det gjelder så skal man prøve å ta litt hensyn. Vil man være en god nabo så vil man vel prøve å ikke forstyrre naboen unødvendig. Nå mener jeg ikke at man skal være lydløs så det er sagt.

Jeg tror vel gjerne at de over ikke tenker over at lydene høres forh. godt under. Man MÅ ikke dra kasser/stoler o.l. over gulvet feks - men slike lyder tror jeg høres nesten bedre under enn i selve etasjen de gjør dette. Hører også musikken - spesielt bass veldig godt.

Men jeg kunne jo ha fått en klarinettspiller eller noe som nabo :gjeiper:

Om de trener i stuen, er det da å bråke? Eller mener du at de ikke skal få lov til å trene der, for da skal du slappe av og slippe å høre på bråket (som du så fint kaller det)

Og jeg mener at man må tåle en del bråk fra naboer på dagtid, selv draing av kasser og bokser ol. Vil jeg dra kassen over gulvet, så gjør jeg det, og det har helt sikkert med at jeg ikke klarer å løfte den skikkelig.

om du mener at naboene skal ta slike hensyn, så bør du, som tidligere nevnt, flytte på landet i hus der. Da slipper du naboer som bråker, og ja jeg mener at man skal tåle en god del av barn/ungdom på dagtid. Ungdom elsker å spille høy musikk, og så lenge det ikke er seint på kvelden, bør du tåle det.

Men du kan jo snakke til de, men jeg selv hadde ikke tatt slike hensyn. Har bodd i mange år i blokk, og har heldigvis bare hatt en nabo som ikke tålte at barna lekte, og han flyttet heldigvis på landet.

Skrevet
Om de trener i stuen, er det da å bråke? Eller mener du at de ikke skal få lov til å trene der, for da skal du slappe av og slippe å høre på bråket (som du så fint kaller det)

Og jeg mener at man må tåle en del bråk fra naboer på dagtid, selv draing av kasser og bokser ol. Vil jeg dra kassen over gulvet, så gjør jeg det, og det har helt sikkert med at jeg ikke klarer å løfte den skikkelig.

om du mener at naboene skal ta slike hensyn, så bør du, som tidligere nevnt, flytte på landet i hus der. Da slipper du naboer som bråker, og ja jeg mener at man skal tåle en god del av barn/ungdom på dagtid. Ungdom elsker å spille høy musikk, og så lenge det ikke er seint på kvelden, bør du tåle det.

Men du kan jo snakke til de, men jeg selv hadde ikke tatt slike hensyn. Har bodd i mange år i blokk, og har heldigvis bare hatt en nabo som ikke tålte at barna lekte, og han flyttet heldigvis på landet.

Jeg mener at litt av det som kommer fra naboen er unødvendig bråk. Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke skal høre noe - men altså en selvfølge at man prøver å unngå unødvendige skrapelyder feks.

Jeg synes vel heller ikke stuegulvet er et turngulv. Om de turner , leker eller sloss vet ikke jeg.

Poenget med at jeg evnt. vurderer å si fra er at de ikke tenker over at lydene høres godt her nede. Får de vite det så roer deg seg litt.

Eller så kan det være at de ber meg om å flytte på landet og fortsetter med hoppingen.

Litt usikker på om du synes det er greit fordi det er barn7ungdommer - hadde det vært greit hvis det var voksne feks. ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...