Gå til innhold

Hvilket fotoapparat har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster her også...ingen svar...

Hvilket kompaktkamera har du og er du fornøyd?

I går ødela mellomsten vårt Ixsus 750 som jeg har vært veldig fornøyd med...:(

Og i jula er man vel kjent for å knipse noen bilder, eller...;)

Må løpe å kjøpe før lille julaften... :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt et Canon IXUS 860 IS i et års tid nå, og er veldig godt fornøyd. Er nok blitt godt vant etter å ha brukt bare speilrefleks i mange år, men IXUS 860 får meg likevel til å smile. :danse: Her har jeg mange av de samme mulighetene uten å måtte drasse rundt på en diger speilrefleks. Bare å putte det i lomma eller veska.

Stor og tydelig skjerm, 8 megapixler (man trenger ikke mer enn dette om man ikke har tenkt å lage tapet av bildene sine) og ikke minst en brennvidde nedad som tilsvarer 28mm analogt.

Dette siste er det ikke så mange kompaktkameraer som har, det betyr at du faktisk får en viss vidvinkel når du tar bilder. Eksempelvis går det fint å ta bilde av mange mennesker i et lite rom, eller en hel bygning om du står ganske nær opptil den.

I tillegg har jeg tatt mange bilder med dette kameraet i lite lys (uten blitz), både innendørs og utendørs. Det går like bra som med min speilrefleks uten stativ. At det har ISO opp til 1600 er da kjempebra.

IXUS 860 IS kostet rundt 3500 - 4000 kr for et år siden, men nå tror jeg du kan få det samme til rundt 2000 kr. Og det er utrolig mye kamera for pengene.

Skrevet

Jeg er veldig godt fornøyd med min Olympus Mju Mini. Til tross for at det er begynt å bli noen år og at jeg bare har 2 megapiksler (vet det er lite i forhold til dagens standard) så synes jeg det tar veldig gode bilder. Og så er det så lite at det er lett å stappe i veska eller lommen og få med seg når man skal på tur. Og det er etter sigende vanntett - muligens ikke sånn at man skal gå i dusjen med det (men hvorfor skulle man nå egentlig prøve det?) men godt nok til at det tåler noen vanndråper om det regner.

Skrevet

Takk for raskt svar. :)

ISO hva er det??

Skrevet

ISO har med lysfølsomhet å gjøre. Film til analoge kameraer er merket med forskjellig ISO-verdi, og denne "funksjonaliteten" er gjenskapt også i de digitale kameraene.

Kompaktkameraene har automatisk ISO-valg, så det er sjelden noe problem. Men du får en del flere muligheter om du i stedet velger ISO manuelt. Prøv for eksempel å ta bilde av samme tingen uten blitz med ulike ISO-instillinger, så vil du se forskjellen. :)

Eksempler: ISO 200 og lavere er ypperlig å bruke i sterkt lys, eksempelvis klarvær og solskinn, mye snø osv. ISO 400 er som regel ok å bruke i litt dunkelt, overskyet vær. ISO 800 og over kan benyttes når du skal ta bilder inne og ikke kan bruke blitz.

Vær obs på at bildene blir mer kornete jo høyere ISO-verdi du velger.

Skrevet

Har 3 nikon apperat.

Blir mest å bruke D40x, speilreflekskamera til en firnuftig pris.

Om dere ikke har prøvd speilrefleks så gjør det. Det blir en ny fotohverdag.

Skrevet
Om dere ikke har prøvd speilrefleks så gjør det. Det blir en ny fotohverdag.

Protest!

Dvs. jeg protesterer ikke på at de gir de beste bildene. Men de er så store, så man må tenke litt på bruksområdet. Er man ivrig hobbyfotograf så er det sikkert et godt valg, men for de av oss som liker å slenge kameraet i lomma når vi drar på tur eller liknende er det ikke nødvendigvis like smart.

Hadde speilrefleks i mange år (før de digitale meldte seg) og det var et svare strev på ferieturer og slikt. Måtte jo ha kameraet i ryggsekken for at det skulle ligge noenlunde greit. Så etterhvert ble det til at jeg ikke gadd ta det med uansett hvor fine bildene ble.

Nå har jeg min lille Mju Mini som lett kan stappes i enhver veske og dermed får jeg bilder fra langt flere anledninger enn før.

Skrevet

:Nikke:

Enig med den over;)

Derfor jeg vil ha et kompaktkamera. Har hatt min Ixsus i noen år nå og var fornøyd med den, men dessverre ble den ødelagt:(

Skrevet

Har, men riktignok på lån, Canon G9. Har lyst på enten G10 eller Panasonic Lumix LX3. Eller kanskje Fujifilm f40fd. Dessverre ikke å få tak i nytt lengre, men det har bortimot en legendarisk bildekvalitet når det gjelder kompaktkamera.

Normalt sett bruker jeg speilrefleks (Pentax K10D), jeg synes det er verdt både størrelse, vekt og ekstra veske.

Skrevet

Har både kompakt- og speilreflekskamera, siden jeg er litt enig i det som blir skrevet over; det er litt prakk å ha med seg speilrefleksen over alt.

Kompakt: Olympus mju 850 SW. Har hatt to forskjellige mju mini før dette, og er storfornøyd med Olympus. Fordelen med det jeg har nå er at det er vanntett ned til 3 meter, støtsikkert fra 1,5 meter og tåler frost mye bedre enn andre kamera. Greit kunne ta bilder når det høljregner eller på skitur uten å bekymre seg for at det blir ødelagt :)

Speil: Nikon D40. Hadde et litt mer avansert Nikon før dette, men min far hadde det med seg på tur til Karibien og kameraet tålte visst ikke turen. Ble lei av å vente på forsikringsselskapet og kjøpte D40 fordi det er billig og helt greit. Måtte ha "ordentlig" kamera til jul ;)

Skrevet

Jeg har et lite kompakt kamera, digitalt, tror det er Kodak. Fornøyd med det og lett å ta med seg.

Men jeg har kjøpt meg Nikon D80, digitalt speil refleks og digger det.

Men hver til sitt bruk. Jeg bruker begge 2. Skal jeg ut på fototur i naturen, tar jeg med meg speilrefleksen og på fest el.l blir det kompakt kamera.

Men, det er stor forskjell på bildene altså.

• 3 uker senere...
Skrevet

Da har vi kjøpt oss et Canon Ixsus 80 IS og er veldig fornøyde. De hadde en annen modell med større skjerm, men tok rådet her inne om muligheten til å se hva man tar bilde av uten å bruke skjermen. har allerede fått bruk for det da sola sto i veien...;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...