Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk. 15 - 20 min. før butikken åpner, må vi komme for å støvsuge, rydde og gjøre klart. Vi må også ta oppgjør og rydde inn, (som tar et kvarter) etter stengetid. Vi får ikke lønn for det som skjer før og etter åpningstid.

Er dette egentlig lov? Syns det er så kjipt at sjefen forlanger dette uten å gi oss lov til å skrive opp de ekstra minuttene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er ikke lov og du skal ha betalt for den tiden du arbeider.

Det er lurt å organisere seg.

Skrevet

takk for svar :)

Noen tips til hvordan jeg bør ta det opp med sjefen?

Skrevet

Hvor mange ansatte er dere, å er noen organisert?

Jeg er enig med den som sier at det er lurt å være organisert. Da kan ikke arbeidsgiver pålegge de ansatte å jobbe gratis utenfor oppsatt tid.

Dere skal ha betalt fra den tiden dere begynner å jobbe å til dere er ferdige med arbeidsdagen. Ingen jobber gratis.

Skrevet

hva vil det si å organisere seg? sry teit spørsmål--

Gjest strykebrett
Skrevet

Spiller overhodet ikke noen rolle om du er organisert eller ikke, du har uansett krav på lønn den tiden du arbeider.

Alle steder jeg har jobbet der det har vært åpning/stenging involvert har vi hatt en fast "takst"å forholde oss til, f. eks 15 minutter åpning som du får betalt for og tilsvarende 30 minutter stenging. Dette er vablig praksis, og dere bør snakke med sjefen (gjerne få med deg noen fler) og si dere vil ha betalt for den tiden det normalt tar å gjøre disse tingene.

Dette ar dere krav på, så hvis dere står sammen og legger fram dette på en fornuftig måte ovenfor sjefen deres ordner det seg forhåpentligvis.

Skrevet

Prøv å før det opp på timelista og se hva som skjer. Sjefen kan ikke nekte dere betaling for noe dere er pålagt å gjøre, som en del av jobben. Dette gjelder uansett om dere er organiserte eller ikke.

Skrevet

Jeg ville kanskje bedt om et personalmøte med sjefen og de andre ansatte. Snakk med de andre ansatte om problemet først.

Dere har helt klart rett til å få betalt for tiden dere bruker før og etter stengetid. Det handler jo om at arbeidsgiver har plikt til å betale dere lønn for tiden dere arbeidet, og da er stengetidene irrelevante. Det er den tiden dere faktisk jobber som er avgjørende.

Ingen som helst tvil om at dere har retten på deres side her, så jeg vil foreslå at du/dere tar det opp med sjefen så snart som mulig. Hvis han eller hun ikke hører på dere, så vil jeg anbefale å ta det opp med sjefens overordnede (hvis han har det). Hvis dere fortsatt ikke får betalt, så går det vel an å nekte å møte opp før butikken åpner og å nekte å være igjen i butikken etter stengetid. Dere har ingen plikt til å jobbe gratis.

Fortell oss hvordan det går da!

Skrevet

Dette er ikke noe å diskutere med sjefen engang, det er bare å forlange det. Det faller på sin egen urimelighet at man skal måtte jobbe gratis fordi butikken er stengt. Dersom vedkommende nekter å betale, så hadde jeg simpelten stengt før, for å kompensere.

Blir sjefen vanskelig og truer med oppsigelse, så kan du si at det ikke vil nytte, da det vil være en usaklig oppsigelse. Hvis han/hun hardnakket sier at dette er lov, så kan du be om å få det skriftlig og si at du vil sende det til arbeidstilsynet for å høre hva de sier om saken.

Ikke organiser deg heller, det er en vits i dag. Merk også at dersom du ikke er AP-velger og organiserer deg i LO, så bidrar du indirekte til AP's posisjon i Regjering/Storting.

Skrevet

Jeg hadde også forlangt lønn.

I min jobb er det slik at vi overlapper, og vi er pliktet til å komme 10 min.-15 min. før tiden når noen jobber før oss. Dette får vi ikke betalt for, men derimot før og etter stengetid når vi vasker, teller kasse osv. Bør vi få betalt for disse 10 - 15 min.?

Skrevet

Tusen takk for gode svar :) Jeg skal ta dette opp med de andre ansatte, neste gang jeg er på jobb :) Regner med at de også er intr i å få lønn den tiden de er på jobb.

Til du som skrev over meg nå: Syns du bør kunne kreve betaling for de 10 - 15 min ja. Iallefall så lenge det er et krav om at du kommer før.

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Jeg vil tro det varierer litt med yrker.

Sjefen kan hende regner det inn i lønnen din, men da bør dere vel være enige om dette.

Jeg f.eks. må gjøre en del reisevirksomhet i forbindelse med jobb. Dette får jeg ikke skrive timer for, det er min fritid som går med. Dette regnes dekket av lønnen min generelt. Jeg har klaget og diskutert flere ganger, men det vil kun bli aktuelt å gi meg noe tillegg hvis jeg må pendle ukentlig, og det gjør jeg jo ikke.

Skrevet
Jeg f.eks. må gjøre en del reisevirksomhet i forbindelse med jobb. Dette får jeg ikke skrive timer for, det er min fritid som går med. Dette regnes dekket av lønnen min generelt. Jeg har klaget og diskutert flere ganger, men det vil kun bli aktuelt å gi meg noe tillegg hvis jeg må pendle ukentlig, og det gjør jeg jo ikke.

Reisevirksomhet er noe annet. I henhold til de arbeidsrettslige reglene regnes tid som benyttes frem og tilbake til jobb ikke som arbeidstid, og følgelig gis det heller ikke lønn for den tiden (med mindre det står noe annet i arbeidsavtalen eller tariffavtalen selvfølgelig).

Trådstarter er derimot på jobben og utfører arbeid både før og etter arbeidstid og skal få betalt for det :)

Skrevet

Til trådstarter: Det er ikke tilfeldigvis Kiwi du jobber for? Jeg hadde det slik når jeg arbeidet der tidligere. Førte opp den ekstra tiden på timelisten etter en stund, men fikk kommentar fra sjefen at slik kunne jeg ikke gjøre! Der måtte vi finne oss i å arbeide 15-30 min ekstra (eller noen ganger lengre dersom medarbeidere var trege med oppgjøret - fikk ikke gå før alle var ferdige) uten betalt. Orket ikke bli i den jobben så lenge.

Skrevet
Til trådstarter: Det er ikke tilfeldigvis Kiwi du jobber for? Jeg hadde det slik når jeg arbeidet der tidligere. Førte opp den ekstra tiden på timelisten etter en stund, men fikk kommentar fra sjefen at slik kunne jeg ikke gjøre! Der måtte vi finne oss i å arbeide 15-30 min ekstra (eller noen ganger lengre dersom medarbeidere var trege med oppgjøret - fikk ikke gå før alle var ferdige) uten betalt. Orket ikke bli i den jobben så lenge.

KIWI er nok ikke de eneste.. Jeg har også jobbet slik, 15 minutter før åpning, alt fra 10-25 minutter etter stenging uten betalt for denne tiden.. Dette var i en klesbutikk..

Skrevet

Og jeg har jobbet slik i barnehage, så det er ikke bare butikkansatte som har det slik.

Skrevet

Slik er det der jeg jobber også. Bruker ca 15-20 min på oppgjør og diverse + at vi alltid har litt å ordne før åpningstid. Dette får vi ikke betalt for selv om vi har tatt det opp flere ganger.

Skrevet

Du har krav på lønn, og det gjelder også for de vaktene du allerede har jobbet ulønnet. Dette gjelder uavhengig av om du er organisert eller ikke. Men er du organisert får du lettere hjelp og ofte får du dekket utgifter til advokat o.l., som jo kan være praktisk.

Gjest frøken_frøken
Skrevet

Å huff... stakkars deg.

Jeg jobber som kontaktlærer, og tør ikke tenke på hvor mange timer jeg må jobbe ekstra uten at jeg får betalt for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...