Gå til innhold

Når må 10-åringen komme hjem nå som det er ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterer med 10-åringen nå. Han er sammen med kompiser og synes jeg er streng. Han fikk først utsatt innetiden til kl 22 fordi han spiste hos en kompis. Etter en ny diskusjon fikk han utsatt til kl 23. Når han kommer hjem må han gå rett på badet, og legge seg etterpå. De er flere gutter sammen og de er hjemme hos en av dem. Det er et rolig villastrøk og han går hjem på 5 min. Jeg vil jo at han skal ha det bra, og han har det mer gøy sammen med kompiser enn her hjemme. Synes bare at 23 er sent.

Når må ti-åringene deres være hjemme i juleferien? Og når må de legge seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg ville aldri latt 10-åringen min være ute til 23, ferie eller ikke ferie!

Skrevet

Nå var det tydeligvis greit for kompisens foreldre at gutten var der såpass lenge. Her er det nok ingen som hadde latt tiåringen ha besøk til så langt utpå. Og jeg ville heller ikke tillatt at min tiåring var ute så sent. Hjemme innen klokka 21, kanskje litt senere hvis det var rett i nærheten og det var i orden for vennens foreldre.

Jeg er også en sånn hønemor at jeg hadde hentet datteren min, er ikke komfortabel men at hun skulle ha gått hjem alene så sent.

Skrevet

9-åringen min har innetid 20.30 i ferier og helger. Strekker meg til 21.00 noen ganger. 23.00 er i mine øyne altfor sent... Hva har en 10-åring å gjøre ute da??

Skrevet

kan til nøds la min 10 åring være ute til 21 når det er ferie, ellers er det innetid mellom 20 og 20.30. . Om sommeren i ferien kan jeg strekke det litt lengre enn til 21.

Skrevet

Min eldste er snart 10 år, og aldri om han hadde fått v ære ute eller hos noen til kl 23! Ikke 22 heller for den saks skyld, da skal han være i seng for lengst. Strekker oss til 21 noen ganger, men det er om vi kjenner dem han er hos godt, ellers er det 20.30, dette i ferier, tidligere i hverdagen.

Skrevet

Eldste min er 13 og aldri om han hadde fått vært ute så seint.. Han har innetid på 21.30. Jenta mi på 9,5 har innetid på 20.00. Dette er dersom det ikke er noe spesielt som er avtalt. Da kan jeg strekke meg en time lenger.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar! :)

Må nok ta en prat både med gutten og med de andre foreldrene. Må spørre om det er greit for dem å ha besøk etter kl 20 på kvelden - kan jo ikke ta det som en selvfølge. Før pleide sønnen min å komme hjem kl 20.

(Må bare legge til at han henger ikke gatelangs. I går kveld var de hjemme hos en kompis og spilte spill . Jeg vet at de har det veldg koselig sammen. Og jeg vet at et par av de andre guttene har fantastiske foreldre som stiller opp for både egne unger og nabounger. Ikke så rart at han trives bedre der enn hjemme. Jeg er selv en sliten alenemamma. Det viktigste er at gutten har det bra. :) )

Skrevet

Jeg har en 12 åring. Og hun må hjem senest 21.00. Helst 20.00. Kommer helt an på hva hun skal og hvem hun er med. Jeg ringer foreldre og planlegger med dem.

Da hun var 10 år så måtte hun hjem 20.00 senest.

Om noen undrer seg hvorfor, så kommer det av at de forandrer seg ganske mye iløpet av den tiden.

Skrevet

Kl. 23.00 er altfor sent etter min mening.

Hvis de har det så koselig, kan dere kanskje avtale noen overnattingsbesøk i løpet av jula? Med forhåndsbestemt leggetidspunkt (litt senere enn vanlig ;))

Skrevet

Mine på 10 år blir hentet kl. 20.00 men da har vi avtalt med foreldrene at det er ok. Som regel blir de hentet kl 19.00. S får vi litt kveld hjemme også.

Vi har ofte barn hjemme her, og gjenganger er at de blir hentet kl. 19.00. Om det er senere avtales det oss voksne imellom.

Planlegger vi noe spesielt, video og pizza så snakker vi med foreldrene og avtaler klokkeslett for når de skal hjem.

Klokken 23.00 sover mine 10 åringer, selv om det er ferie nå

Syntes selv jeg hørtes veldig streng her nå, men siden andre foreldre også gjør det slik så er det ok her vi bor.

Skrevet (endret)
Diskuterer med 10-åringen nå. Han er sammen med kompiser og synes jeg er streng. Han fikk først utsatt innetiden til kl 22 fordi han spiste hos en kompis. Etter en ny diskusjon fikk han utsatt til kl 23. Når han kommer hjem må han gå rett på badet, og legge seg etterpå. De er flere gutter sammen og de er hjemme hos en av dem. Det er et rolig villastrøk og han går hjem på 5 min. Jeg vil jo at han skal ha det bra, og han har det mer gøy sammen med kompiser enn her hjemme. Synes bare at 23 er sent.

Når må ti-åringene deres være hjemme i juleferien? Og når må de legge seg?

Jeg synes 23 er alt for sent, uansett hva man driver med. I Oslo har nærmiljøpolitiet opplyst at alle barn under 13 år som påtreffes ute etter kl 22.00 blir bedt om å gå hjem. De uttalte på et møte i skoleregi at barn ikke hadde noe å gjøre ute så sent. Min tenåring må være inne senest 21.30.

Endret av Wilmapia
Skrevet
Diskuterer med 10-åringen nå. Han er sammen med kompiser og synes jeg er streng. Han fikk først utsatt innetiden ...

...

...

Dette er et evigvarende problem for barn og foreldre som har opplevd samlivsbrudd, og det gjelder sikkert både samværsforeldre og bostedsforeldre.

Da barna var mindre var det helt greit å ha forskjellige regler. Når de blir eldre blir dette vanskeligere.

Jeg er utvilsomt den strengeste av oss foreldrene, og opplever nå at om barna ikke får lov til noe spesielt (f.eks. være lenge ute) blir resultatet at barnet (det er spesielt ett av barna) som da velger å overnatte hos den andre forelderen for da får h*n lov til å være lenger ute. Resultatet er at jeg blir sittende fortvilet igjen med svarteper.

Jeg synes 22 er lenge nok i massevis. Kunne akseptert det som engangs hendelse eller ved helt spesiell tilfeller, men i hovedsak i sommerferien mens det er lyst.

Inntil videre må jeg slå meg til ro med at barnet drar over til den andre forelderen og håpe vi som foreldre kan ta en prat som gjør at vi blir enig. Men jeg vet dette er veldig vanskelig så lenge den andre forelderen vet at det er mulig å få barnet over ved å tilby mye friere innetider, mindre leksetid, etc.

Skrevet

Takk for alle svar! :)

Vi har blitt enige nå.

Innetiden i juleferien er kl 20:30 og leggetiden er kl 22:30. Han kan ha venner på besøk til kl 20:30. Hvis det skjer noe spesielt kan jeg strekke meg hvis det er greit for de andre foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...