hanbto Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 (endret) er for tiden i fødselsperm. vikariatet jeg hadde før har nettopp gått ut, og kommer ikke til og bli utlyst igjen. og innen mitt fagfelt legges det meste ned for tiden, og det er lite sannsynlig at det blir jobber og søke på fremover. så ender nok opp med ekstravakter osv. som før. merker at det er godt og være vekke fra dette nå, og vet ikke helt om jeg ønsker meg tilbake med det første heller.. er jo en stund til, og ting kan endre seg, men. så lurer på, dere som er hjemme f.eks ett år ekstra etter permisjonen, hvordan "overlever" dere økonomisk? man får vel kontantstøtte på litt over 3000, og barnetrygd på 1000. dette blir under 5000,-,noe som ikke er nok engang til og betale min del av lånet vårt.. er det andre stønader man får, eller er det dette? kan jo jobbe noe innimellom, f.eks. kveldsvakter, natt eller helg for og spe på om jeg virkelig vil (eller heller;MÅ) og forresten..har tenkt litt på det og være dagmamma... hvor mye er det vanlig og "ta" for hvert barn man passer? huff,hørtes litt fælt ut men kom ikke på et mer passende ord.. Endret 20. desember 2008 av hanbto
Chiquita Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Nei, det er ikke andre stønader å få enn dette...
jolie Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Det er nok alt, ja. Det er ikke mye, men det går. Vi har ikke lån, derfor kan jeg være hjemme mens de små er små. Ulempen er jo at vi aldri kommer oss inn på boligmarkedet. Jeg er dagmamma. Hvit. Og tar 5000. Har et dagbarn og to egne barn. For deg som har et barn selv kan du ha to dagbarn. Skatt og trygdeavgift må du trekke av de 5000 (eller hva du ender opp med å ta) - eller, jeg er usikker på om trygdeavgiften er med i skattetrekket eller ikke. Siden jeg er student spiller det ingen rolle økonomisk sett om jeg er hjemme eller ikke i noen år. Skal jeg studere blir det studielån, barnehageplasser og ingen kontantstøtte. Summa sumarum blir at vi sitter igjen med ca like mye penger hver måned. Derfor utsetter vi like så godt barnehagestarten for de små enda et par år. Visst har vi dårlig økonomi et par år til nå, men det er verdt det for å ta del i hverdagen til de små.
Gjest imli Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 Jeg har tenkt å være hjemme med barnet mitt, men siden vi har det trangt økonomisk, må jeg ha en kvelds/helgejobb for å få det til å gå rundt.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Det er nok alt, ja. Det er ikke mye, men det går. Vi har ikke lån, derfor kan jeg være hjemme mens de små er små. Ulempen er jo at vi aldri kommer oss inn på boligmarkedet. Jeg er dagmamma. Hvit. Og tar 5000. Har et dagbarn og to egne barn. For deg som har et barn selv kan du ha to dagbarn. Skatt og trygdeavgift må du trekke av de 5000 (eller hva du ender opp med å ta) - eller, jeg er usikker på om trygdeavgiften er med i skattetrekket eller ikke. Siden jeg er student spiller det ingen rolle økonomisk sett om jeg er hjemme eller ikke i noen år. Skal jeg studere blir det studielån, barnehageplasser og ingen kontantstøtte. Summa sumarum blir at vi sitter igjen med ca like mye penger hver måned. Derfor utsetter vi like så godt barnehagestarten for de små enda et par år. Visst har vi dårlig økonomi et par år til nå, men det er verdt det for å ta del i hverdagen til de små. Får du virkelig 5000,- for et dagbarn?? Det er jo dobbelt av hva en barnehageplass koster....
Grooo Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 Får du virkelig 5000,- for et dagbarn?? Det er jo dobbelt av hva en barnehageplass koster.... 2 og 3-åringer får jo kontanstøtte, og det er vel gjerne de som mest er hos dagmamma. Ganske vanlig da ja å betale ca. barnehagepris + kontanstøtten. Så kommer man likt ut som alle de som sender barn i barnehage.
jolie Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 Får du virkelig 5000,- for et dagbarn?? Det er jo dobbelt av hva en barnehageplass koster.... Det får jeg, og det så ut til å være gjengs pris over hele landet. Jeg inkluderer all mat og bleier. Foreldrene får kontantstøtte, så det koster dem 2700 av egen lomme. Det er ca det samme som en barnehageplass + kostpenger.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #8 Skrevet 21. desember 2008 Får du virkelig 5000,- for et dagbarn?? Det er jo dobbelt av hva en barnehageplass koster.... En barnehageplass koster minst 5000 den også. Men barnehager får tilskudd fra staten til drift. En dagmamma blir jo ikke delfinansiert av det offentlige og da må foreldrene betale det hele som det koster.
hanbto Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2008 hm...ok.kanskje jeg ender opp som dagmamma ett år el to skal jeg ikke det må jeg nok jobbe på kveldstid og helg noe ja, ellers blir det trange kår her. takk for svar
Gjest Gjest_Hjemmemamma_* Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 I tillegg til kontantstøtte og barnetrygd er det sånn at din mann (hvis dere er gift) får et skattelette som hos oss ville tilsvart 40 000 kroner i året. Ikke til å bli feit av, jeg vet, men alle monner drar jo. Dersom dere kommer under en viss inntektsgrense, kan dere også kvalifisere for bostøtte. Dette søker du om på kommunen. En annen mulighet er jo selvsagt å ta opp et studielån slik at du kan studere på internet, ved brevkurs eller på kveldstid, men dette skal jo også tilbakebetales en vakker dag. Jeg skrev forøvrig en artikkel inne på Hjemmemamma.com om å leve på én inntekt, kanskje du finner noen tips der også. Lykke til!
Rosalie Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 Du får også dagpenger. Foreldrepenger er med i beregningen av dagpenger.
Gjest Gjest_Mines_* Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 Du får også dagpenger. Foreldrepenger er med i beregningen av dagpenger. For å få dagpenger må du være registert arbeidsledig hos NAV som reell arbeidssøker. Etter hva jeg har forstått ønsker du bare å være hjemme ekstra, og du har da ikke krav på dagpenger. Får å få dapenger, må du si opp jobben, ha noen ukers karantene, før du kan rette krav til NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå