Kipa Skrevet 23. juni 2003 #61 Del Skrevet 23. juni 2003 lister meg forsiktig inn for å si at ikke alle voksne i bhg'en blåser i det foreldrene ønsker- ingen av oss er like heller....jeg ville aldri gått imot en mor som sier at barnet ikke skal ha saft el. is feks før jeg hadde snakket med henne om det. Så enkelt kan det gjøres- ved å snakke...og det ee ingen myte at ettersom de blir litt eldre så ser de at andre barn får lov og ikke de, da blir det som regel en reaksjon på det, de kan være så små som 1, 5 år.... Vi har noe som heter fondpenger som foreldrene betaler- har ikke egne penger i bhg'en sånn uten videre, disse bruke vi om sommeren til is i forbindelse med en tur- men ikke hver dag. Ellers kan vi en sjelden gang finne på å kjøpe pizza el pølse til lunsj.. Litt utenom temaet, men det har allerede sklidd ut så da tok jeg sjansen... Og is om sommeren er godt- JA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 23. juni 2003 #62 Del Skrevet 23. juni 2003 Vi er strenge på godteri, saft og brus. Men om sommeren er ikke mor vanskelig å be når det gjelder is.........! Sommeren og is hører jo sammen! Sommaren är kort..... Det meste regner bort...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #63 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg har lest alle innleggene nå, og skjønner at dette er et hett tema, det med is og brus og sånn. Jeg har ikke barn, dermed er jeg i følge noen ikke meningsberettiget... men jeg lurer på noe... Hvis jeg som forelder har barnet mitt i barnehage og legger føringer for hva det barnet kan spise og ikke spise, ville jeg aldri stilt spørsmål til om det ble overholdt eller ikke. Det ville vært en selvfølge. Hvorfor spiser barn is i barnehagen? Hvorfor kan ikke alle barn få frukt? Og så kan de foreldrene som synes det er greit med tre is på varme dager, få gi barnet sitt tre is på varme dager? Alle barn har godt av frukt - bortsett fra evt allergikere - og ingen kan vel nekte for at frukt er sunnere enn is? Og dette med at sommer og is hører sammen? Sier hvem? Sier VI - som voksne. Vær oppmerksom på at hvis et barn sier dette, så er det vi voksne som har lært det bort. De finner ikke på dette selv. Og dette med forskjellsbehandling? Dere må tenke på at det er ikke bare er barnet med den "slemme mammaen som ikke lar barnet sitt få is" som er annerledes, men også de som av en eller annen grunn ikke kan spise det som andre kan. Blant annet er det mange barn som er melkeallergikere. Ikke heldig med is da. Og da snakker vi ikke om å bare overtale den slemme mammmaen, men å forholde seg til et barn med en medisinsk grunn til å ikke kunne være som de andre. Hvem skylder dere på da? Og så til saken - jeg ville nok latt barnet mitt få is, så lenge det er bevisst på hva det er. Jeg kjenner barn som har fått sjokolade før de kan spise selv - og det erså inderlig unødvendig. Jeg er eldst i søskenflokken, og jeg fikk rosiner jeg. Og frukt. Mine yngre søsken fikk selvsagt snop da de var yngre enn meg, fordi jeg fikk og de dermed visste hva det var. Isen vi fikk var saftis, som mamma laget selv i sånne tupperware-former - og saften det var hjemmelaget saft med lavt sukkerinnhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 24. juni 2003 #64 Del Skrevet 24. juni 2003 .. Tusenfryd .. topp innlegg.. som om jeg skulle sagt det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. juni 2003 #65 Del Skrevet 24. juni 2003 For meg er det null problem å overholde det foreldrene ber om. Det er bare det at foreldrene i mange tilfeller ikke er klar over konsekvensene det får for barnet, i dette tilfelle å få en eplebit mens alle de andre får is. Ville du likt å få tildelt en gulrot mens alle andre fikk deilig kald utepils? Jeg bare spør........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 24. juni 2003 #66 Del Skrevet 24. juni 2003 I barnehagen hvor gutten min gikk - hendte det at en av foreldrene synes det var så varmt at de kom innom med is til barna. Synes jeg ser en stakkar sitte og ikke få - mens alle de andre får. :-? Men dette var jo ikke det opprinnelige spørsmålet... Det var: Barn og is... Hva gir dere foreldre deres barn... Da må jo dritt til barnehagen holdes utenom... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #67 Del Skrevet 24. juni 2003 Starfish: Det er klart at du skal respekteres for dine valg for dine barn. Synes det er merkelig at barnehagen ikke følger dette. Jeg hadde aldri gitt barnet ditt is siden du ikke vil det, men likefullt må jeg få lov å si at jeg synes dette med is er en tåpelig og underlig ting å være så prinsippfast på. Jeg mener foreldre som deg er unødvendig strenge mot barna. Hva negativt kan det føre til at unger spiser en is i ny og ne??? (Såfremt de tåler det, så klart.) Du sier ungen din får frukt og kjeks. Du er vel klar over at det finnes mye sukker i disse produktene også? Jeg synes meningen din om is er tåpelig, men jeg vil igjen understreke at jeg aldri ville gitt ungen din is dersom du hadde bedt meg om å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 24. juni 2003 #68 Del Skrevet 24. juni 2003 HELT på siden: Men dersom en mor har så strenge restriksjoner med hva barnehagen sine ansatte kan tillate seg... Hva med en nanny? Da blir jo alle særegenheter tatt godt vare på... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. juni 2003 #69 Del Skrevet 24. juni 2003 Hva med en nanny? Da blir jo alle særegenheter tatt godt vare på... Godt forslag !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #70 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvorfor ikke alle barna får frukt? Og ikke is? Og å si at det er sukker i frukt som i is, er tøv. Det er en annen type sukker og helt annet næringsinnhold. Jeg synes ikke det er en særegenhet å gi alle barn frukt - og det kan da umulig være no problem å be foreldrene ikke komme innom med is til barna. Hva er dette for noe da? Hvorfor MÅ barn ha is når det er varmt - i barnehagen, mener jeg. Hvorfor er det så vanskelig å gi alle frukt? Jo, fordi vi voksne har bestemt at det skal være sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 24. juni 2003 #71 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg har ikke sett noen barn i min sønns barnehage som ikke får verken is eller frukt. Er det sommer og stekende sol - er det jo avkjølende for barna med en is. Som regel i tillegg til frukten. En pappa kom med 2 store vannmeloner en varm dag også... Men er folk generelt klar over hvor mye sukker det er i kjeks da? :o Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2003 #72 Del Skrevet 24. juni 2003 Har dere tenkt over hvor mye sukker det er i youghurt da? Mens jeg jobbet i barnehage var det ikke utdeling av is, men barna hadde med seg youghurt hver eneste dag. Vi hadde saft på fredager, sammen med grøt. Hvis det var is i barnehagen, så var det faktisk foreldrene som kom drassende med en sånn 9-pack fra butikken. Det ble tatt opp på foreldremøter, men ingen så ut til å ha noe i mot det. Hva med å ta opp saken på et foreldremøte i barnehagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 24. juni 2003 #73 Del Skrevet 24. juni 2003 Har dere tenkt over hvor mye sukker det er i youghurt da? Huff ja den heslige Litago-yoghurten er noe av det værste! Skal se som vepsen kretser rundt yoghurtsiklende unger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 24. juni 2003 #74 Del Skrevet 24. juni 2003 Da jeg hadde unger i barnehage, var et fruktmåltid fast rutine - hver dag. Det ville dermed ikke blitt noe spesielt om frukt også skulle være "festmat". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 24. juni 2003 #75 Del Skrevet 24. juni 2003 Tusenfryd: Som regel er det ikke barnehagen som kjøper inn is. Ofte er det foreldre som har det med i forbindelse med bursdagsfeiringer o.l.. Tror de færreste barnehagene kjøper inn is mer enn et par ganger i året. Kanskje det er på et foreldremøte i barnehagen at den diskusjonen bør tas? Er også enig i at frukt kan være et godt substitutt for is og godteri, og etter å ha lest denne tråden lurere jeg på hva jeg skal ta med til barnehagen for å feire eldstemanns bursdag. Regner med at det blir kaker eller boller (vil faktisk ikke "skuffe" sønnen min som gleder seg til å feire dagen sin i barnehagen). Mener også at barnehagen skal strekke seg langt for å respektere foreldrene i deres valg. Også når det gjelder snop og isspising. Men ser at det kan være vanskelig. Jeg har valgt at sønnen min får være med på godtespisingen som er i barnehagen, men av og til har det vært vel mye (i noen måneder er det flere bursdager enn andre). Er det et problem for barnet må personalet ta dette opp med foreldrene, slik at man kan komme fram til en løsning. (-Og ja, jeg jobber i skolen og vet hvor vanskelig det er å respektere foreldrene av og til f.eks. når et Jehovas vitnebarn må sitte og se på at de andre barnas bursdager blir markert og ikke sin egen, men det ville ikke falle meg inn å gå bak foreldrenes rygg og feire dagen allikevel). Når det gjelder is er nok jeg litt svak for det. I allefall når vi har feirie. Men han får ikke is hver dag (faren er mer slepphendt der). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 24. juni 2003 #76 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg skjønner faktisk ikke at enkelte her har problemer med å se at foreldre, meg inkl. velger å vente med å introdusere godteri til barna. Jeg begriper ikke at enkelte her konsekvent grer alle over en kam og sier at ALLE barn som ikke får is i bhg, gråter og er hysterisk. Jeg har ingen forståelse for angrepet på meg fordi jeg engang i tiden valgte å ikke gi min datter is. Jeg skjønner ikke hvorfor dette kveruleres på, da jeg flere ganger har sagt at fra den dagen hun OPPDAGET AT DETTE VAR GODT OG IKKE VAR TILFREDS MED ANNET, har FÅTT is på lik linje med alle andre. Jeg skjønner ikke hvordan barnehageansatte kan forsvares fordi de bryter den ENE retningslinjen jeg gav dem med henhold til pass av mitt barn. Jeg begriper ikke hvordan enkelte kan påstå at nanny bør velges i stedet for bhg selv om man har EN eller FÅ retningslinjer man vil bhg skal følge. Skjønner dere ikke at et bhgtilbud er MYE bedre enn en nanny noengang (nesten) kan være? Jeg fatter ikke at enkelte kan sidestille snop og is med FRUKT! Nå gidder jeg ikke mer. Enkelte her er og blir trangsynte i denne debatten. Trekker med høylytt ut herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 24. juni 2003 #77 Del Skrevet 24. juni 2003 En ting er å sidestille snop og frukt, det kan man vel kankje ikke, men jeg synes ikke man kan sidestille snop og is heller jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 11. juli 2003 #78 Del Skrevet 11. juli 2003 Hvis jeg er i godt humør får de ete til de spyr. Hvis jeg er i dårlig humør kan de bare gi faen i å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 11. juli 2003 #79 Del Skrevet 11. juli 2003 Sommeren er jo istid, når det er varmt er det godt med noe å kjøle seg litt ned på. men gir man is for ofte blir det ikke noe spesielt heller. mine barn får is innimellom, men tyter ikke om det heller og derfor spør jeg dem gjerne like ofte som de spør meg. Noen ganger i uken er vel på sin plass, men er det kjempevarmt blir det oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå