Gå til innhold

Slette sin egen hukommelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går det an å få slettet sin egen hukommelse, deler eller hele, med diverse utstyr, for eksempel på et sykehus?

Har ingen planer om det, bare lurer på det er mulig, eller det finnes utstyr som kan gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan sikkert få det til hvis man prøver hardt nok og ikke bryr seg med at man får andre skader.

Men det finnes ingen eksakt metode for å "slette" hukommelse. Enda.

Noen forskere i, jeg tror det var Buenos Aires, som påsto at de hadde klart å slette minner hos rotter, men hvor presist, eller hvor trygt vet jeg ikke.

Skrevet

Hmm, skummelt.

Hvis du sletter hukommelsen din, vil du også miste alt du har lært? Selv om det kansje er instiktivt lært? Fordi i hodet mitt ville jeg tro at om du mister hukommelsen vil du ikke huske hvordan du skal gjøre ting du er lært opp til. Ikke bare villle du glemt hvordan du lager kaffe, men du ville også glemt hvordan du gikk, snakket osv. og ville generelt vært på nyfødtstadiet. Eller kansje minner blir lagret i et litt mer konkret "format" i hjernen, og at du kan velge "sorter etter dato/sist endret" og bare slettet en viss mengde dager? Oooh, freaky!

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Hadde vært greit å kunne slett noe av hukommelsen

Skrevet
Går det an å få slettet sin egen hukommelse, deler eller hele, med diverse utstyr, for eksempel på et sykehus?

Har ingen planer om det, bare lurer på det er mulig, eller det finnes utstyr som kan gjøre det.

Det tviler jeg på. Til det vet man på det nåværende tidspunkt alt for lite om hvordan hjernen og hukommelsen virker. Så en dokumentar så ikke alt for lenge siden der mente å kunne påvise at det ikke finne ett bestemt senter for lagring av minner, men at disse lagres så og si over hele hjernen alt etter de ytre omstendighetene minnene ble formet under.

Skrevet

Se Eternal sunshine of the spotless mind, fin film om dette :)

Gjest Deception
Skrevet

Akkurat det jeg skulle si; fantastisk film. :)

Skrevet

Personlig holder jeg på med hypnose og regresjon. Det er fint mulig å slette hukommelse via hypnose (jeg gjør dette på klienter som opplever traumatiske ting under regresjon).

Skrevet
Personlig holder jeg på med hypnose og regresjon. Det er fint mulig å slette hukommelse via hypnose (jeg gjør dette på klienter som opplever traumatiske ting under regresjon).

Jepp. Man må igjennom en selvrealisering (merk: regresjon).

Gå inn i alt det vonde man evt. bærer på, så vil det muligens la seg "slette" (da i den forstand at noe ikke gnager en, eller tar nattesøvnen fra en). :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jepp. Man må igjennom en selvrealisering (merk: regresjon).

Gå inn i alt det vonde man evt. bærer på, så vil det muligens la seg "slette" (da i den forstand at noe ikke gnager en, eller tar nattesøvnen fra en). :)

Men er ikke dette en forferdelig måte å bli ferdig med fortiden på? Gjennoppleve all dritten over tid for så å "parkere" det? Hva med å bare parkere det?

Altså: Terapeuten assosierer vekk det vonde ved å gi det ufarlige assosiasjoner, samt at man blir enig om (krever garantert mange samtaler) at skylden for det vonde som skjedde ikke ligger hos en selv (ved f.eks. seksuelle overgrep) og at det som skjedde "den gangen" ikke skal få lov å påvirke dagen i dag eller fremtiden.

Må man virkelig gå gjennom helvete på nytt for å gå videre?

Skrevet

Det er nå i alle fall sånn at kroppen sletter en del minner som den ikke takler selv. Jeg ble selv seksuelt misbrukt som 11-åring, og har sorte hull i hukommelsen fra den tida. Ikke bare fra misbruket men også fra skoletiden og annet som skjedde i den perioden. Regner med at det er for at man ikke "takler" å huske at det har skjedd, selv om jeg ikke ville hatt noe problem med dette nå som jeg er voksen og har kommet forbi det som skjedde.

Gjest Infralove
Skrevet

Eg syns det er ein forferdeleg film. Alt for rar for min smak. :vetikke:

Skrevet
Må man virkelig gå gjennom helvete på nytt for å gå videre?

Ja, desverre. Jeg har erfart at ting som blokkeres ut av hjernen faktisk ødelegger et menneske ubevisst. Det setter seg ikke bare i sjelen, men også i kroppen. Man kan bli syk.

På den annen side, er det ikke nødvendig å gå igjennom et helvete. Det holder å bli mentalt ferdig med ting. Det å møte og face sin egen frykt er særs effektivt.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Du kaller deg medium og hypnotiserer andre mennesker? Du er klar over at kun leger og psykologer har lov å hyponotisere andre mennesker i Norge?

Straffeloven sier følgende: Ifølge straffelovens §364 er det kun leger og psykologer som har lov til å praktisere hypnose.

Det er forøvrig rimelig sannsynlig at man vil kunne få slettet deler av hukommelsen ved å gjøre diverse inngrep i hjernen. Hippocampus er ett område man kan ødelegge, men det vil handle mest om danning av nye minner. Om man forsøker å ødelegge andre deler, vil man trolig også ødelegge andre kognitive funksjoner. Det er dermed antakeligvis vanskelig, for ikke å si umulig å slette barndommen for eksempel, samtidig som man ellers skal fungere normalt. Men man ser altså at mennesker som opplever visse skader eller sykdom i hjernen, vil slite med ulike deler av hukommelsen.

Skrevet

Dokumentar om dette akkurat nu på National Geographic.

Skrevet
Ja, desverre. Jeg har erfart at ting som blokkeres ut av hjernen faktisk ødelegger et menneske ubevisst. Det setter seg ikke bare i sjelen, men også i kroppen. Man kan bli syk.

På den annen side, er det ikke nødvendig å gå igjennom et helvete. Det holder å bli mentalt ferdig med ting. Det å møte og face sin egen frykt er særs effektivt.

Veldig enig. Hjernen kan glemme hva hendelser, men kroppen glemmer aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...