Gå til innhold

Blodtrykk og hb - hva har du?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Har vært hos legen igjen og sitter og stirrer meg blind på helskortet. Standardkommentaren hans er at blodtrykket er "fint", men tallene sier meg egentlig lite, så jeg lurer på hva dere andre har? Jeg tror kanskje at blodtrykket er litt lavt? Jeg har 110/70 og er i uke 38.

Hb-verdien min er 10.1. For noen uker siden hadde jeg 10.7, og da mente lab.dama at det ikke burde synke noe særlig mer. Men legen nevnte det ikke. Jeg tar jern, men har ikke vært så flink i det siste.

Så jenter: Få høre hvilket blodtrykk og hvilken hb-verdi dere har!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykket mitt er 110/70, og Hb var 12.2. Hb var faktisk stege litt fra siste kontroll, og jeg tar ikke jerntilskudd.

Skogstjerna 16+1

Gjest Anonymous
Skrevet

Blodtrykket ligger rundt 100/60,og er visst litt lavt,men det er bare bra.Hb målt i uke 20 var 11.7,nå er jeg i uke27.Tatt jerntilskudd fra uke 20 pga ferritin på 40

Skrevet

Heisann LL icon_smile.gif

Blodtrykket ditt er veldig fint, du skal heller bekymre deg hvis det blir for høyt (over 140/90), da det kan tyde på preeklampsi. Det er undertrykket som fokuseres mest på hos gravide, så du har mye å gå på der!

Hb´en din er derimot litt lav, spør legen neste gang om du ikke burde begynne med jerntilskudd. Mener at når Hb´en er under 10,5 hos gravide vurderer man tilskudd.

Klemmer fra12

Skrevet

Hallo!

Jeg er i uke 29 og mitt blodtrykk var ved sist kontroll 150/100. Det var for høyt og jeg ble sykemeldt. Hb er 11,7 og den har sunket hele tiden, tok floradix, men fikk beskjed om å ta jerntabeletter. Men på urinprøven skrev legen glykose 1-2+, noen som vet hva det betyr? Og er det farlig?

Hilsen Bobla

Skrevet

Glucose betyr sukker, mao. har du utslag på sukker i urinen. Gravide kan avogtil utskille sukker i urin uten at det betyr noe, hos andre kan det være tegn på diabetes/svangerskapsdiabetes.

12

Skrevet

Blodtrykket ditt er supert. Mitt er omtrent det samme. Du har imidlertid lav blodprosent. På kortet mitt står det at referanseverdiene er 11,5 til 15,5 (selv har jeg 13,0). Men det som betyr minst like mye er jernlagrene dine. Jeg har S-Ferritin på 72, referanseverdier 15-200. Kanskje du har kjempegode jernlagre og det er derfor legen ikke sier noe?12

Gjest *nurket*
Skrevet

Hei,

Du trenger ikke bekymre deg over blodtrykket ditt, som flere andre her sier. Mitt blodtrykk er 90/50, og jordmoren min sier det er helt fint. Eneste er at jeg blir svimmel hvis jeg reiser meg for fort.

Hb'en din er noe lav. Jeg fikk beskjed om å starte på jerntilskudd i uke 20 pga litt lavt Hb (11,5).

Lykke til videre i svangerskapet.

*nurket* 20+2

---------------

icon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...