Gjest Tex Skrevet 22. juni 2003 #41 Del Skrevet 22. juni 2003 Dette med at foreldre gir beskjed i barnehagen om div, har jeg ofte hørt fra flere foreldre. Dette gjelder ikke bare is men også andre ting som brus og godteri. På mindre barnehager kan jo personale prøve å innrette seg etter foreldrenes ønsker å heller gi noe annet som alle kan spise, som f.eks frukt og saft. I større barnehager blir det jo kanskje fort et litt større problem, da det er flere barn. Har bare et behov for å opplyse om at de færreste barnehager har økonomi til å fore ungene på is og brus og diverse andre saker. Dette blir kjøpt av forskjellige foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. juni 2003 #42 Del Skrevet 22. juni 2003 Slike fattige barnehager kjenner ikke jeg til, der står barnehagen for innkjøp av alt som er utenom vanlig matpakke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. juni 2003 #43 Del Skrevet 22. juni 2003 Hege: jeg har ikke lest gjennom tråden på nytt og visste ikke at du hadde ryddet opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 22. juni 2003 #44 Del Skrevet 22. juni 2003 Noen venner hadde barna sine i en privatbarnehage. Der skulle de få frukt hver dag. Stort sett hver dag ble frukten byttet ut med is eller kjeks. Det var også kake fler ganger i uken (bursdager), og barna fikk godter over en lav sko (foreldre som jobbet i butikk etc hadde med seg til barnehagen). Mine venner er ikke fanatiske, men de syntes ikke noe om at barna spiste så mye sukker m.m. hver dag. Jeg tror mange foreldre sliter litt med at det er "lørdag hele uken". Det er sikkert tøft for barn å være de eneste som ikke får is el.l. Samtidig syns jeg det er uansvarlig å proppe små unger i vekst og utvikling med sukker i ett kjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 22. juni 2003 #45 Del Skrevet 22. juni 2003 Min to år gamle sønn får is som han får godteri - kan få i helga men ikke i uka. Jeg er ikke så streng på prinsippene... Hadde jeg vert hjemme med ham på en varm sommerdag så kunne det nok hende han fikk en is da også. Så til det som har blitt debatten her... Jeg synes ikke det er noe poeng å fore en ettåring med sjokolade eller is... Barnet er så lite at det ikke har noe forhold til hva det eter likevel. Og kan dermed godt spise frukt istedet for is i barnehagen. Men sønnen min (2) er nå så stor nå at han får med seg "hva som er stas". Hadde alle andre i barnehagen fått is, og han ikke, så hadde han skjønt på deres reaksjon på isen at det var noe godt. Og hadde nok lagt merke til at han ikke fikk. Så poenget mitt er at man ikke greier å "skjerme barna fra verden" serlig lenge. Spis is - det er godt for sjela :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tobarns-mor Skrevet 22. juni 2003 #46 Del Skrevet 22. juni 2003 enkelte urde vel kanksje ikke hatt barn.............. jeg mener går barna i barnehage må de da få det samme som de andre barna får? Men men det er vel enkelte foreldre som ikke skjønner da.............. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 22. juni 2003 #47 Del Skrevet 22. juni 2003 enkelte urde vel kanksje ikke hatt barn.............. jeg mener går barna i barnehage må de da få det samme som de andre barna får? Men men det er vel enkelte foreldre som ikke skjønner da.............. :evil: Så hvis alle de andre barna får ødelagte tenner og ikke spiser ordentlig mat, så skal mine barn også gjøre dette?! Jeg tror at barn takler "annerledeshet" helt utmerket. Spesielt hvis de får en liten hverdagliggjørende forklaring. "Petter spiser ikke is, han har nemlig diabetes". Ikke noe problem!! Det å tenke selv og selv ta ansvar for hva barnet sitt spiser, er det ensbetydende med å ikke være skikket til å få barn, Tobarnsmor? Hm...?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiola Skrevet 22. juni 2003 #48 Del Skrevet 22. juni 2003 Min elste datter var 2 år før hun fikk sin første godtepose. Hun ga alt til mamma og pappa, likte ikke det klisset. Hun gikk ikke i barnehagen, så jeg kunne kontrolere hva hun spiste. Nå er den minste her i huset 6 år og det går unna med isen i disse varme dagene, men når det er tomt, så er det tomt. Jeg kjøper ikke is vær gang jeg handler. En 2åring blir ganske mett på en is. Hadde jeg jobbet i barnehagen hadde jeg tenkt meg om før jeg ga barna is. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. juni 2003 #49 Del Skrevet 22. juni 2003 enkelte urde vel kanksje ikke hatt barn.............. jeg mener går barna i barnehage må de da få det samme som de andre barna får? Men men det er vel enkelte foreldre som ikke skjønner da.............. :evil: Så du mener at jeg ikke burde hatt barn på det grunnlag at min datter ikke fikk is som ettåring i bhg? Ærlig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mattahara Skrevet 22. juni 2003 #50 Del Skrevet 22. juni 2003 WOW...... så mye sinne og frustrasjon is kan lage.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 23. juni 2003 #51 Del Skrevet 23. juni 2003 Starfish....... DU gjør det som DU mener er til det beste for DITT barn. Så enkelt er det - og vi andre SKAL respektere det uten å komme med surmagede oppgulp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 23. juni 2003 #52 Del Skrevet 23. juni 2003 Her i huset spises det omtrent ikke is om høst/vinter/vår. Om sommeren er det jo ganske væravhengig - men er det strålende sol - blir det ofte både 2 og 3 is i løpet av en dag. Men jeg synes ikke det gjør noe, for det er jo litt ekstra kos i ferien. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 23. juni 2003 #53 Del Skrevet 23. juni 2003 Enig med 10na, Starfish handler nok ut fra det hun syns er best for sitt barn, så kan vi andre være enig eller uenig, men hennes skikkethet til å ha barn kan vi ikke trekke i tvil!!!!! Men Starfish; jeg lurer på hvorfor du har så mye imot at barnet får is (forutsetter at sykdom ikke ligger til grunn - det har hvertfall ikke kommet fram her)????? Jeg hadde forstått det hvis det gjaldt snop (spesielt det syntetiske, som jeg alltid har holdt langt unna mine unger), men IS??? Bortsett fra sukkeret (som jo også finnes i frukt) er det jo bare sunne ingredienser?? På sykehuset får barn med dårlig matlyst is fordi det inneholder en del nyttige saker og ting. Selv har jeg ikke hatt problemer med at ungene har blitt servert is i barnehagen - det skjedde ikke så ofte.......hadde jeg hatt ungene hjemme hadde de nok fått omtrent like mye is der også. Og for å følge opp intensjonen til denne tråden: Er ikke så glad i is selv, men pappa i huset elsker det, så hos oss er det ofte is til dessert......... I tillegg blir det en saftis på varme dager til yngstemann og hans kamerater, og litt is på byturer o.l. Som nevnt tidligere i tråden; bedre med is enn snop..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. juni 2003 #54 Del Skrevet 23. juni 2003 Enig med 10na, Starfish handler nok ut fra det hun syns er best for sitt barn, så kan vi andre være enig eller uenig, men hennes skikkethet til å ha barn kan vi ikke trekke i tvil!!!!! Men Starfish; jeg lurer på hvorfor du har så mye imot at barnet får is Daisy: av den enkle grunn at jeg da ikke så noe poeng i at datteren min fikk i seg søtsaker i det hele tatt, så lenge hun var mer enn fornøyd med alternativer. Men det forandret seg fort da hun først fikk smaken på det, siden da har hun hatt et normalforbruk av is og annet, på lik linje med andre barn. Jeg er fremdeles av den oppfatning at små barn som ikke vet om noe som heter is og snop og brus, trenger dette før de selv oppdager hva det er snakk om. Småen på snart 20 mnd får is, nettopp av den grunn at han vet hva det er snakk om, fordi han har "smugspist" fra storesøster. Noe av det styggeste jeg ser er når foreldre sitter og forer unger med is, kjærlighet, brus o.l. før de i det hele tatt er vent av fra puppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s i.i. Skrevet 23. juni 2003 #55 Del Skrevet 23. juni 2003 Starfish....... DU gjør det som DU mener er til det beste for DITT barn. Så enkelt er det - og vi andre SKAL respektere det uten å komme med surmagede oppgulp. Nemlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2003 #56 Del Skrevet 23. juni 2003 Har bare et behov for å opplyse om at de færreste barnehager har økonomi til å fore ungene på is og brus og diverse andre saker. Dette blir kjøpt av forskjellige foreldre. Vil også si at i noen barnehager deriblandt i barnehagen til eldstemann og i barnehagen til yngstedatter har de fått både is, frukt, og andre ting en gang iblandt. Det er heller ikke snakk om å fore ungene på is og brus, men å gi de noe en sjelden gang for å glede de. Mange barnehager praktiserer også at foreldrene betaler et lite beløp for evt. turer, og div. ting for barna. Dette blir som regel en enighet mellom ansatte og foreldre på kontaktmøtet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2003 #57 Del Skrevet 23. juni 2003 Nemlig!! Jammen når Starfish spør, så må jo folk få svare! Hadde hun ikke villet vite hva vi mente så hadde hun ikke lagt inn spørsmål her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. juni 2003 #58 Del Skrevet 23. juni 2003 Jammen når Starfish spør, så må jo folk få svare! Hadde hun ikke villet vite hva vi mente så hadde hun ikke lagt inn spørsmål her. Spør om hva? Det er ikke jeg som hadde hovedinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. juni 2003 #59 Del Skrevet 23. juni 2003 Hei hei! Jeg elsker is,er ikke glad i godteri og andre saker.(Er 17 år).Kan ikke skjønne hva som er så farlig med å gi en unge is,reger ikke det som godteri i den forstand.Selv kan jeg ikke skjønne problemet.Husker på barneskolen så hadde vi verdens beste lærer,og hvis vi hadde gjort noe veldig bra,ol,kunne hun lage en kake til oss eller gi en is.Ikke ofte,men en gang i blandt.Jeg lærte mye av henne,ikke fordi hun ga oss dette,men fordi hun faglig sett var en av de beste!Jeg synes ikke det er skadelig å gi ett barn godter,så lenge det gis i moderate mengder.Den dag i dag har jeg enda ikke hatt ett eneste hull.... Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 23. juni 2003 #60 Del Skrevet 23. juni 2003 Vil også si at i noen barnehager deriblandt i barnehagen til eldstemann og i barnehagen til yngstedatter har de fått både is, frukt, og andre ting en gang iblandt. Det er heller ikke snakk om å fore ungene på is og brus, men å gi de noe en sjelden gang for å glede de. Mange barnehager praktiserer også at foreldrene betaler et lite beløp for evt. turer, og div. ting for barna. Dette blir som regel en enighet mellom ansatte og foreldre på kontaktmøtet. ..og i den anledning legger jeg til at når vi går på tur, fire voksne og fjorten barn kjøper vi to halvlitere med solo på deling... Blir ikke mange dråpene på hver nei.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå