Gjest Cederic Rueben Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 (endret) wa Endret 20. desember 2008 av Cederic Rueben
Gjest marinert Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Fordi utrolig mange mennesker skylder på dysleksi når de egentlig bare er for late.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 marinert her kom før meg, men for å utdype: Jeg kjenner folk med lærevansker. De er veldig godt klar over det selv, og SER DERFOR OVER ting som har blitt levert som lekser (eller har bedt andre se over for dem), jobbsøknader, og er brukere av stavekontroll for å ta bokstaver som bytter plass. Har lest diverse "krangler" på nett, over akkurat det samme temaet, og der har det kommet fram at enkelte brukere som sjeldent skriver mye feil, faktisk har dysleksi. (og skriver de feil, så er det bokstaver som bytter plass, det kan jo alle og enhver klare å få til!). Og de sier det samme, de SER OVER TING en ekstra gang, og bruker stavekontroll. Til slutt har de som har fått mest "kjeft" for sine skrivefeil måtte innrømme, at ok, de har ikke dysleksi eller lignende, de er bare ekstremt sløve og late. ALLE, uansett intelligens og skriveferdigheter klarer å skrive feil, spesielt på et tastatur, hvor ekstra bokstaver kan dukke opp ved at man kommer borti uten å se det, og tastaturet kan være gammelt og treigt og oppfatter ikke alle slag. Trådløse tastaturer med dårlig batteri er et rent helvete å skrive fort på.. det vet jeg av erfaring. Dessverre så tror visst "folk flest" at å se over hva man skriver og å bruke stavekontroll bare er for folk med skrivevansker. De klarer visst ikke å forstå at de faktisk kan skrive feil de også! Jeg synes det er riktig å påpeke skrivefeil om det gjør at man blir usikker på hva som blir skrevet. Eller mangel på komma og punktum gjør det tungvidt. Er det bare noen små "feiltrykk" her og der, så trenger man nødvendigvis ikke å kommentere det. Men ser man at samme feil går igjen for personen, så kan man jo si f eks at "du har skrevet X hver eneste gang du har skrevet det ordet nå, du vet vel at det staves Y?" Og å prøve å stoppe den "kollektive" dysleksien som det virker som har slått rot på forumer. Mye feil som går igjen blant mange, og så kommer det yngre brukere som fanger opp det de tror er riktige stavemåter, og når det først blir en uvane, så er det vanskelig å bli kvitt. Da tenker jeg spesielt på det å slenge inn ekstra D-er overalt! Blandt, venninder, sånne ting. SKAL ikke være D der! Skulle likt å sett en ordbok der det faktisk står! Og jeg har heller aldri HØRT ordet venninder, så jeg forstår ikke hvor det kommer fra.. skulle skjønt om man skrev dialekt. Noe som forøvrig også en stor uting på forumer og andre sider man kommuniserer skriftlig på, jeg skjønner f eks ikke bæret av hva alle nord for Trondheim skriver.. Jeg har problemer med å forstå hva folk fra Rogaland (der jeg er oppvokst!) skriver, pga de har valgt en annen måte å stave et ord på enn jeg ville gjort. Noen har jeg også sett skriver i signatur "Ser du skrivefeil, si gjerne i fra, jeg har dysleksi men prøver så godt jeg kan!". Da vet man jo at forstår man teksten, så er det ikke så mye vits å hakke på småfeil. De vil garantert dukke opp neste gang også! De som konstant skriver feil og dårlig, bør jo også tenke på en ting: De som har lesevansker, klarer ikke å lese innlegg som består av en "vegg" med tekst, BRUK AVSNITT! BRUK KOMMA! Da klarer alle, både godt lesende, og de som ikke er sterke i lesing, å forstå hovedpoenget i teksten. Jeg leser og skriver godt, men jeg har måttet gi opp å svare enkelte pga jeg det blir altfor mye tekst uten pauser. Og da har jeg svart at "Jeg hjelper deg gjerne, om du finner ut hvordan du lager noen avsnitt!" På enkelte forumer så har jeg sett at moderatorer går inn og fikser på "tekstvegger" og skriver nederst "Neste gang bruker du avsnitt ellers sletter vi innlegget ditt! Slik som dette burde alt du skriver se ut!" For meg er det også en vane å dele teksten opp i avsnitt, og det har jeg fått mye takk for. Så konklusjonen må vel være at, om noen visse ord blir skrevet feil i alle situasjoner, så er det greit å si ifra. Da er det nok en slik "uvane" jeg skrev om. Er det noen bokstaver byttet om her og noen der, og samme ord kan staves både rett og feil, så er det enten dårlig tastatur, eller at man ikke så de skrivefeilene selv. Disse er det lite å gjøre med, så lite vits å hakke der. Man burde også heller prøve å rette enkeltord, heller enn å komme med "ååh du skriver så mye feil!!" fordi ofte klarer man gjerne å feilstave ord i samme innlegg man kritiserer andre i.. Så heller kommenterer at noe staves annerledes, heller enn å ta hele personen er jo også litt god folkeskikk..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Jeg er enig med siste gjest her. Det er STOR forskjell på dyslektikere som har en og annen skrivefeil og ren latskap som dessverre er et faktum på veldig mange nettsteder. Jeg ser også at skriftlig formuleringsevne mangler hos svært mange, det er rett og slett umulig å forstå hva de prøver å si i innlegget sitt. Og så har vi dialekt: Vi har to skriftspråk som alle lærer på skolen i dette landet og det er nynorsk og bokmål. Velger man å skrive på dialekt må man også forstå at det er tungt å lese for andre og at man risikerer å ikke bli lest eller forstått. Jeg har skrivefeil selv, det er ikke det i seg selv folk jakter på. Det er konsekvente feil som rett og slett er ren latskap (og i noen tilfeller total uvitenhet) som irriterer sånne petimeter som meg. Det heter ikke "Hvem bil har dere" (Hvilken eller Hva slags bil har dere) , "abonnemang" (abonnement), "resturang" (restaurant), osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå