Gå til innhold

Forbanna på stekeovnen!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_FruA_*
Skrevet

Ja, vi har en splitter ny Miele stekeovn med både det ene og det andre av finurligheter, blant annet med en Perfect Clean emalje som skulle være SÅÅÅÅÅ lett å holde rein. Aldri har jeg hatt en stekeovn som er så vanskelig å få rein som den! Selv min gamle Beha var tusen ganger lettere å reingjøre. Jeg følger bruksanvisninga tl punkt og prikke, både når det gjelder bruk og rengjøring, MEN JEG FÅR DEN IKKE REIN! Selv om jeg tørker av den etter hver bruk (fatter ikke at jeg orker) sitter flekkene som f... på Perfect Clean belegget. Nå er jeg rasende og det er like før jeg leter fram JIf skurekrem og stålull! Er det noen som har et glimrende råd? Har prøvd Salmiakk, Mr Muscle og andre ting som er "lov" å bruke, til ingen nytte.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det? Hvis du tenker på at den skal hetes opp til alt forkuller, er det ikke den typen ovn jeg har.

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest Tips
Skrevet

Gammel tråd men kan komme med noen tips likevel

Perfect Clean emaljen inni ovnen er MYE lettere å gjøre ren enn standard emalje. Men man blir litt lurt fordi denne er grå og skitten synes mye bedre.

For rengjøring anbefaler jeg Mr Muscle ovnsrens. MEN etter at du har sprayet det på, la det virke i 1-2 timer. Tørk så av med våt klutt, fungerte supert hos meg. Dette gjøres forresten på kald ovn.

Gjest Asti
Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
I bruksanvisningene til Miele står det at man ikke skal bruke bl.a. ammoniakk (salmiakk).

(...)

Fra bruksanvisningen - for å unngå skader på overflatene,

må du ikke rengjøre med:

– rengjøringsmidler som inneholder

soda, ammoniakk, syre eller klorid,

– kalkløsende rengjøringsmidler,

– skurende rengjøringsmidler, f.eks.

skurepulver, skuremelk,

universalstein,

– løsemiddelholdige rengjøringsmidler,

– rengjøringsmidler for rustfritt stål,

– maskinoppvaskmiddel,

– stekeovnsspray,

– rengjøringsmiddel for glass,

– harde skrubbende svamper og børster,

f.eks. grytesvamper,

– skarpe metallskraper.

Hva KAN man rengjøre med, da? Lano? Høres tungvint ut, spør du meg, å holde seg unna hele den listen ovenfor!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Hva KAN man rengjøre med, da? Lano?

:fnise:

Jeg er også rimelig forbanna på miele stekeovnen nå. Klin umulig å få ren, så derfor forsøker jeg å googlel etter råd, og havnet her.

Skrevet (endret)
Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man trenger sterkere saker enn oppvaskmiddel, kan man f.eks. smøre ovnsrommet (hvis man ikke har selvrensende ovn) med ren grønnsåpe. La stå natten over - gjerne med en skål salmiakk inni. Til slutt vaske godt av med rent vann.

Jamen, er det ikke amoniakk i salmiakk da?

Jeg har nå iallefall spraya på noe fettfjerningsspray fra Lidl, og brukt komfyrskrapa på det verste. Nå har det stått en drøy time (og jeg hadde glemt hele skiten helt til jeg leste her igjen) så nå må jeg gå og sjekke.

Skrevet (endret)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...