Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Har noen her inne vært i økonomiske vanskeligheter noen gang? Hvordan kom dere ut av det? Hvis dere er midt i det, hva er planen for å komme ut av det? Jeg ser en mørk sky av pengeproblemer samle seg i horisonten, og jeg vet at jeg må gjennom den stormen. Ikke en god følelse.
Gjest Golden Girl Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Gå på tv3 sine nettsider og se gjennom alle programmene om luksusfellen. Der er det mange bra tips!! Sikkert ikke alle programmene som har like stor relevans for din situasjon, men det er uansett et bra program syns jeg, og viktigst syns jeg at den gir både konkrete tips og motivasjon til å gjøre noe for økonomien. Lykke til!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Har vært der. Vet veldig godt hvordan det er. Første bud: Lag et budsjett som viser hvor mye du har i regninger hver måned. Når disse faste utgiftene er tatt med, hvor mye er det da igjen til mat/klær/annet forbruk? Neste spørsmål: Hvis det er for lite igjen, er det da noe du kan kutte ned på? Abonnement, medlemskap som ikke blir benyttet? Kan du spare strøm ved å ha tidsbryter på ovnene slik at de ikke står på når du ikke er hjemme/ikke har bruk for varmen i det rommet du er? Så var det forbruk: Handler du mat på en fornuftig måte? Jeg har ingen mulighet selv til å fare rundt i butikker etter tilbud (ingen bil). Men da jeg slet som verst ble all handel foretatt på Rema og jeg sparte en god del på det. Har du dyre vaner som må revurderes? Har du kredittkort og en tendens til å bruke dem titt og ofte uten å betale hele det utestående beløpet hver måned? Disse må klippes. Å tilføye penger i form av gjeld til en stram økonomi gir kortvarig glede. Til slutt: boligen. Bor du deg ihjel? Kan du endre på dette ved å flytte til noe rimeligere? Dette ble jeg alltid møtt med fordi jeg bodde i sentrum. Problemet var at jeg bodde på hybel, hadde jeg flyttet ut av byen hadde jeg fått leilighet men til samme pris, ikke billigere. Men det er absolutt noe å tenke på. Når det gjelder mat: Følg med i noen uker hvor mye du handler. Vær bevist på hva du velger av mat og hva det koster og finn alternativer som er billigere. Dersom du har ubetalte regninger/inkassovarsler og inkasso: Begynn i en ende av haugen med regninger og kontakt selskapene og forklar situasjonen. De pleier å være forståelsesfulle når folk kontakter dem. Vær konkret på hva du kan betale pr måned og HOLD det du lover. Det vil si at det hjelper lite å love 1000/mnd når du bare kan greie 300. Etterhvert som du skriver fremover vil de mørke skyene lette, og da er det viktig å bearbeide budsjettet og holde det slik at de skyene forsvinner helt. Selv om det går bedre, ikke sluntre unna med kontrollen for da kan det fort bli nye skyer på horisonten. Lykke til!
Gjest ikke innlogget Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Har noen her inne vært i økonomiske vanskeligheter noen gang? Hvordan kom dere ut av det? Hvis dere er midt i det, hva er planen for å komme ut av det? Jeg ser en mørk sky av pengeproblemer samle seg i horisonten, og jeg vet at jeg må gjennom den stormen. Ikke en god følelse. Det er en forfedelig situasjon å være i, det er helt sikkert. Jeg må kalle en spade for en spade og si at min samboer var mye av årsaken til økonomiske problemene, og når jeg i tillegg ble arbeidsledig for noen år siden så gikk det fra ille til enda værre. Jeg hadde kredittgjeld og regningen ble kastet i søpla lenge uten å åpnes, rett og slett fordi jeg fra å være fornuftig ( så rart det enn kan høres) til å fortrenge alt. Innemellom kjente jeg godt på knuten i magen ja, men uten særlig inntekt, med kun dagpenger, så var det jammen ikke lett. For meg ordnet det seg når jeg fikk jobb, og jeg bestemte meg for at POKKER!!! SÅNN kan jeg IKKE leve, nå skal skiten BORT. Jeg hadde tre saker på meg, alle hos Lindorf på til sammen ca 100 000, nå er det ca 30 000 igjen, da er jeg kvitt ALT! Nå betaler jeg en god del i mnd på dette, så det er noen mnd igjen.... Dette skal jeg aldri, aldri havne opp i igjen. Sambo har jo også litt gjeld, og regner med det er ferdig utpå høsten en gang. Når skiten er betalt så skal jeg begynne å SPARE!
fruenge Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Du siste innloggede gjest. Hvis du har betalt ned gjelden din jevnt og trutt ville jeg ha kontaktet Lindorff og spurt om de kunne ha ettergitt noen renter. Til dere andre som har inkassosaker, send de en skriftelig redegjørelse for situasjonen du er oppe i, legg ved dokumentasjon på din øk situtasjon. Dvs synliggjør utgifter og intekter be de om å få samlet alle sakene dine og at du betaler ned et beløp som fordeles på saknene pr mnd. Dette hjelper deg å holde oversikten hvis du ha flere saker. Når du så har betalt inn trofast en stund så kontakter du de og ber om å få ettergitt renter. Skal mye til for at de ikke går med på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå