Gå til innhold

Jeg har fått et tantebarn jeg skal gi julegave til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og jeg kuttet kontakten for fem år siden. Han har i alle år gitt gaver til sine to nieser, mine døtre. Året etter vi brøt ble han sammen med ei trebarnsmor. Jeg og min mann har jo ikke hatt kontakt med noen av dem. I sommer fikk broren min og samboeren en sønn, min nevø. Jeg har kjøpt julegave til ham. En venninne spurte om jeg ikke også skulle kjøpe til de tre jentene? De er foresten 8,9 og 11 år. Eh, nei, svarte jeg, jeg har jo aldri gitt til dem, jeg har jo ingen kontakt med dem. KOmmer dessverre ikke til å ha noe kontakt med nevøen min heller, men gir gave til han nettopp fordi han er min nevø. Min venninne mener jeg må begynne å gi til de tre jentene også. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to stykk steforeldre, fikk av deres søsken da vi hadde kontakt, men når jeg ikke har kontakt med de/ikke ser de på flere år av gangen, så har jeg ikke fått (får presisere at gavene opphørte allerde i 9 års alderen egentlig) Rart å skulle gi til noen du ikke kjenner/har kontakt med og i tillegg ikke er familie snes nå jeg. Og de får sikkert nok gaver uansett, kommer ikke til å tenke på om din nevø får noe av noen de får av- er sikkert omvendt også...

Skrevet

Nei, jeg ville ikke gitt gaver til dem om jeg ikke hadde kontakt med dem. Hadde du hatt kontakt med dem skulle du selvsagt gitt til dem og, men slik situasjonen er naa synes jeg ikke det er noedvendig.

Skrevet

De har vel sikkert egne tanter og onkler de får gave av, både på morssiden og farssiden (som ikke er din bror).

Skrevet

Jeg synes nå det er litt merkelig at dere gir gaver til tante/ onkelbarna også når dere ikke har kontakt med de.

Barna må jo bli kjempeforvirret over å få gaver fra noen totalt ukjente, å hva lærer barna av dette? Jo at man gir gaver fordi man må, å ikke fordi at man vil. Kan jo heller ikke være enkelt å vite hva man skal gi til noen man ikke kjenner.

Når det gjelder stebarna, så mener jeg at så lenge dere ikke har kontakt så er det ikke nødvendig med gaver. Hadde dere derimot hatt kontakt med de, ville det vært hyggelig om de også fikk en oppmerksomhet til jul, bursdag og konfirmasjon.

Skrevet

Slik som du beskriver situasjonen synes jeg at du gjør det riktige ved å gi din nevø gave, men ikke stebarna. Når man ikke kjenner de eller har kontakt og treffes er det nok unaturlig å skulle gi dem julegaver. Men det spørsmålet kan jo settes ved at du også da kjøper gave til din nevø som du heller ikek skal ha kontakt med... Men siden dine barn har fått gaver fra sin onkel, er det vel der det ligger, så den er jo grei.

Slik som de fleste familier er i dag med mye halvsøsken og stebarn og div er det slik at man kan ikek gi gaver til alle. Er man fek. fadder på et barn i en søskenflokk, trenger man ikke gi gaver til alle søskene. Barna trenger å lære seg at alle ikke får lik osv osv.

Skrevet

Et lite tips som vi har brukt i familien min til nieser/nevøer og fadderbarn der vi av en eller annen grunn ikke har gitt gaver:

Sett inn den summen du ville brukt til bursdags- og jule-gaver inn på en høyrentekonto i barnets navn...

Dette blir en fin gave hvis dere noen gang kommer til å få kontakt igjen, og hvis ikke har du spart opp til konfirmasjonsgaven til barnet hvis han/hun velger å konfirmere seg, eller evt en fin myndighetsgave. ;)

Skrevet
Min bror og jeg kuttet kontakten for fem år siden. Han har i alle år gitt gaver til sine to nieser, mine døtre. Året etter vi brøt ble han sammen med ei trebarnsmor. Jeg og min mann har jo ikke hatt kontakt med noen av dem. I sommer fikk broren min og samboeren en sønn, min nevø. Jeg har kjøpt julegave til ham. En venninne spurte om jeg ikke også skulle kjøpe til de tre jentene? De er foresten 8,9 og 11 år. Eh, nei, svarte jeg, jeg har jo aldri gitt til dem, jeg har jo ingen kontakt med dem. KOmmer dessverre ikke til å ha noe kontakt med nevøen min heller, men gir gave til han nettopp fordi han er min nevø. Min venninne mener jeg må begynne å gi til de tre jentene også. Hva mener dere?

det er mange barn som ikke har kontakt med familen av ulike årsaker. Avstand er en av de.

Men så er det at unger vet at det finnes fam. der ute en plass. det kan komme en dag at dere gjenopptar kontakten. Det kan komme den dagen at din nevø tar kontakt og vil bli kjent med deg.

Dine barn vet at det finnes en onkel der ute....han husker på de hver jul.

Konflikter skal ikke spres til barna slik at konflikt går i generasjoner.

Så er det stebarna. At fam. husker på de er en måte å bli godtatt i fam og føre tilhørighet. mange bruker den forklaringen, at de har jo tanter/onkler på den andre siden. det er ike slik man inkluderer folk.

jeg har sett nok av eksempler på barn som blir holdt utenfor på denne måten. Mange barn har mistet en del av fam. med brudd, så skal de heller ikke inkluderes i ny fam.

man behøver ikke gi en personlig gave. lag en festlig kurv eller noe med noe godt. eks.

Skrevet

Jeg hadde nok kjøpt en liten ting til de tre barna.

Vi hadde noen barn i slekten som var sånn skal gi/ikke gi. Jeg valgte å kjøpe en stor melkesjokolade til hver. Kostet ikke mye, men de ble kjempeglade for oppmerksomgheten !

Skrevet
Sett inn den summen du ville brukt til bursdags- og jule-gaver inn på en høyrentekonto i barnets navn...

Fin tanke. :) Men for å kunne åpne konto for et barn (som ikke er ens eget) trenger man underskrift fra barnets foreldre/foresatte. De må godkjenne at andre sparer i barnets navn.

Besteforeldrene til mine barn ønsket å gjøre dette, men der måtte vi værsågod stille opp i banken og skrive under på at det var greit. I tillegg kan man velge om en av foreldrene kan ta ut penger av kontoen, eller om begge må være tilstede for å få tatt ut.

Skrevet

Som flere andre her sier ville heller ikke jeg gitt gaver til stebarna så lenge dere ikke har kontakt. De vet vel ikke hvem dere er engang...

Hyggelig for nevøen å vite at han fikk noe selvom dere ikke har kontakt, når han engang skjønner det da...;)

Skrevet

Jeg ville kjøpt en nissesjokolade el til de 3 barna; for mye koster det ikke å gi en liten oppmerksomhet. Har selv en far som ikke gir gaver til mine stebarn - og det er ikke noe de savner, men ser hvor glade de blir når min mor og søster gir dem en liten oppmerksomhet. Barn er barn.

Gjest Gjest_Beate_*
Skrevet
Fin tanke. :) Men for å kunne åpne konto for et barn (som ikke er ens eget) trenger man underskrift fra barnets foreldre/foresatte. De må godkjenne at andre sparer i barnets navn.

Besteforeldrene til mine barn ønsket å gjøre dette, men der måtte vi værsågod stille opp i banken og skrive under på at det var greit. I tillegg kan man velge om en av foreldrene kan ta ut penger av kontoen, eller om begge må være tilstede for å få tatt ut.

Virkelig?

Hmmm.... mine besteforeldre har opprettet sparekonto for sine oldebarn (mine barn altså). Kontoene står i barnas navn. Jeg eller mannen min måtte aldri i banken for å godkjenne eller underskrive noe som helst.

Hvem som helst kan jo sette inn penger på hvilken som helst konto (bare man har kontonr.) Så sånn sett så er det jo ikke slik at man må godkjenne at noen sparer penger for barnet ditt. Jeg har flere ganger oppgitt kontonr. til onkler og tanter som har ønsket å gi pengegave til barna. Kanskje blitt nye regler nå på at man ikke kan opprette en konto i andre sine barns navn??

Skrevet

Om du åpner en konto i barnets navn vil foreldrene måtte skatte for pengene som står der.

Skrevet

Søsteren min er stemor til ei jente som jeg har svært liten kontakt med og så har hun en datter selv. Jeg gir til niesen min naturligvis, men ikke til stedatteren. Både fordi jeg ikke har kontakt med henne slik at det ikke føles naturlig, men også fordi jeg har fått beskjed om at det ikke er vits at hun får fra meg som hun knapt vet hvem er, også får hun så mye fra familien sin likevel.

Skrevet
Om du åpner en konto i barnets navn vil foreldrene måtte skatte for pengene som står der.

DET ER IKKE MULIG Å OPPRETTE KONTO FOR ANDRES BARN I BARNAS NAVN! Det er KUN foreldre som kan opprette kontoer i barnas navn.

Skrevet
Virkelig?

Hmmm.... mine besteforeldre har opprettet sparekonto for sine oldebarn (mine barn altså). Kontoene står i barnas navn. Jeg eller mannen min måtte aldri i banken for å godkjenne eller underskrive noe som helst.

Hvem som helst kan jo sette inn penger på hvilken som helst konto (bare man har kontonr.) Så sånn sett så er det jo ikke slik at man må godkjenne at noen sparer penger for barnet ditt. Jeg har flere ganger oppgitt kontonr. til onkler og tanter som har ønsket å gi pengegave til barna. Kanskje blitt nye regler nå på at man ikke kan opprette en konto i andre sine barns navn??

Det stemmer at andre ikke kan opprette konto for barn som ikke er deres. Mine besteforeldre ønsket å gjøre dette nå rett før jul og da måtte vi som foreldre til barnet møte opp å skrive under på papirer. Men hvem som helst kan sette penger inn på kontoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...