Gå til innhold

Hva anbefaler du å fylle kalkunen med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I fjor stappet jeg kalkunen full i epler, svisker, løk og appelsiner!!!

Jeg smurte kalkunen med saften av appelsiner før jeg steikte den og penslet med smør flere ganger under steiketiden. Også salt og pepper, da.

Jeg hadde aldri laget kalkun før, men fikk en saftig og god kalkun!! Og masse skryt!! :fnise:

Lykke til!!!!!

Jeg tar bare det jeg får lyst på i butikken der og da. Forrige gang ble det noe ala dette:

Loff i terninger

Buljong

Provencekrydder

Eple

Cashewnøtter

Rømme/Crem fraiche

Løk/purre

stangselleri

Hvitløk

Sjampingjong

Husker ikke om det vare mer...

Jeg foretrekke å ikke fylle kalunen i det hele tatt, synes ofte den blir tørrere da siden den må stekes lenger. men jeg smører inn innsiden med smør, salt, pepper, og urter. Dersom man ønsker å fylle den hadde jeg søkt på engelsk, amerikanerne og britene kan virkelig det å stappe en kalkun full av godsaker så da får du helt sikkert noen nye tips!!! lykke til:)

Annonse

Jeg har ingen erfaring med at kalkunen blir tørr når jeg fyller den, men jeg passer på å ha baconskiver utenpå og i tillegg helle kraft over den hver halvtime.

Stuffingen min består av innmaten, hakket svinekjøtt, loff, melk, hvitløk, sjalottløk og persille. Det er verdens beste stuffing!!!

Jeg fyller med epler, svisker, flere halve løk eller charlott løk, purreløk etc. Og jeg heller vann over hver feks 30 min for at den skal bli saftig og god.

Foressten, ved kalkunen så steker jeg loff terninger (uten skalk) og fersk sopp. Ikke minst bacon. En utrolig herlig kombinasjon. Sausen er utrolig god også. :nam:

Er enig med gjesten som sier at fyll av kalkun kan føre til at kjøttet blir litt vel tørt. En annen ting er at fyllet ikke blir helt varmt uten at man oversteker kjøttet. Jeg foretrekker å steke kalkunen uten fyll. Lage fyllet utenom, for så å dytte det inn når kalkunen er ferdigstekt. Til fyll bruker jeg løk, seleri, epler, brødsmuler og kanskje bacon.

Annonse

Som mange andre her foretrekker jeg å steke kalkunen uten fyll inni. Hender jeg legger noen svisker og mandaringbåter inni for å få smak på sjyen til sausen. Jeg smører kalkunen med smør og div urter, og legger noen hvitløksbåter i små lommer.

Jeg lager stuffing som jeg steker i folie ved siden av kalkunen - medisterfarse, kjøttdeig, paprika og løk. De som pleier å være hos oss på nyttårsaften ble kjempeskuffa et år jeg bare hadde lagd itt stuffing........

Annonse

Sist jeg lagde kalkun laget jeg to typer stuffing. En enkel med salvie og løk (sage and onion - mange oppskrifter på nettet), og en etter oppskrift fra Ole Martin Alfsen (tv-kokk). Hans oppskrift finner du her http://www.aperitif.no/?id=99079. Jeg lagde den "tørre" stuffingen. Den var veldig god men er kanskje noe utradisjonell.

I tillegg sprøytet jeg inn smør under skinnet på kalkunen og dekket kalkunbrystet med aluminiumsfolie i begynnelsen av steketiden (brystet blir fortere gjennomstekt enn lårene). Fikk perfekt kalkun!

Dette har jeg aldri gjort selv og har bare laget/blitt servert kalkunfilet så jeg har ett spørsmål ang. å fylle den. Med å fylle den, hvor mye skal inn kalkunen da? Helt full, skal det litt løst inni eller prøver man å få så mye inn som mulig (presse inn)?

Ett triks er kanskje å forvarme stuffingen slik at den ikke øker steketiden mer enn nødvendig for hele kalkunen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...