My Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Som nyinnflyttet student i Trondheim lurer jeg på følgende: Hva er det egentlig som kjennetegner en fintrønder? Er det områder der han/hun bor i? Eller er det dialekten som er annerledes? I så fall hadde jeg vært glad for eksempler. På forhånd takk! Og PS: Jeg stortrives her! DS
Cata Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Tror det er både dialekt og geografi. Min oppfatning av fin-trønder da jeg var student, var at det stort sett var Trondheimsbeboere - og da særlig fra de "finere" deler av byen. Du har vel hørt "Flettfrid Andrésen fra Øvre Singsaker"? Typisk breitrønder vil i mine øyne være de som kommer fra Namdalen/Høylandet for eksempel. Skjønt muligens er det alle som ikke kommer fra Trondheims (Trondhjems ) finere strøk. Håper noen innfødte trøndere kan korrigere meg hvis jeg er altfor langt ute på viddene nå. Er ikke trønder selv så dette er bare oppfatninger jeg har dannet meg etter mange år som Trondheimsstudent.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Dialekt. En trønder sier "Schpainnhau", mens en fintrønder sier "Spannhode".
Cata Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 (endret) Dialekt. En trønder sier "Schpainnhau", mens en fintrønder sier "Spannhode". Når ble det et trøndersk uttrykk? Det heter da virkelig "sauphau". Endret 20. desember 2008 av Cata
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 En fintrønder er en fra typisk "øvre singsaker" i Trondheim som prater en veldig "fin dialekt". De sier f.eks "jej", en gjennomssnittstrønder sier ¨Æ. De som snakker fintrønder er hovedsaklig den litt eldre generasjonen, som holder til i Trondheim, resten snakker vel mer "vanlig". Jeg har røtter fra trøndelag og har bodd i Trondheim, opplevde veldig lite å møte på fintrøndere i grunn.
Kraistin Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 Jeg er faktisk litt usikker selv, til tross for at jeg har bodd mine 18 år i Trondheim. Det kan riktignok ha noe med at moren min er østlending og faren min er nordlending, og ingen av slekningene mine er fra Trøndelag. Jeg snakker i hvert fall en mellomting. Jeg sier "æ" og er raus med a-endinger på ord, men sier ikke "bannan" eller forbainna. Det er vel egentlig de færreste som sier "jeg" osv, selv ikke de på øvre Singsaker. Jeg bor selv i et bra strøk, men ikke av de mest snobbete. Breitrøndere som alle skal parodiere på TV er møter jeg lite av, og de som snakker det bor vel mest på småsteder rundt om i Trøndelag. De som snakker litt "finere" (og det er et vidt begrep) kan både være de som bor i snobbete strøk, men like mye de som har foreldre som ikke er trøndere. Adresseavisa hadde forøvrig en artikkel for litt siden om at finrønder er in nå Og fintrønder definerte de med de som sa banan og forbanna, altså sånn jeg har snakket i alle år
Gjest Gjest_Trønder_* Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 Det er kun dialekt som skiller en fintrønder fra en såkalt breitrønder. Fintrønderne kommer ofte fra Trondheim, og jo lenger bort du kommer fra T.heim, jo bredere blir dialekta. Breitrøndersk: Hi du itti meddag? vs Fintrøndersk: Har du spist middag? Er jo eksempler... Har ikke så mye med å si jei i stedet for æ å gjøre, mer med øvrige ord og også hvor man legger trykket i ordene, som han over her nevnte. En skikkelig (brei) trønder vil altså alltid legge trykket på første stavelse i ordet. Noe annet som kjennetegner fintrøndere er at de gjerne drar ut på vokalene. "Ræææækan" i stedet for "rækan" osv.
Store My Skrevet 21. desember 2008 #8 Skrevet 21. desember 2008 Det er kun dialekt som skiller en fintrønder fra en såkalt breitrønder. Fintrønderne kommer ofte fra Trondheim, og jo lenger bort du kommer fra T.heim, jo bredere blir dialekta. Breitrøndersk: Hi du itti meddag? vs Fintrøndersk: Har du spist middag? Er jo eksempler... Har ikke så mye med å si jei i stedet for æ å gjøre, mer med øvrige ord og også hvor man legger trykket i ordene, som han over her nevnte. En skikkelig (brei) trønder vil altså alltid legge trykket på første stavelse i ordet. Noe annet som kjennetegner fintrøndere er at de gjerne drar ut på vokalene. "Ræææækan" i stedet for "rækan" osv. Jeg er uenig med deg. Det er forskjell på fintrønder og å snakke penere. De som snakker fintrønder vil alltid si "jej" og snakke tilnærmet bokmål med trøndersk aksent. dessuten synes jeg det oftes er "harry-trøndere" som drar ut vokalene, ikke fintrøndere.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 Dialekt. En trønder sier "Schpainnhau", mens en fintrønder sier "Spannhode". Ha,ha.ha...det er faktisk helt riktig. Eller heilt rekti, som en trønder ville ha sagt det!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 21. desember 2008 #10 Skrevet 21. desember 2008 Når ble det et trøndersk uttrykk? Det heter da virkelig "sauphau". Spainnhøvv er faktisk et trønderutrykk, selv om jeg velger å skrive det litt annerledes.
Hanselot Skrevet 21. desember 2008 #11 Skrevet 21. desember 2008 En fintrønder sier "Rompa rompa biffkak" mens en breitrønder sier "Ræva Ræva kjøttkak"
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #12 Skrevet 21. desember 2008 En fintrønder sier "Rompa rompa biffkak" mens en breitrønder sier "Ræva Ræva kjøttkak" Har aldri hørt uttrykket før, men fintrønderen sier i så fall "Rompen rompen biffkake"
Pjukset Skrevet 21. desember 2008 #13 Skrevet 21. desember 2008 I familien min (yepp, trøndere, bortsett fra meg), sier de bl.a gælvlærv, stuppul, sjølin, syvvi osv..Det er ikke ord som kommer ut fra en fintrønder
Cata Skrevet 21. desember 2008 #14 Skrevet 21. desember 2008 I familien min (yepp, trøndere, bortsett fra meg), sier de bl.a gælvlærv, stuppul, sjølin, syvvi osv..Det er ikke ord som kommer ut fra en fintrønder Nei, det høres ikke fintrøndersk ut . Gælvlærv skjønner jeg, og sjølin, men hva i allervideste er stuppul? Og er syvvi det samme som sovet? *sporer helt av, men ble så fryktelig nysgjerrig*
Store My Skrevet 21. desember 2008 #15 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Nei, det høres ikke fintrøndersk ut . Gælvlærv skjønner jeg, og sjølin, men hva i allervideste er stuppul? Jeg skjønner heller ikke stuppul, og heller ikke gælvlærv (eller betyr det gulvklut?). morfor er stadig oppgitt over hvor lite "trøndersk" jeg som trondhjemmer kan: "ungdommen nå til dags, altså". Endret 21. desember 2008 av plingo
Cata Skrevet 21. desember 2008 #16 Skrevet 21. desember 2008 Jeg skjønner heller ikke stuppul, og heller ikke gælvlærv (eller betyr det gulvklut?). morfor er stadig oppgitt over hvor lite "trøndersk" jeg som trondhjemmer kan: "ungdommen nå til dags, altså". Gælvlærv må være gulvklut ja, ellers kan jeg ikke noe trøndersk lenger.
My Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2008 Her var det mye bra! Jeg har til og meg lært meg noen nye trønderord :-) Takktakk
Wildy Skrevet 21. desember 2008 #18 Skrevet 21. desember 2008 Jeg sier "banan", ikke "bannan", "konsentrere", ikke "konnsentrere", radbrekker ikke navn slik at "Merete" blir til "Merrethe", "Helene" blir til Hellene" og "Katrine" til Kattrine". Jeg har ikke så mange av de skikkelig trønderutrykkene, sier "sulten", ikke "matin" eller "sopin", "brødskiv", ikke "kakschiv" osv. Så jeg er nok fintrønder....Og jeg bor på Øvre Singsaker. Men jeg sier "æ", palataliserer og har tykk l-lyd.Så helt Flettfrid er det ikke. Takk og lov....
Gjest78 Skrevet 21. desember 2008 #19 Skrevet 21. desember 2008 Fintrønder er en helt spesiell dialekt/sosiolekt, typisk snakker de relativt "bokmål", men har "trondhjemsk" tonefall. De som snakker sånn er stort sett over 70, kvinner, og bor ofte på øvre singsaker. Det er dermed en utdøende rase. Mannens bestemor, som døde tidligere i år, var en av dem. Hun var i begynnelsen av 70-årene, og brukte forøvrig korsett daglig helt til det siste (!). En helt vanlig trønder som snakker "fint", er ikke en fintrønder. Jeg er f.eks selv født og oppvokst i trøndelag, men snakker mer østlandsk enn trønder (avhengig av hvem jeg snakker med). Men jeg snakker definitivt ikke fintrønder. Mannen, som er født og oppvokst i Trondheim, snakker også stort sett østlandsk, men kan slå om. Han snakker definitivt heller ikke fintrønder.
CocoPiaf Skrevet 22. desember 2008 #20 Skrevet 22. desember 2008 Jeg er en ekte trønder, men jeg sier ikke av alle de typiske trønderske ordene. Mamma synes jeg snakker for pent til å vær trønder, men jeg sier Æ, ikke Jej. Her er en litt morsom Trøndersk ordbok; http://itpro.no/art/540.html Står noen av de typiske ordene en breitrønder kan si, med oversettelse. Selv har jeg ikke hørt om halvparten av disse ordene engang Kjenner mange breitrøndere, men jeg forstår de ikke helt av en eller annen grunn :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå