Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om hva man har råd til hvis man tjener en vanlig gjennomsnittsinntekt og jobber i offentlig sektor. Man har ikke noe studielån og har ikke eid en leilighet før.

Er det urealistisk å drømme om en leilighet som koster 2 millioner eller mer når man er alene? jeg tenker på lengere sikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bare lurer på om hva man har råd til hvis man tjener en vanlig gjennomsnittsinntekt og jobber i offentlig sektor. Man har ikke noe studielån og har ikke eid en leilighet før.

Er det urealistisk å drømme om en leilighet som koster 2 millioner eller mer når man er alene? jeg tenker på lengere sikt.

ja det er ganske urealistisk i det hele tatt å få lån på rundt 2 millioner når man er allene. det er da en grunn for at mange enslige bor i leiligheter til underkant av en million.

2 millioner vil tilsvare absolutt hele din månedslønn (hvis ikke mer) og alle må da ha råd til å leve vedsidna og alt dette bringer med seg.

det er en grunn for at dagens samfunn er lagt opp til at mann og kone må begge bidra i nesten fulle jobber for at man skal kunne betjene bolig pluss alle andre utgifter.

Skrevet

Med mindre du har vanvittig mye egenkapital så er dette helt urealistisk. Jeg tjener over snittet og har boliglån på 1.4, fullfinansiert, hadde ikke noe lån utenom. Hadde jeg søkt om lån i dag, så ville jeg trolig kanskje fått 1.2.

Du må nok dessverre tenke på veldig lang sikt hvis du skal ha ambisjoner om å bo i en 2 millioners-kåk med en gjennomsnittslønn, med mindre du får en samboer du kan kjøpe sammen med.

Spar penger regelmessig og kjøp en leilighet du har råd til :)

Skrevet
Med mindre du har vanvittig mye egenkapital så er dette helt urealistisk. Jeg tjener over snittet og har boliglån på 1.4, fullfinansiert, hadde ikke noe lån utenom. Hadde jeg søkt om lån i dag, så ville jeg trolig kanskje fått 1.2.

Du må nok dessverre tenke på veldig lang sikt hvis du skal ha ambisjoner om å bo i en 2 millioners-kåk med en gjennomsnittslønn, med mindre du får en samboer du kan kjøpe sammen med.

Spar penger regelmessig og kjøp en leilighet du har råd til :)

ts her:

Men det finnes jo nesten ikke leiligheter til under 2 mill. ikke i oslo i hvertfall.

Skrevet

Jeg bor i Tr.heim, og synes heller ikke det er lett å finne noe til under 2 mill. Da er det gjerne andelsleiligheter med høye månedlige betalinger. Hvis man vil bo sentralt, slik at man er uavhengig av bil, er det ikke lett å finne noe til 1,4 - 1,5 mill. Hvis man skal ha mer enn ett soverom, vil jeg påstå at det er umulig (har barn). Og jeg har vært på utkikk lenge.

Nå har jeg ikke regnet på det med bil, kanskje er det ikke så dyrt som jeg frykter, slik at det lønner seg å kjøpe en leilighet usentralt og ha bil ved siden av... Har alltid tenkt at det er fryktelig dyrt å ha bil...

Skrevet

I Oslo finnes det masse toromsleiligheter til under 2 millioner uten store felleskostnader!!

Jeg bor selv i toromsleilighet som er verdt ca 1,5 millioner. Det er ikke fellesgjeld å snakke om (ca 50 000). Betaler 3000 pr måned, men får da trappevask, oppvamring, fellesvaskeri, bredbånd mm. Dette er ikke dyrt.

Skrevet

Eg har og 56 kvm innanfor ring 3, 100 000 i fellesgjeld, den er prisa til 1,5, husleige 2800 som inkluderer fyring, varmt vatn, forsikring, kabel tv, trappevask, fellesvaskeri osv. Og det er mange leil. i Oslo i det prissjiktet der. Men sjølvsagt, MÅ du på på Majorstua, så er det mulig det er vanskeleg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...