Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Vi har en annenklassing som går på SFO etter skoletid. Jeg reagerer på at det sjelden er noen voksne ute sammen med barna når jeg henter ham. De har et stort område å bevege seg på, og flere skolebygninger, sånn at det kan være vanskelig å ha oversikt over barna. Veien går også rett forbi (riktignok ikke mye traffikert, og med lav fartsgrense), og området er ikke inngjerdet. Som oftest når jeg henter er barnet vårt ute og leker sammen med flere andre, og de voksne er inne sammen med resten av barna, spesielt på denne årstiden. Skal ikke barna ha kontinuerlig tilsyn, da? Det har hendt et par ganger at vårt barn har lurt seg avgårde sammen med andre, f.eks opp i skogen, der det er et tjern. Hva bør man egentlig kunne forlange av SFO? Hva er de ansattes retningslinjer? Det hadde vært interessant å få noen svar fra noen som har SFO som arbeidsplass.
Imax Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Høres rart ut. På tide å ta en prat med de ansvarlige for SFO!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har jobbet på SFO og opplevde det som veldig frustrerende å ikke være istand til å ha full kontroll hele tida. Bemanningen er svært lav i forhold til antall barn. En av de ansatte hadde kjøkkenvakt hele tida, en hadde ansvar for hjemsending av barn til rett tid, osv. Vi var i utgangspunktet alltid minst en voksen ute sammen med barna, men iblant ble det gjort unntak. Som når det var få voksne til stede og noen få barn hadde lyst til å gå ut selv om det ikke var felles utetid. Da vurderte vi det ettersom hvilke barn som ville ut, om de var til å stole på alene ute. Ellers kan det tenkes at det oppleves for foreldre som at barna er alene ute uten at de egentlig er det. Hvis det bare er en voksen ute på et stort område kan det tenkes at den voksne er opptatt på et annet område av uteplassen, inne på toalettet en snar tur, inni lekeboden for å hente noe, har fulgt inn et barn som har falt og slått seg osv. Det kan være mange grunner til at det ikke er voksne ute sammen med barna. Spør SFO-lederen, så får du svar.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har jobbet på SFO og opplevde det som veldig frustrerende å ikke være istand til å ha full kontroll hele tida. Bemanningen er svært lav i forhold til antall barn. En av de ansatte hadde kjøkkenvakt hele tida, en hadde ansvar for hjemsending av barn til rett tid, osv. Vi var i utgangspunktet alltid minst en voksen ute sammen med barna, men iblant ble det gjort unntak. Som når det var få voksne til stede og noen få barn hadde lyst til å gå ut selv om det ikke var felles utetid. Da vurderte vi det ettersom hvilke barn som ville ut, om de var til å stole på alene ute. Ellers kan det tenkes at det oppleves for foreldre som at barna er alene ute uten at de egentlig er det. Hvis det bare er en voksen ute på et stort område kan det tenkes at den voksne er opptatt på et annet område av uteplassen, inne på toalettet en snar tur, inni lekeboden for å hente noe, har fulgt inn et barn som har falt og slått seg osv. Det kan være mange grunner til at det ikke er voksne ute sammen med barna. Spør SFO-lederen, så får du svar. Jeg forstår hva du mener, og hadde de ansatte vært tydelig opptatt med alt mulig annet, så hadde jeg jo forstått det. Men dette er en liten skole, og på SFO går det ikke mer enn rundt 30 barn. De er alltid 3 på jobb. De har kun to tilstøtende rom å være i; kjøkken m/spiseplass og leke/hobbyrom. Disse rommene ligger ved siden av hverandre med en stor åpning imellom. Når jeg kommer og henter er det lenge etter måltidet klokka halv to. Maten er ryddet bort for lengst, og ungene leker eller driver med hobbyaktiviteter. Nesten uten unntak har da alle de 3 ansatte sittet sammen med barna som er inne. Det er bare en sjelden gang at jeg opplever å treffe voksne ute sammen med barna.
shatika Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Bemanningen i de aller fleste SFOér er veldig redusert, men det SKAL til enhver tid være en ansatt ute sammen med barna!! Ta en prat med leder på SFO du. Regner med at du ikke har skrevet under på noe om at ditt barn har lov til å være ute alene uten tilsyn? Lykke til!!
tingeling Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Det er noen år til jeg skal ha barna mine på SFO, men jeg er litt (eller ganske mye egentlig) etter å ha lest dette. Hele poenget med SFO er vel at barna er for små til å være alene og at vi foreldre faktisk betaler for tilsyn?????
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Har selv jobbet noen år på sfo. Og dette skal IKKE skje!!! Enten gjør de ansatte en dårlig jobb, eller så hender det at barna går ut uten å si ifra!!!!!! Barna kan spørre om man kan gå ut, voksene sier nei(grunnet lite bemanning e.l., men noen barn tøyer grenser, og de ansatte står kanskje ikke vakt i dørene der? Og da kom du!!) Snakk med personalet..så får du nok svar!
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Har selv jobbet noen år på sfo. Og dette skal IKKE skje!!! Enten gjør de ansatte en dårlig jobb, eller så hender det at barna går ut uten å si ifra!!!!!! Barna kan spørre om man kan gå ut, voksene sier nei(grunnet lite bemanning e.l., men noen barn tøyer grenser, og de ansatte står kanskje ikke vakt i dørene der? Og da kom du!!) Snakk med personalet..så får du nok svar! Det er helt tydelig at de får lov til å gå ut alene. Av og til har jeg også kommet uten å ha sett barnet ute, går inn for å se, og da sier de at h*n er ute og leker. Det virker som om det er helt vanlig. Jeg var usikker på om dette egentlig er sånn det skal være, derfor har jeg ikke sagt noe. Men jeg har jo irritert meg over at det sitter tre voksne mennesker inne med 10 barn og drikker kaffe. I høst var barnet mitt ute helt alene, og da jeg kom for å hente satt h*n gråtende ved siden av sykkelen sin midt på skoleplassen. H*n hadde veltet, og ingen voksne var tilstede ute. Aner ikke hvor lenge h*n hadde sittet sånn før jeg kom. Det var også en episode i høst hvor mitt barn og to andre hadde stått nede ved veien og kastet steiner på biler som kjørte forbi. Da er de helt i skjul bak et av skolebyggene, og ingen har mulighet til å se dem og følge med på hva de gjør. Jeg mener de ikke skal være der uten tilsyn. Det er helt tydelig at barna utnytter det at det er dårlig med tilsyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå